Recenze: Princ z Persie se topí v píscích blockbusteru

Jiří Flígl
27. 5. 2010 14:15
Videoherní svět uvízl v okovech šablonovité adaptace
Foto: Falcon

Recenze - Hollywood se již delší dobu při vytváření popcornových snímků nespoléhá na původní scénáře. S narůstajícími rozpočty a větší konkurencí ze strany jiných forem zábavy naopak sází na jistotu bestsellerů a popkulturních kultů. V posledním desetiletí se do centra pozornosti producentů dostaly komiksy, jejichž filmové adaptace postupně nahradily v pozici letních blockbusterů akční filmy.

Foto: Falcon

Klíčem k úspěchu bylo, že filmaři začali adaptace podřizovat komiksovým fanouškům, a ne tradičním hollywoodským vyprávěcím postupům. Zatímco komiksové filmy z určitého ohledu dosáhly ideální symbiózy, kdy fanoušci dostávají, co chtějí, a ochotně za to dávají peníze, k tržně mnohem dominantnější a globálnější popkulturní oblasti videoher se filmaři zatím obracejí minimálně.

Filmový Princ z Persie může být v lepším případě chápán jako počátek nelehké cesty, kdy budou adaptace postupně opouštět zažitá filmová schémata, a naopak se více podřizovat specifikám videoherních světů, jejich hrdinů i cílového publika.

Poznávací kvíz pro hráče

Dnes již desetidílná série fantasy videoher Prince of Persia odstartovaná legendární „skákačkou" z roku 1989 staví svou trvající popularitu na atrakci akrobatického překonávání překážek či mechanických pastí, přičemž jednotlivé díly se od sebe odlišují konkrétním příběhem, atmosférou a profilací postav. Film vychází převážně z trilogie Písků času, která stojí na možnosti hrdiny pomocí bájné dýky vracet čas o desítky vteřin a tím se vyhýbat smrti.

Foto: Falcon

Kromě toho diváci seznámení s hrami ve snímku rozpoznají základní příběh o píscích času a cestě mladého prince za jejich nalezením, aby mohl odvrátit smrt rodinných příslušníků. Neakční sekvence zase využívají hašteřivý vztah hrdiny se svéhlavou dívkou, který lavíruje mezi přitažlivostí a kousavou nevraživostí a jenž se od zmiňované trilogie stal trademarkem série.

Filmové zpracování se ovšem zmíněnými prvky, které utváří osobitost her, pouze povrchně kochá a žádný z nich neustanoví jako hlavní atrakci. Naopak ve snaze do vyprávění dostat co nejvíce divácky lákavých prvků se Princ z Persie stává jen přehlídkou nevyužitého potenciálu bez vlastní identity.

Tisíc a jedno lákadlo

Pokud se vrátíme k  příměru s komiksovými filmy, pak následuje Princ z Persie neblahý model třetího Spider-Mana, kde cíl naservírovat fanouškům co nejvíc prvků z předlohy zapříčinil přesycení motivy, které nebyly dostatečně využité.

Foto: Falcon

Jako protipól naopak uveďme Temného rytíře či Iron Mana. Tady se tvůrci soustředili na hrstku motivů jako podstatu Batmana coby hrdiny a zásadového zastánce řádu,či na osobnost žoviálně zhýralého Tonyho Starka - a jejich rozváděním vystavěli poutavá a unikátní vyprávění.

Princ z Persie ovšem skáče napříč barvitými výjevy, aniž by jim dokázal dát centrální spojující charakteristiku. O to okatěji z příběhu vystupují schematické prvky blockbusterů, jako jsou šablonovité vedlejší postavy (komická figurka, drsný černoch) či předpisové spojování nadsázky s dramatem, a tak výsledek navzdory originálnímu světu předlohy vyvolává dojem zaměnitelnosti a nenápaditosti.

Paradoxně i dějový motiv dobytí města pod záminkou nařčení z výroby zbraní pro nepřátele, který odkazuje k současnému přehodnocování americké invaze do Iráku, nelze v dnešní době sofistikovaných žánrových filmů brát jako znak výjimečnosti. Podobné postupy se objevují v řadě úspěšných projektů z Hollywoodu, takže je lze vnímat jako jedno z řady schémat, kterým filmaři dnes oslovují diváky a dodávají fiktivním příběhům ozvláštnění.

Bruckheimer a ti druzí

Foto: Falcon

Princ z Persie se stal výmluvným stvrzením názoru, že u filmů produkovaných hollywoodským mocipánem Jerrym Bruckheimerem nemá hlavní slovo režisér, nýbrž právě producent, a výsledkem pak jsou principiálně jednotvárné produkty. Bruckheimerovy filmy překonávaly uniformitu v případě, že na ně byla navázaná jiná vyhraněná osobnost jako megalomanský režisér Michael Bay (Mizerové 1-2, Skála) či rebelská hvězda Johnny Depp (série Pirátů z Karibiku).

Bohužel tentokrát se s režisérem Mikem Newellem opakuje případ nevyhraněných projektů jako Česká spojka a Král Artuš, které nedokázaly využít investované prostředky v podobě kvalitních herců a profesionálního štábu.

Chyba není na straně domnělého hazardu s obsazením Jaka Gyllenhaala do akční role, který naopak svým chlapeckým obličejem postavě prince dává potřebné odlehčení; také ostatní členové hereckého ansámblu vdechují jednorozměrným figurám charisma čistě svým vzezřením.

Foto: Falcon

To platí nejen o aristokratickém Benu Kingsleym či rozšafně přízemním Alfredu Molinovi, ale také o Gemmě Arterton, kterou od ostatních sezónních krásek odlišuje jen kuriozita, že se narodila s šesti prsty na každé ruce.

Kromě toho každý záběr výpravností vykazuje stopy rozpočtu čítajícího 150 milionů, efekty skýtají uhrančivé pohledy na digitálně vytvořené fantaskní lokace a hudba pompézně duní, ale nic z toho netvoří jednotný celek. Jsou to jen mechanicky naplněné recepty na šálení diváků, které postrádají silnou ruku vedenou jasnou vizí.

Smutná bilance

Nejkatastrofálněji se to projevilo v akčních scénách, které zaujímají podstatnou část stopáže, a podle videoherní předlohy měly být přehlídkou dech beroucích akrobatických eskapád. Přes angažování parkourové legendy Davida Belleho se kvůli rozsekání sekvencí na hektický sled krátkých blízkých záběrů akce mění v nepřehledné navození dojmu dynamiky.

Naprosto se Ale ztrácí spektákl lidského těla v pohybu, pro jehož vystižení se naopak hodí delší a větší záběry - což mimo jiné dokládá prezentace Belleho dovedností ve francouzském sledu krkolomných atrakcí Okrsek 13.

Princ z Persie zřejmě stane jedním z letošních hitů - díky osvědčenému konceptu i faktu, že až do červnového příchodu A-Teamu bude mít v kinech výsadní pozici jediného popcornového blockbusteru.

Přesto zůstane zapomenutelným fastfoodem bez špetky osobitosti. Na projekt se štědrým rozpočtem, který měl pomoci ustanovit videohry jako předlohy pro letní blockbustery a údajně i rozjet novou výdělečnou sérii,  je to ale smutná bilance.

Princ z Persie: Písky času
Prince of Persia: The Sands of Time
Žánr: Akční, Dobrodružný, Fantasy, Romantika
Režie: Mike Newell
Obsazení: Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina, Toby Kebbell, Richard Coyle, Reece Ritchie ad.
Délka: 116 minut
Premiéra ČR: 27.05.2010
 

Právě se děje

před 44 minutami

Everton se díky výhře nad Southamptonem přiblížil pohárům

Fotbalisté Evertonu díky brance Richarlisona porazili 1:0 Southampton a v anglické lize se posunuli na sedmé místo. Liverpoolský celek na domácím stadionu vyhrál po pěti zápasech a od pohárových příček ho se zápasem k dobru dělí jediný bod.

Richarlison se prosadil už v deváté minutě. Brazilský útočník skóroval potřetí za sebou a v posledních pěti soutěžních utkáních zaznamenal pátou branku. Everton podruhé za sebou udržel čisté konto, když navázal na vítězství 2:0 v derby nad obhájcem titulu Liverpoolem.

V tabulce je Everton se 43 body sedmý a za šestým Liverpoolem zaostává jen o skóre. Od páté Chelsea ho dělí bod a od čtvrtého West Hamu dva. Výběr trenéra Carla Ancelottiho má však oproti soupeřům v první šestce jedno utkání k dobru. Southampton v posledních devíti kolech získal jen bod a je čtrnáctý.

Anglická fotbalová liga - 26. kolo:

Everton - Southampton 1:0 (9. Richarlison).

Tabulka:

1. Manchester City 26 19 5 2 52:16 62
2. Manchester United 26 14 8 4 53:32 50
3. Leicester 26 15 4 7 45:30 49
4. West Ham United 26 13 6 7 40:31 45
5. Chelsea 26 12 8 6 41:25 44
6. Liverpool 26 12 7 7 47:34 43
7. Everton 25 13 4 8 38:33 43
8. Tottenham 25 11 6 8 41:27 39
9. Aston Villa 24 12 3 9 38:26 39
10. Arsenal 26 11 4 11 34:27 37
11. Leeds 26 11 2 13 43:44 35
12. Wolverhampton 26 9 7 10 27:33 34
13. Crystal Palace 26 9 6 11 29:43 33
14. Southampton 26 8 6 12 31:44 30
15. Burnley 26 7 7 12 18:34 28
16. Brighton 26 5 11 10 26:33 26
17. Newcastle 26 7 5 14 27:44 26
18. Fulham 26 4 11 11 21:32 23
19. West Bromwich 26 3 8 15 20:55 17
20. Sheffield United 26 3 2 21 15:43 11
Další zprávy