Praha - Na výstavě ve foyeru promítací síně Ponrepo jsou k vidění plakáty ke všem sedmi filmům z filmografie Karla Vachka, které právě vycházejí na DVD.
„Internetové bannery by pro režiséra Vachka asi zněly jako vulgární slovo, kdyby je před ním někdo vyslovil, zato plakát ten je něčím posvátným, bez něj není film filmem," říká Vachkův producent Radim Procházka.
Kolekce je kompletní díky tomu, že letos - po čtyřiceti letech od premiéry - vznikl plakát k debutu Moravská Hellas. Je to krátký film, který by tak jako tak ve své době plakát neměl. Navíc byl rychle na zásah nejvyšších míst uložen do trezoru.
Karel Vachek nyní plakát vytvořil z neskenovaných filmových políček úvodního záběru, ve kterém moderátoři - tehdy neznámí bratři Saudkové - vysvětlují mezi dřevěnými figurkami ve slováckých krojích, o čem bude následující „reportáž".
- Čtěte více: SPECIÁL - Karel Vachek zkoumá kapitalismus
První celovečerní film - Spřízněni volbou - propagoval plakát od známého grafika a typografa Milana Kopřivy. Ve svém díle často parafrázoval staré disky, graficky upravil na sedm set knih a na tvorbě plakátů spolupracoval například s Divadlem za branou či se Semaforem.
Kromě portrétů hlavních protagonistů, je na plakátu Spřízněni volbou text objasňující tehdy revoluční princip synchronizovaného natáčení obrazu a zvuku malou ruční kamerou.
Plakát k prvnímu Vachkovu porevolučnímu filmu Novému Hyperionu aneb Volnosti, rovnosti, bratrství z roku 1992 je dílem Milana Knížáka.
Jako podkladu využil koláže z titulkové sekvence filmu, na které je pražské panorama s Karlovým mostem, Bastilou, sochou Svobody a chrámem Vasilije Blaženého.
Režisér tím chtěl ilustrovat českou variantu hesla volnost, rovnost, bratrství, o jejichž návratu do Čech film vypráví.
Tři další filmy tetralogie Malý kapitalista vytvořil režisér spolu se svým synem Karlem Vackem mladším. Plakátu k film Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou Vládu) z roku 1996 dominuje prapor, jehož autory jsou rovněž otec a syn Vachkovi.
Jsou na něm z jedné strany vyobrazeni Darwin, Marx, Freud, Einstein a Picasso, na druhé pak vztah mezi číslem Pí a pláštěm krychle.
Ten prý Vachek objevil v 70. letech, když chtěl vědět, „kolik obrazů má ještě namalovat a jaké by měly mít formáty, aby se v nich, jako v krychli, bezezbytku uzavřel."
Prapor má vyjadřovat velké myšlenkové koncepty 20. století, které však mnohostrannou realitu vždy poněkud „natahují na skřipec"...
Plakát k Bohemia Docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie) z roku 2000 je koláží mnoha motivů filmu s ústřední reprodukcí portrétu Jana Ámose Komenského, k jehož Labyrintu světa a ráji srdce se odvolává podtitul filmu.
Tetralogii uzavírá Kdo bude hlídat hlídače? Dalibor aneb Klíč k chaloupce strýčka Toma z roku 2002. Plakát odkazuje na všechny předešlé díly a upozorňuje na celkovou stopáž filmového „románového" cyklu - 910 minut.
Plakátu dominuje postava Bedřicha Smetany, jehož Dalibor je klíčovou „linkou" filmu. Pod ním stojí Malý lord, hlavní postava stejnojmenné knihy Francis Hodgson Burnettové.
Malý lord v knize napraví svého zlého dědečka, analogicky s tím režisér Vachek předpokládá, že jeho filmový Malý kapitalista bude napravovat hříchy „zlých" kapitalistů.
Výstava potrvá od 5. do 26. května, bude přístupná od pondělí do pátku od 15:30 do 20:15, ve čtvrtek pouze do 17:45.
Je doprovodným programem retrospektivy tetralogie Malý kapitalista, která v průběhu května každé pondělí uvede jeden z filmů Malého kapitalisty.