Utajený příběh o mrtvém kohoutovi

Irena Hejdová Irena Hejdová
9. 2. 2006 15:30
Recenze - U některých filmů se nesluší prozrazovat dějové peripetie a pointu. Utajený je jedním z nich a nezáleží na tom, že možná pointu ani nemá...
Utajený
Utajený | Foto: Aktuálně.cz

Snímek předchází skvělá vizitka. Na loňském festivalu v Cannes získal cenu za režii a cenu kritiky. Na evropských filmových cenách byl vyhlášen nejlepším filmem roku, Michael Haneke (krom Utajeného je také autorem kontroverzní Pianistky) nejlepším režisérem a Daniel Auteil si odnesl cenu pro nejlepšího herce v hlavní roli.

Co prozradit lze?

Hrdinou filmu je televizní moderátor Georges, který začne dostávat tajemné videokazety s voyerskými záběry svého domu. Brzy je doplní ještě pohlednice s panáčky a kohouty pokrytými krví i anonymní telefonáty. Georgese tyto indicie dovedou až k zážitku z dětství, který je spojen a Arabem Madžídem. Přesto není úplně jasné, kdo vlastně kazety natáčí...

Utajený
Utajený | Foto: Aktuálně.cz

Je to sám Madžíd, ke kterému míří několik stop (obrázek kohouta na pohlednicích, důvod upozornit na zapomenutou křivdu)? Madžídův syn, aby pomstil otcův zpackaný život? Nebo je to sám Georges a videozáběry jsou jeho zhmotnělým černým svědomím, jež si navenek nepřipouští?

Tomu by napovídala jedna z posledních scén, v níž kamera sleduje retrospektivní odvážení malého Madžída do sirotčince ve stejném záběru, jako jsou natáčena i ona zneklidňující videa.

Proč Georgesova syna Pierrota sledujeme tolikrát při plavání, proč utekl z domova a při rozhovoru s matkou Anne odpovídá tak vyhýbavě? Nemá Georges špatné svědomí také kvůli němu?

Paranoia, zneklidnění, strach

Film vyvolává spoustu otázek a na většinu z nich neodpovídá. Jeho síla tkví především v sugestivní atmosféře, postavené na neustálém matení slepými uličkami, falešnými stopami a důrazem na momenty zdánlivě bezvýznamné.

Foto: Intersonic

Peripetie příběhu působí nevyzpytatelně, napětí je budováno též prostřednictvím hypnoticky pozvolného tempa, v němž brzy začnou všechny velké celky působit zneklidňujícím dojmem: jsou to pohledy onoho neznámého?

Distingovaný intelektuál, který je ve své práci i doma neustále obklopen knihami a pořádá pro přátele opulentní večeře, se najednou dostává do střetu s něčím, čemu nerozumí, co jej zneklidňuje, ohrožuje. Do poklidného života opět vyhřezne temná minulost, již nelze uchopit tak jednoduše a přehledně jako televizní debatu o literatuře.

V paranoidní atmosféře, tváří v tvář Madžídovi, vypluje napovrch i Georgesův skrývaný rasismus, jenž je v ulitě "politicky korektních" středostavovských kruhů skrýván za fasádu povzneseného intelektuálství.

Umělecký thriller

Film zdobí vynikající herecké výkony. Kromě představitelů obou hlavních rolí je nutno zmínit slavnou Annie Girardotovou v epizodní roli Georgesovy matky. Pro Hanekeho režijní styl je typický střízlivý a "nezaujatý" přístup, v němž o to víc vyniknou drastické, intenzivní či šokující scény. To platí i pro snímek Utajený rámovaný dvěma podříznutími hrdla, činy tak jednoznačnými, definitivními.

Foto: Intersonic

Je-li pro filmové umění typická zejména jeho neuchopitelnost či nejednoznačnost, čímž tu samozřejmě není míněna neschopnost autorů, pak Utajený je filmem uměleckým, ne nepodobným například tvorbě Michelangela Antonioniho z 60. let - se kterou ho spojuje stejně depresivní, bezvýchodná atmosféra a důraz na to, co zůstává pod povrchem, skryté, utajené.

Je-li pro thriller typický důraz na budování napětí, pak je Utajený i thrillerem. Nazvěme tedy film uměleckým (psycho)thrillerem a varujme současně milovníky point a přehledných konců, protože ti nejspíš v tomto případě spokojeni nebudou. Síla filmu Utajený je ale právě v tom, co všechno tu zůstává utajené...

Utajený (Caché), Francie 2005. Scénář a režie Michael Haneke, kamera Christian Berger, hudba Emilie Simon. Hrají  Juliette Binocheová, Daniel Auteil, Annie Girardotová, Maurice Bénichou a další. 117 minut, distribuce Intersonic.
   

#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy