Superhrdina Kick Ass dostal nakopáno od cvičeného draka

Kamil Fila Kamil Fila
19. 4. 2010 12:10
Postmoderní comics nemá takovou fanouškovskou základnu
Foto: Lions Gate Films

Los Angeles - Do amerických kin vtrhl o víkendu krvavě brutální a brutálně zábavný comics Kick-Ass (Nakopávač prdelí/Zadkokop). Měl velkou reklamu a předem pověst snímku, jež se stane kultovním.

Mezi tvrdým jádrem fanoušků (fanboys) byl netrpělivě očekáván jako vysvobození od zbytečně korektních a naleštěných akčních filmů, jež se přitom berou velmi vážně. Jenomže autoři Kick-Asse podcenili jednu základní věc: pokud chtějí oslovit primárně skupinu teenagerů, těžko se jim to podaří s filmem, který je nepřístupný do 17 let.

Rating R tedy zapříčinil, že do kin přišlo méně diváků (a divaček), než je skutečný potenciál snímku. Mladší zkrátka nebyli vpouštěni, případně si možná kupovali lístky na jiné filmy a přebíhali mezi sály. Každopádně Kick-Ass, který má výborné recenzentské ohlasy, se sklonil o svém premiérovém víkendu před 3D animákem Jak vycvičit draka a zůstal na druhém místě žebříčku se sumou 19,8 milionu dolarů.

Foto: Lions Gate Films

Prohra je to o chlup (zhruba 200 tisíc), ale vzhledem k tomu, že Jak vycvičit draka je v kinech čtvrtý týden, vyznívá to pro Kick Ass potupně. Akční comics o partičce mladistvých superhrdinů a zabijáků, jenž měl rozpočet kolem 30 milionů, má podobný osud jako hororová akční komedie Zombieland, jenomže ta stála přece jenom méně (23,5 mil.) a utržila více (26,7 mil.).

Tvůrce Kick-Asse může jen hřát, že dopadli lépe než parodie Superhero nebo Mystery Men, které si také zkoušely utahovat z comicsového žánru.

Podle bleskových výzkumů studia Lions Gate tvořili 60 procent publika muži a 50 procent z celkového počtu lidí, kteří na film přišli, bylo mladších 25 let. Z dosavadního hlasování na Mezinárodní filmové databázi (IMDb.com) také vyplývá, že nejlépe na film reagují chlapci pod 18 let a nejhůře ženy 30-44 let, pravděpodobně matky oněch chlapců. Snímek se výrazně nelíbí ani dívkám mladším 18 let (přestože jednou z hlavních hrdinek je 12letá vražedkyně) a naopak se líbí fanynkám do třiceti.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Film vycházející ze stejnojmenného comicsu scenáristy Marka Millara a kreslíře Johna Romity Jr. režíroval Matthew Vaughn, manžel bývalé supermodelky Claudie Schiffer, jenž má za sebou podařenou gangsterku Po krk v extázi (2004) a divácky neúspěšnou, nicméně výbornou fantasy/pohádku Hvězdný prach (2007).

Kick-Ass je zatím recenzenty pokládán za jeho nejlepší kousek, více než tři čtvrtiny angloamerických médií o něm píšou v superlativech. Například Michelle Alexandriová z Eclipse Magazine ho označila za dosud nejlepší film roku.

Foto: Lions Gate Films

Snímek je prý tak "cool", že v něm i dávno odepisovaný Nicolas Cage v roli Velkýho taťky působí skvěle. Kritici se jenom předhánějí ve srovnáních - Kick Ass je podle nich brutální jako japonský horor, plný efektních přestřelek jako hongkongské gangsterky od Johna Woo a popkulturních vtipů jako filmy Quentina Tarantina.

Keith Cohen z časopisu Entertainment Spectrum napsal: "Začíná to pomalu představováním postav, ale jakmile začne explozivní akce a naprosto přestřelené krvavé násilí, tak se z filmu stává nezastavitelné dynamo."

Peter Howell z deníku Toronto Star zase tvrdí, že film je postmoderní chirurgickou operací superhrdinského mýtu, kde se "zabijáci nenávidějící lidstvo jen převlékají za ty, co páchají dobro".

Foto: Lions Gate Films

Z několika málo textů, jež se tváří skepticky, vyznívá zhruba to, že titulní Kick-Ass - středoškolský student Dave, který se rozhodne být superhrdinou, i když nemá žádné superschopnosti - je nejméně zajímavou postavou filmu.

Ty Burr z deníku Boston Globe napsal rovněž: "V určitém bodě se z toho stane přesně ten velký natvrdlý film, z něhož si to předtím dělalo legraci." Dana Stevensová z magazínu Slate zase poznamenala: "Co tyhle postavy považují za hodné všeho toho zabíjení a umírání… To, že protagonisté postrádají superschopnosti ještě neznamená, že musejí postrádat motivaci."

Všeobecný konsensus recenzentů se ale ustaluje na tom, že po velmi dětských Úžasňákových a velmi dospělých a temných Watchmenech tu máme snímek podobného ražení, který má v zásadě teenagerského ducha a zatím nejdráždivěji tematizuje věčnou nedospělost a zároveň příliš rychlé dospívání americké společnosti posedlé představou zjednávání pořádku.

 

Právě se děje

Další zprávy