Zemřel režisér francouzské nové vlny Eric Rohmer

Příroda, Red Kul
11. 1. 2010 20:48
Slavnému filmaři a kritikovi bylo 89 let
Foto: Aktuálně.cz

Paříž - Ve věku 89 let v pondělí v Paříži zemřel francouzský režisér, scenárista a filmový kritik Eric Rohmer. Patřil k francouzské filmové nové vlně, jež se začala prosazovat koncem 50. let a kterou tvořili ještě Jean-Luc Godard, Jacques Rivette nebo François Truffaut.

Filmař (vlastním jménem Jean-Marie Maurice Scherer) se narodil roku 1920 ve francouzském městečku Tulle. Byl původně profesorem literatury, filmem se začal zabývat nejprve jako kritik. Ve slavné éře francouzské nové vlny psal do měsíčníku Cahiers du cinéma, kde pak působil jako šéfredaktor.

V roce 1959 debutoval autorským filmem Znamení lva - snímkem z pařížského intelektuálského prostředí. Film se stal po letech klasikou, ale tehdy malý ohlas přestříhané prvotiny načas zastavil jeho další filmařskou dráhu. Až po několika letech publicistické činnosti se vrátil k natáčení filmů, které posléze koncipoval do tematických cyklů.

Foto: Aktuálně.cz

Začal nejprve krátkými snímky točenými na 16 mm materiál. Z nich Pekařka z Monceau a Zuzančina kariéra se už počítají do jeho prvního slavného cyklu Morální příběhy, na kterém pak začal pracovat v půli 60. let.

Úpěch mu přinesla Sběratelka - třetí, respektive první celovečerní část cyklu. I mimo Francii se pak prosadily další "dily" - filmy Moje noc s Maud (1969),  Klářino koleno (1970)  a Láska odpoledne (1972).

V 80. letech zahájil volný cyklus nazvaný Komedie a přísloví, na ně postupně navázala od sklonku této dekády Čtyři roční období.

Rohmer byl výsostným autorským filmařem. Používal jednoduché tvůrčí postupy s důrazem na vnitřní svět hrdinů. Až na výjimky (jako Jean-Louis Trintignant v Noci s Maud) obsazoval spíš málo známé herce.

Jeho styl byl založený na civilním projevu herců, úsporných záběrech a brilantních dialozích, které si sám psal. Minimalismus a strohost panovaly i v produkčním a finančním zázemí jeho filmů.

Na rozdíl od kolegů posedlý oddělováním a skrýváním osobního života - v naprostém protikladu ke Godardovi a Chabrolovi, jejichž manželství byla profesionálním partnerstvím, a Truffautovi, který svým dětem dal jména podle filmů.

 

Právě se děje

Další zprávy