Řím - Americký režisér a herec Woody Allen začíná v pondělí natáčet svůj nový film Bop Decameron, který se odehrává v Římě. Ve snímku chce prý tvůrce ukázat romantický aspekt italské metropole - stejně jako to předtím při své evropské misi udělal s Barcelonou či Paříží.
Natáčení by mělo trvat čtyři týdny. Poprvé od roku 2006 se Allen vrací i před kameru; kromě něj si v nové komedii zahrají americký herec Alec Baldwin, italský komik Roberto Benigni, španělská hvězda Penélope Cruzová, australská herečka Judy Davisová a mladí Američané Jesse Eisenberg, Greta Gerwigová a Ellen Pageová.
Ve vedlejších rolích filmu, který by měl mít rozpočet 17 milionů eur, se objeví zahrají italští herci Fabio Armiliata, Ornella Mutiová, Flavio Parenti a Riccardo Scamarcio nebo kanadská herečka Alison Pillová.
Komedie je složena z paralelních příběhů Američanů a Italů v Římě. Film čerpá námět ze snímku Boccaccio 70 - snímek z roku z roku 1962 natočili italští režiséři Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli a Vittorio De Sica. I Allenovo dílo by se mělo sestávat ze čtyř epizod.
Allenova „evropská mise" trvá již od půle nového století. Tehdy opustil New York a Manhattan, kde se odehrával jeho život i jeho filmy. Prohlásil, že nemůže sehnat peníze na natáčení, protože producenti podporují jen velkofilmy, a že na starém kontinentu mu vždy rozuměli nejlépe.
Ani v Evropě sice nenatočil zásadní film, který by se zcela vyrovnal jeho nejslavnějším ztřeštěným komediím a komediálním dramatům jako Láska a smrt, Spáč, Annie Hallová, Interiéry, Manhattan, Zelig, Hana a její sestry, Purpurová růže z Káhiry či Jiná žena. Změna prostředí mu však prospěla a pozvedla jeho uvadající kariéru.
Velmi dobře byl přijatý hned první, londýnský snímek Match Point - Hra osudu, kde se od svých tradičních obsesí ohledně víry, vztahů a zdravotního stavu přesunul k čistému dramatu.
V Londýně pak vznikla ještě nevýrazná romantická komedie Sólokapr a krimi Kasansdřin sen s Colinem Farrelem a Ewanem McGregorem. Poté se Allen přesunul do Španělska, kde s Javierem Bardemem, Scarlett Johanssonovou a Penélope Cruzovou natočil snímek Vicky Cristina Barcelona. Za něj dostala Cruzová Oscara za vedlejší roli.
Až v roce 2009 se režisér na skok vrátil do New Yorku i ke svým typickým tématům a natočil film Whatever Works (Užívej si, co to jde). Do tradiční postavy ateisty, skeptika a misantropa, kterou hrával sám, obsadil komika Larryho Davida. Hlavní ženskou roli dal Evan Rachel Woodové - čímž znovu rozšířil svůj umělecký harém.
Poté se vrátil do Londýna a v místních studiích natáčel snímek You Will Meet a Tall Dark Stranger (Poznáš muže svých snů). Opět pro něj ulovil sestavu hvězd od Naomi Wattsové po Freidu Pinto z Milionáře z chatrče; v mužských rolích se objevili Josh Brolin, Antonio Banderas a Anthony Hopkins.
Zatím posledním Allenovým filmem je Půlnoc v Paříži s americkým hercem Owenem Wilsonem a Kanaďankou Rachel McAdamsovou. Film natáčený ve francouzské metropoli, jenž zahajoval květnový festival v Cannes a zakončoval festival v Karlových Varech, má velmi dobré ohlasy i komerční výsledky.
Doposud v amerických kinech vydělal 40 milionu dolarů, což je nejlepší výsledek Allenova filmu od roku 1986, kdy na stejnou sumu dosáhla zmíněná slavná komedie Hana a její setry.
Allen do svých evropských filmů kromě amerických hvězd často zapojuje místní herce či rodáky a také atmosféru míst, kde natáčí. Někdy se mění až v turistickou pohlednici či pozvánku na dovolenou - což je mu vyčítáno jako úlitba místním koproducentům. Optika okouzleného návštěvníka však může symbolizovat i iluze, v nichž žijeme, či nemožnost nahlédnout pod povrch věcí.
To je případ vztahové tragikomedie Vicky Cristina Barcelona, kdy katalánské město představuje slupku prvního milostného okouzlení. Půlnoc v Paříži zase konfrontuje tradiční romantické představy o tomto městě a o předválečném pobytu americké bohémy s realitou.