Speed Racer je fašistický pop-art na tripu

Kamil Fila Kamil Fila
9. 5. 2008 21:30
Závody s autíčky nikdy nebyly barevnější a dětinštější

Recenze - Snímek Speed Racer se skládá ze tří velkých závodů, jedné automobilové honičky se střelbou, jedné kung-fu bitky s ninji, několika rodinných posezení nad lívanci, desítek šimpanzích skřeků a šklebů, několika stovek jindy ve filmech nepoužívaných barev a několika tisíc virtuálních střihů, které nejsou tak docela střihy.

Zdá se, že boj o budoucnost kinematografie, jak ji doposud známe, vyvrcholil nikoli Matrixem, předchozím dílem sourozenců Wachowských, ale až Speed Racerem. Matrix byl pouze varováním před tím, že by svět, v němž žijeme, mohl být iluzí, počítačovou simulací a fabrikátem.

Speed Racer nás z této noční můry nenechá procitnout, uvrhne nás do ní od začátku, připoutá bezpečnostním pásem rodinně laděné komedie a atakuje přílivem audiovizuálních dat až do stavu naprostého vyčerpání.

Vítejte v nové světě, který nejde obývat

Víme, že vše je umělé, vidíme, že herci jsou lapeni v nepřirozeně ostrých psychedelických obrazech, které člověk nemůže obývat fyzicky, ale pouze mentálně a ještě lépe na speedu; nicméně prostě odsud není úniku.

Někdo bude vyčerpán tím, jaká to byla strhující jízda s několika stupni akcelerace, někdo bude anilinově jedovatou a neónově řvavou barevnou paletou, agresivním zvukem a tuctuctucajícím soundrackem otráven hůř, než kdyby ho ratolesti držely v poutech v obýváku před televizí, kde v ranní show běží za sebou Pokémoni a Power Rangers.

Všichni obsazení herci vypadají jako z comicsu, nejlépe zřejmě Christina Ricci se srdíčkovitým obličejem a obrovskýma očima jako kawai panenka.

Film je samozřejmě nevhodný pro epileptiky a lidi, již nedovedou přepnout na dětský modus vnímání a chápání. Ten je přitom směsicí neobyčejné trénovanosti smyslů - kterou starší generace, jež nehrála něco jako Wipeout nebo Need For Speed, nemá šanci dosáhnout - a zároveň jednoduchoučké logiky, jíž se poměřují příběhy.

Jednoduchý námět, složité vyprávění

Složitost námětu potlačuje Speed Racer na pouhé rozhodnutí „Budeš závodit za nezávislou rodinnou stáj, nebo za prohnilou megakorporaci?" a kupředu v ději se posunuje pomocí dialogů, které fungují především jako slogany a nepřipomínají živou řeč.

Jenomže - a to by nemělo zaniknout - způsob vyprávění je naopak až neuvěřitelně sofistikovaný. Běžně to vypadá tak, že někdo, kdo není závodník, mluví, jeho slova se prolínají se závodem, vzpomínkami jezdce na minulost a alternativními vývojovými linkami závodu; nehledě na to, že tu přepíná mezi několika jezdci a jejich auty, která spolu svádějí jakési kung-car-fu.

Speed Racer
Speed Racer | Foto: Aktuálně.cz

V jedné chvíle musíme zpracovávat tři čtyři až pět vrstev informací - čili věty o tom, že bychom před sledováním filmu měli mozek odložit v šatně, jsou bohužel nejen klišé, ale i zcela nevhodná rada.

Wachowští zkrátka posouvají výrazové prostředky tradičního dějového filmu s herci na novou úroveň a počítají s tím, že diváci jsou obeznámeni alespoň základně s estetikou japonských animovaných filmů.

Origami v pohybu

Už v seriálové předloze Speed Racera ze 60. let najdeme některé stylistické postupy, jež Wachowští přebírají, ale ani znalost této japonské mangy nás nemůže připravit na střídání 2D a 3D zobrazení, ustavičné zdůrazňování 360stupňového prostoru, kde při kruhových otáčkách kamery neexistují žádné hranice mezi minulostí, přítomností a budoucností či gravitační zákony.

Foto: Aktuálně.cz

Tomuto principu ostatně odpovídá i ladění do futuristického retra - něco je strašně pokročilé, něco vypadá jako z minulého století. Můžeme tu vidět vliv kaleidoskopických kukátek s přeskupujícími se krystaly, výzdoby indických chrámů či buddhistických mandal.

Časoprostor vyprávění a akce se skládá jakoby z více plátků, položených na sebe v jednom rámu. Připomíná to listování leporelem nebo skládání origami v reálném čase, kdy se barevné plochy překlápějí jedna přes druhou.

Ze zběsilé jízdy si většina lidí odnáší dojem, že se tu stříhá každou půlvteřinu, ve skutečnosti film v mnoha sekvencích neobsahuje v podstatě žádné střihy, ale interpunkce mezi obrazy je dána stíračkami, prolínačkami, zoomy a přeostřováním.

Nejdražší avantgarda na světě

Výsledkem je každopádně jakýsi poloabstraktní pop-art, což rozhodně není přehnané tvrzení. Speed Racer je nejdražší avantgarda, jakou kdy sponzoroval Hollywood - hned po Tronovi (1982) a Dicku Tracym (1990).

Speed Racer
Speed Racer | Foto: Aktuálně.cz

Že se v akci občas nelze zorientovat a objekty s pevnými konturami se promění ve šmouhy a záblesky, není mínus, ale výzva k tomu, abychom se naučili vnímat rychlost jako abstraktní veličinu.

Nestravitelnost Speed Racera souvisí nejvíc s tím, že není určen lidem, kteří jsou vychováni v západní kultuře a mají oslabenou senzomotoriku. Přijetí filmu na Západě bude tedy nutno s odstupem porovnávat s přijetím na Východě a dospělácký pohled konfrontovat s tím zdánlivě podřadným, dětským.

Fašismem proti kapitalismu

Poznámku jednoho amerického recenzenta, že Speed Racer představuje estetický fašismus, nicméně neberme na lehkou váhu. Ten film opravdu ukazuje příliš dokonalé lidi a eliminuje všechno, co se nezdá cool.

Tady je promyšlený útok kluků vyrostlých na popkultuře proti vrstě tradičních humanitních intelektuálů až jakousi diktaturou umělé krásy.

Zároveň však snímek - který vznikl v rámci koncernu AOL Time Warner Co. - vystupuje otevřeně a na „dětský film" neočekávaně drsně vůči kapitalistickým korporacím a nekalé obchodní soutěži. V tom si je tenhle "Matrix pro děti" zvláštně blízký s Karlíkem a továrnou na čokoládu.

Lze přijmout paradox, že odlidštěně působící dílo může vypovídat něco o strojové odcizující podstatě průmyslového kapitalismu? Ale ano, a přitom si broukat písničku Go, Speed Racer, go!

Speed Racer, USA, 2008. Scénář a režie Larry a Andy Wachowski, kamera David Tattersall, hudba Michael Giacchino. hrají: Emile Hirsch, Christina Ricci, John Goodman, Susan Sarandon, Matthew Fox, Roger Allam,  Paulie Litt, Benno Furmann, Hiroyuki Sanada, Rain ad. 135 minut, distribuce Warner. Česká premiéra 8. května 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy