V Praze probíhá festival japonských filmů Eiga-sai

Kultura ČTK Kultura, ČTK
20. 1. 2012 9:26
5. ročník je poctou Takeshi Kitanovi
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Poctou filmaři Takešimu Kitanovi je program festivalu japonských filmů Eiga-sai, jehož 5. ročník začal v pátek 20. ledna v pražském kině Lucerna. Uvedla ho projekce Kitanova snímku Ohňostroj, jenž získal v roce 1998 Zlatého lva v Benátkách. Zakončení obstará 26. ledna Balada o Narajamě, kterou natočil Šóhei Imamura a dostal za ni Zlatou palmu v Cannes. V rámci festivalu je letos k vidění 14 celovečerních filmů (z toho 13 hraných a 1 animovaný).

Nekorunovaný král moderní japonské kinematografie Akira Kurosawa na sklonku života prohlásil, že další osud japonského filmu svěřuje do rukou Takeshiho Kitana. Ten si postupně získal kromě domácí popularity, kde je především oblíbeným televizním komikem, i značné mezinárodní renomé svým nezaměnitelným rukopisem a díky svým rolím stoických gangsterů, na jejichž podobu měla vliv i těžká havárie při jízdě na motocyklu v roce 1995, po níž Kitano ochrnul na půlku těla a obličeje. Po tomto zážitku se začal aktivně věnovat malování, což se také hodně projevilo i na jeho filmech. Je také autorem více než padesáti knih - píše novely, eseje, poezii i filmové kritiky.

Takeshi Kitano: Samuraj
Takeshi Kitano: Samuraj | Foto: Aktuálně.cz

Takeshi Kitano je v zahraničí znám především jako autor filmů z prostředí japonské jakuzy, festivalová retrospektiva však představuje celou žánrovou škálu jeho tvorby od beanovské komedie „Minnā yatteru ka!“ (Všichni to dělají), nad níž zůstává rozum stát, přes dětskou epopej „Kikujirō no natsu“ (Kikudžiró) a originální remake samurajské klasiky Zatôichi (Samuraj) až po monumentální vizuální báseň Dolls.

Ale i jakuza v Kitanově podání mnohdy dokáže zaujmout jinak zapřisáhlé nepřátele akčního žánru – prakticky v každém jeho snímku z této oblasti je totiž také nezanedbatelný kus absurdní komedie, básnického melodramatu a svérázné sebeironie.

Přehlídka je letos doplněna poprvé archivní řadou, která představuje několik legendárních snímků z 50. – 80. let. Každý z nich má vlastní nenapodobitelnou atmosféru a všechny dohromady zasazují do širšího kontextu tvůrčí vzepjetí, označované jako „japonská nová vlna“.

I letos pak projekce ještě doplňuje program pro děti i dospělé. Nabízí divadelní představení, výtvarné dílny, koncerty, výstavy a diskuse. Soustředěn byl zejména na víkend 21. a 22. ledna v Lucerně, kdy se tu uskutečnil například hudební happening s bubny taiko a dalšími tradičními japonskými nástroji, ukázky bojových umění, textilních technik a aranžování květin ikebana. 

Zájemci si mohli vyzkoušet psaní kaligrafie i skládání origami z papíru. O ochutnávky japonských gastronomických specialit se postarali mistři kuchařského umění z pražské restaurace Samurai. 

Achilles a želva
Achilles a želva | Foto: Cinepurchoice.cz

V úterý 24. ledna, bude promítána Kitanova vizuální poéma Dolls a kasovní trhák Zatôichi (Samuraj). Snímek Dolls (Loutky), v němž se osudy loutek z divadla bunraku stávají osudy živých lidí, je zároveň velkolepou oslavou tradiční japonské estetiky. Nesčetněkrát zpracovaný klasický příběh slepého samuraje Zatóičiho, který si obstarává živobytí jako potulný masér a hazardní hráč a při tom – jen tak mimochodem – tasí meč ve jménu spravedlnosti, se v Kitanově podání mění v ornamentální sérii rytmických obrazů, kde každá scéna působí dojmem jednoho malého představení divadla kabuki.

Ve středu 25. ledna je na programu tragikomická alegorie umění s názvem Akiresu to kamo (Achilles a želva). Příběh chlapce, jinocha a posléze zralého muže se symbolickým jménem Mačisu (Matisse), který je doslova posedlý malířstvím, je svým způsobem hořkou parodií na vlastní osud Kitana coby výtvarného umělce. Film je zároveň monumentální expozicí režisérovy malířské tvorby, neboť všechna Mačisova díla, od jeho dětských kresbiček až po závěrečné artefakty ve stylu akčního umění, vytvořil sám režisér.

Outrage
Outrage | Foto: office-kitano.co.jp

Poslední ukázkou Kitanovy tvorby, kterou letos festival Eiga-sai představí, bude jeho nejnovější snímek Outrage (Urážka) – velkolepý návrat k tematice japonské jakuzy. Příběh o bezohledné cestě na vrchol mocenské pyramidy je podán s typicky kitanovskou, někdy až parodickou nadsázkou.

Snímek není zdaleka jen přehlídkou krutosti „stokrát jinak“ – čistá kamera, sugestivní minimalistická hudba či herecké výkony, to vše činí z filmu Outrage výborné umělecké dílo, které je přesvědčivým svědectvím o tom, že i pro filmaře na vrcholu může existovat stále cesta vzhůru.

Ve čtvrtek 26. ledna festivalový maratón uzavře Narayama bushikō (Balada o Narajamě), legendární snímek Imamury Shōheie oceněný Zlatou palmou na festivalu v Cannes, se specifickou naturalistickou poetikou, tak typickou pro tohoto autora.
 
Letos poprvé navážou na pražský festivalový program ozvěny festivalu Eiga-sai 2012 v Plzni a Brně. Kompletní program festivalu a info ohledně koupi vstupenek naleznete na www.eigasai.cz.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy