RECENZE Stallone a De Niro našli důvod jít Zpátky do ringu

7. 1. 2014 18:05
Rocky a Zuřící býk překonávají záplavu hollywoodské nostalgie.

Recenze - Další osmdesátkové retro? Kdo v něm hraje? Sly Stallone? No kdo taky jiný... Už se to zdá opravdu maličko ohrané. Jenže co naplat, Zpátky do ringu se umně veze na trendech posledních let. Nemluvím tu jen o Postradatelných (Expendables), A-Teamu, Konečné a dalších akčňácích - stačí se podívat, jaké tituly vyhrávají Oscary. Tedy Argo, Umělec, na dosah ruky měl cenu i Scorseseho Hugo.

Co tyto filmy spojuje? Obracejí se do minulosti kinematografie a zprostředkovávají zážitky z jiných (snad lepších, jednodušších, veselejších) dob. Z potenciálních návratů pak lze „ejtýs" vnímat jako nejvstřícnější možnost s ohledem na mainstreamové publikum, protože připomínání tehdejšího stylu je nejen nostalgické, ale z podstaty i zábavné.

Zpátky do ringu (Sylvester Stallone a Alan Arkin).
Zpátky do ringu (Sylvester Stallone a Alan Arkin). | Foto: Warner Brothers

Komediální režisér Peter Segal si v tuto chvíli troufl ukousnout pořádné sousto. Neoficiální crossover boxerské série Rocky se Slyem Stallonem a kultovního Zuřícího býka s Robertem De Nirem. Zpátky do ringu sice nepracuje se stejnými postavami, to by neodpovídalo ani časově, paralelám se ale nevyhýbá a málokterý divák si na notoricky známé tituly a jejich protagonisty nevzpomene.

Skutečný konflikt

Ruku v ruce s nejen osmdesátkovým retrem se v posledních letech vzmáhají i sešlosti "zasloužilých umělců", kteří se společně nostalgicky rochní ve starých dobrých časech. Kromě již zmíněných Expendables stojí za zmínku Red, Plán útěku a aktuální Frajeři ve Vegas. Toto narušení hollywoodského kultu mládí, ve skutečnosti falešné, protože seniory obdivujeme právě za to, že se chovají nečekaně vitálně, tedy mladě, by se jistě bez zájmu o minulost neobešlo.

Segal spojuje oba principy a cestou nejmenšího odporu naplňuje naznačený koncept. Měl by tím být otravný a pro mnohé i je. Podle mě však jde o jeden z těch lepších pokusů o návrat. Příběh totiž nachází reálný konflikt, nejen ten „meta", spočívající v divákově obeznámenosti s důvody vzniku snímku či minulostí herců.

Dva postarší boxeři s pošramocenou minulostí si tu vyrovnávají osobní i kariérní účty, když nejenže chystají před třiceti lety zrušený odvetný zápas, ale navíc se usmiřují se svou společnou láskou z minulosti (Kim Basinger). Ta má s De Nirem napůl tajně syna (Jon Bernthal), jenž se uvolí dělat otci trenéra, čímž se mu pokouší dát coby rodiči novou šanci.

Stallona pak koučuje jeho extra-starý kolega (Alan Arkin) a vše organizuje mladý ambiciózní floutek (Kevin Hart), jehož otec v minulosti oba zápasníky okradl.

Možná to zní zbytečně komplikovaně, ale opak je pravdou. Sluší se pochválit, že postavy mají jasně vybudovaný vztah k sobě navzájem a nikdo zde není „do počtu". Každý má svůj malý příběh a svůj malý dějový motiv vysvětlující, proč se rematche účastní.

Jistě není originální ve sportovním filmu primárně řešit, nakolik má rodina přednost před kariérou. Jen málokdy však bylo toto téma popsáno stejně důkladně, místy snad až polopaticky, s tak silným důrazem na přelévání oněch dvou zájmů. Scénář se pokouší nejen říct „rodina musí vždy zvítězit", ale najít skutečný balanc, kdy je stále ještě vhodné myslet sám na sebe.

