A nevznikne ani tehdy, když ho sestříháte jako klipy na MTV.
Jenže některým to pořád ne a ne dojít. "Horror" znamená "hrůza". Ale hrůza je to poslední, čeho se při sérii Saw, Hostelu, nových Texaských masakrů motorovou pilou a dalších filmových brutalitkách z posledních let dočkáte.
Daleko spíš jsou určené k tomu, aby si jejich podivní fanoušci v pohodlí kinosálů a domovských gaučů mnuli ruce nad stupňující se brutalitou a čím dál dokonalejšími speciálními efekty.
Protože čeho se tady můžete děsit? Nové krváky nechápou, co dělalo z jejich vzorů tak trvanlivě hrůznou podívanou. Originální Texaský masakr motorovou pilou nebo první Halloween ve své době nešokovaly kýbly tělesných tekutin, nýbrž minimalistickou filmařinou a mrazivou samozřejmostí, s jakou se vraždy na plátně odehrávaly. Děsila iracionálnost násilí, ne jeho naturalistické provedení.
Časy se však změnily a po filmu Sedm (který sám o sobě nebyl špatný) se horory staly závodem v samoúčelné nechutnosti a ulepené atmosféře. Filmem Sedm se také inspiroval první díl Saw. V něm se poprvé objevil sériový vrah Jigsaw, jenž své oběti umísťoval do smrtících pastí, aby je tak prý přinutil uvědomit si hodnotu života.
První Saw ještě byla slušnou ukázkou toho, jak s nosným nápadem a minimálním rozpočtem udržet diváky hodinu a půl v napětí. Saw II se však už namlsala komerčním úspěchem a pod heslem "víc krve = víc prodaných lístků" nabídla jen stereotypní vyvražďovačku. Saw 3 (český distributor se nemůže rozhodnout mezi arabskými a římskými číslicemi) v pádu střemhlav ke kinematografickému dnu pokračuje.
Podívejte se na kousek filmu už teď, kliněte na video
Jigsaw pořád umírá na rakovinu. Prostřednictvím své učednice Amandy rozjede hned dvě paralelní hry. Otce zničeného smrtí svého syna konfrontuje s jejími viníky, aby jim odpustil a dokázal zase žít. A zároveň unese lékařku Lynn, aby ho udržela při životě, dokud první hra neskončí.
Mrtvol je oproti "dvojce" sice míň, ale rozhodně přibylo absurdně samoúčelného sadismu - jakkoliv se to zdá nemožné. A zatímco na způsobech smrti už člověka nic překvapit nemůže (namátkou umrznutí pod sprchou, postupné ukroucení údů), v metodách emocionálního násilí na publiku se Saw 3 dostává do skutečně "úctyhodných" dimenzí.
Jestliže série Saw dějovou překombinovaností a závěrečnými zvraty uráží diváckou inteligenci, svým pokusem o přesah je plivancem na jejich city. Každá Saw - a "trojka" zvlášť - totiž všechno to mechanické vyvražďování zaštiťuje hodnotami jako jsou rodina, láska či vůle k životu. A tak nehorázné pokrytectví je nutné co nejrozhodněji odsoudit.
Ve světle těchhle výtek stačí vzít ostatní rysy Saw 3 jen telegraficky. Při pokusu naroubovat děj na minulé díly ho scenáristé prošpikovali otravnými flashbacky. Dveře k pokračování jsou otevřené stejně bezostyšně dokořán jako vždy předtím.
Kamera, střih, hudba a výprava opět působí jako derivát klipů Nine Inch Nails. Režie jede na autopilota. Nebohá Shawnee Smith musí v roli Amandy neustále tahat z paty emoce laciné jako v telenovele.
Vzory současných krváků nejenže způsobily žánrovou revoluci, ale navíc zachytily kontext svého vzniku: deziluzivní atmosféru Ameriky 70. let. Saw 3 je s odřenýma ušima podprůměrný kousek přes průklepák. A jestli zachycuje i něco ze své doby? To zůstává poněkud zneklidňující otázkou.
Saw 3 (Saw III), USA 2006. Scénář Leigh Whannell, James Wan, režie Darren Lynn Bousman, hrají Tobin Bell, Shawnee Smith, Angus Macfadyen, Bahar Soomekh, Dina Meyer. Distribuce HCE/Falcon, 107 minut.