Los Angeles - V USA měl ve čtvrtek premiéru dlouho očekávaný trhák Souboj Titánů. Jde o 3D remake slavné fantasy z roku 1981, která byla známá i v tehdejším Československu.
Zásadní otázka ale nezní, jak novou adrenalinovou verzi přijmou nostalgičtí pamětníci, snímek totiž otevřeně cílí na mladší diváky. Film musí o velikonočním víkendu hlavně otestovat, jak publikum přijme dodatečně přidaný třetí rozměr.
Souboj Titánů je zřejmě prvním z chystaných filmů, u kterého bylo 3D doplněno až pod dojmem ze stoupajících tržeb Avatara. Teď se tedy uvidí, jaké jsou možností nových technologií a zda toto vylepšení divákům bude stačit, nebo je naopak od nového fenoménu odradí, jak tvrdí autor přelomového Avatara James Cameron. Podle dosavadních recenzentských reakcí je to tak napůl.
Podnětem k rozjetí natáčení Titánů byl hlavně úspěch snímku 300: Bitva u Thermopyl, ale rozhodnutí o konverzi již hotového filmu do 3D údajně padlo až po premiéře Avatara; dokonce prý převod prováděla táž firma, která se na něm podílela.
Příběh líčí putování Diova levobočka Persea, který potřebuje získat hlavu bájné Medúzy, aby mohl porazit titána Krakena, jenž má podle vůle žárlivé a mstivé bohyně Thetis zabít jeho milovanou manželku Andromedu. V mytologickém světě se tak střetávají osudy lidí a Bohů a nakonec zůstanou navždy vepsány do názvů souhvězdí.
Souboj Titánu z 80. let byl jedním z posledních velkofilmů, jehož trikové sekvence závisely téměř výhradně na ruční animaci; krátce nato již nastoupily různé formy počítačových triků či mnohem pokročilejší animatroniky (loutek s vnitřními servomechanismy).
Spekulace kolem 3D
Nový film má zase pokračovat v linii digitálních snímků, jež jsou z velké části točeny před zeleným pozadím, na nějž se později doklíčují počítačové „kulisy". Přesto se štáb podíval i do různých částí Afriky a Walesu.
Warneři si od Souboje Titánů slibují tržby v USA přes 200 milionů dolarů a nejméně 250 milionů i ve zbytku světa. Podle všeho původní náklady byly relativně nízké, kolem 70 milionů dolarů - podobně jako u 300, ale konverze mohla být podstatně dražší než oficiálně ohlášených 5 milionů. Kolem procesu se navíc rojí spekulace, jak bylo možné film převést do 3D a nakolik bude působit opravdu trojrozměrně.
První ohlasy z časopisu Hollywood Reporter mluví o tom, že film sice je 3D, ale dodatky jsou viditelné. Je prý škoda, že celý nápad nebyl zvážen dřív, protože jednotlivé sekvence si o 3D zobrazení vyloženě koledují.
Souboj Titánů měl původně režírovat Stephen Norrington (Blade, Liga výjimečných), ale nebyl tak dobře obeznámený s originálem, a tak ho nahradil Louis Leterrier (Utržený ze řetězu, Transporter 2, Neuvěřitelný Hulk), jenž naopak údajně této staré klasice vyrostl, a byla dokonce jedním z důvodů, proč se sám dal na filmařinu.
Mnoho dobrých herců
O spolupráci dokonce požádal trikového mistra Raye Harryhausena, jenž původnímu filmu vtiskl nejvíc poetiky, ale mistr stop-motion animace se už ve svých 90 letech na další práci necítil.
Zato se podařilo zlákat mnoho dobrých herců. Persea ztvárnil Sam Worthington, jemuž v poslední době přistávají nezávisle na sobě do klína role ve filmech jako Terminator Salvation nebo Avatar.
Jeho otce Dia hraje Liam Neeson a jednoho ze záporáků, vládce podsvětí Háda, Ralph Fiennes; ve filmu má tento Bůh podstatně negativnější roli než v původní řecké mytologii, kde je spíš neutrální figurou.
Do Perseovy družiny patří i Draco, jehož hraje Mads Mikkelsen. Úloha bohyně Io (Diovy milenky) připadla bondgirl Gemmě Arterton, Perseova žena Andromeda zase Alexe Davalos a bohyně Aténa polské herečce Isabele Miko.
Zcela nový design/masku dostala Medůza a záporák Calibos (toho hraje Jason Flemyng). Podle rozhovorů tvůrci dlouho zvažovali, zda do filmu dát i figurku mechanické sovy jménem Bubo, která sloužila hlavně k pobavení dětí. Nakonec se prý objeví jen v malém cameu pro potěšení fanoušků-pamětníků.
Odrostlí a nostalgičtí diváci ovšem nejsou hlavní cílovou skupinou. Stejně jako u snímku 300: Bitva u Thermopyl, jemuž se chtějí Titáni podobat, cílí studio hlavně na teenagery. Tomu odpovídá i agresivní reklamní kampaň a příliš se nepočítá se příliš s tím, že by film líbil starším generacím, jež by přišly srovnat snímek s originálem.
Nerozhodný výsledek
Podle magazínu Variety je v novém Souboji Titánů všechno větší a dynamičtější - což lze poznat už z traileru s obřími škorpióny, kteří bodají svými jedovými ostny do rytmu metalových riffů a bicích skladby The Bird and The Worm od skupiny Used (složené speciálně pro soundtrack).
Variety ovšem chválí i orchestrální soundtrack Ramina Djawadiho. Film je prý navíc i dost temný a násilný a je téměř s podivem, že má velmi nízký rating PG - údajně je to proto, že zde přese všechny bitky neteče téměř žádná krev.
Variety a Hollywood Reporter byly jedny z mála médií, která přinesla recenzi s předstihem před premiérou. Buď si tvůrci byli úspěchem tak jistí, že film schovávali, aby zafungoval moment šeptandy a překvapení, nebo se naopak báli, že by recenze návštěvníky kin odradily. která hypotéza platí, je zatím nerozhodné.
Brian Lowry ve Variety v souhrnu konstatuje, že ani třetí rozměr nevyrovná plochost scénáře a banalitu akčních scén. Vrací se ke zmíněnému trikaři Harryhausenovi a píše, že lepší technologie ještě neznamenají větší zábavu.
Řežba s atletickými výkony
Kirk Honeycutt v Hollywood Reporteru naopak soudí, že designéři a tvůrci efektů odvedli solidní práci a hlavně díky nim vznikl dobrý popcornový biják, který přenesl žánr epické fantasy do všemocné digitální budoucnosti.
Zároveň si všímá toho, že některé scény a postavy, třeba sídlo Bohů na Olympu nebo Neesonův Zeus, vypadají spíš jako z blyštivé hollywoodské restaurace a film tak někdy paradoxně působí „campy". Tento termín se překládá třeba jako "vytříbený nevkus" nebo "okázalá oslava lacinosti" a označují se jím právě snímky ze 70. a 80. let, kdy vznikli původní Titáni (typickým příkladem campy estetiky je třeba Pomáda).
Stejně rozdělení dva zmíněné magazíny jsou i ostatní recenzenti, kteří v čerstvých textech de facto opakují stejné argumenty. Ti, jimž se snímek líbí a kterých je podle databáze Rotten Tomatoes zatím asi 40 procent, označují Titány za dobrou akční řežbu s atletickými výkony, které neuškodí ani nevýrazný scénář.
Děj samozřejmě kritizují i recenzenti, jež snímek nezaujal. K němu se podle nich přidává i nepříliš povedená 3D konverze a výsledkem je jen "no-D" nuda. Ti nejpřísnější navrhují, že snímek by měl okamžitě odejít do podsvětí, nebo mluví o tom, že film je 3D jedině v případě, že za třetí rozměr mohou být považovány mohutné vlasové a tvářové porosty hrdinů.
Laskavě ironický palec nahoru zvedl naopak známý recenzent Roger Ebert. I on si všímá, že na filmu zřejmě pracoval holič rockera Jerryho Gracíi, ale v zásadě film doporučuje minimálně milovníkům nepovedených pokleslostí.
"Neříkám, že je to dobrý film, i když cítím, kolik je v něm řenesla. A neříkám, že jsou tam dobré herecké výkony - už proto, že všichni muži mají tolik vousů, že vypadají stejně jako Liam Nesson. Ale mám rád energii, imaginaci a hloupost takových filmů. Dokonce tam mám rád i toho bez vousů, Persea, který má po celou dobu jen standardizované macho strniště," napsal.