Scenáristé Tim Kelleher a Rodney Rothman mají tendenci stáčet se ke klišé, v tu chvíli ale přispěchá nostalgická rovina, jež často dokáže klišé pozřít a vyplivnout místo něj sympatický okamžik. Zpátky do ringu se tím blíží sérii Rocky. Té by mohla být důstojnou součástí, naopak tvrdého Zuřícího býka se dorovnávat ani nepokouší. A to je určitě dobře.

Sly a Robert si to můžou dovolit!

Sylvester Stallone a Kim Basinger.
Sylvester Stallone a Kim Basinger. | Foto: Warner Brothers

Stallone a De Niro patří mezi herce, kteří si můžou dovolit opřít se o svá jména a spolehnout se, že diváky zajímá jejich konfrontace právě proto, kým jsou. Oba si sice poslední roky maličko pošramocují pověst. Zdá se, že De Niro bere úplně všechny role a Stallone se až příliš veze na Expendables formátu. Přesto si uchovávají status „žijících legend". Jistě není nemístné, že snímek s obojím pracuje a na sympatiích slavné dvojice stojí značná část vkusného humoru i vážnějších momentů.

Jen je paradoxní, že dva herci, jejichž kariéra snad nemohla být lépe využita a vyždímána do poslední kapky, zde ztvárňují pravý opak - polozapomenuté boxery s předčasně a nepřirozeně ukončenou kariérou.

Můžeme přemýšlet, jak je možné, že tito dva notoricky známí matadoři představují své opaky, aniž by to divákovi začalo připadat divné. Ukazuje se, že přes všechny metavýznamy a naši obeznámenost s historií hvězd je to rétorika filmu, čemu nakonec uvěříme. Máme před sebou oscarovou hvězdu De Nira, ale přistoupíme na to, že jde o zneuznaného chudáka, protože nám to snímek říká.

Přijde mi uklidňující, že si filmy tuto schopnost stále uchovávají i v době poučených diváků a jejich snahy být nad samotnými příběhy. Kvalita Zpátky do ringu spočívá právě v tom, že se nespokojí s další generickou retro podívanou, ale že stihne zároveň odvyprávět i svébytný, i když nepříliš objevný příběh.

Francouzské jaderné elektrárny mohou zůstat v provozu o deset let déle, pokud provedou nezbytnou údržbu

Více než polovina nejstarších jaderných reaktorů provozovaných francouzskou elektrárenskou společností EDF bude moci zůstat v provozu o deset let déle, než se předpokládalo, pokud na nich firma provede nezbytnou údržbu. Ve čtvrtek o tom rozhodl francouzský úřad pro jadernou bezpečnost (ASN), který tím prodloužil životnost 32 reaktorů o výkonu 900 megawattů ze 40 na 50 let, uvedla agentura Reuters. Dlouho očekávané rozhodnutí přichází v době, kdy se řada z 58 reaktorů provozovaných EDF a postavených v 70. a 80. letech pomalu blíží konci své životnosti.

Aktualizováno před 1 hodinou

Novela volebního zákona zachová 14 krajů i dvě vyšší hranice pro koalice ke vstupu do Sněmovny

Volební novela zachová 14 volebních krajů. Jejich nahrazení jedním volebním obvodem, jak to variantně navrhla vláda, je kvůli postoji Senátu mimo hru. Novela také přinese dva zvýšené limity pro vstup koalic do horní komory. Novinářům to ve čtvrtek po jednání vedení obou komor řekli jejich předsedové Miloš Vystrčil (ODS) a Radek Vondráček (ANO).

Sněmovna by podle jejího předsedy Vondráčka mohla volební novelu schválit během měsíce. Mimořádná schůze k lidovecké volební novele, o kterou požádala koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), bude podle Vondráčka zřejmě příští čtvrtek. Na další mimořádné schůzi bude projednána i vládní volební novela, o kterou vládní poslanci teprve požádají.

Na tom, jaké budou vstupní limity pro vstup koalic do Sněmovny, zatím podle Vystrčila dohoda není. Ve hře je například to, že by dvoučlenné koalice potřebovaly získat alespoň sedm procent voličských hlasů a vícečlenné devět procent. Bez zavedení těchto limitů by koalice musely získat k zisku poslaneckých mandátů pět procent hlasů stejně jako jednotlivé strany a hnutí.