Recenze: Princ z Persie se topí v píscích blockbusteru

Jiří Flígl
27. 5. 2010 14:15
Videoherní svět uvízl v okovech šablonovité adaptace
Foto: Falcon

Recenze - Hollywood se již delší dobu při vytváření popcornových snímků nespoléhá na původní scénáře. S narůstajícími rozpočty a větší konkurencí ze strany jiných forem zábavy naopak sází na jistotu bestsellerů a popkulturních kultů. V posledním desetiletí se do centra pozornosti producentů dostaly komiksy, jejichž filmové adaptace postupně nahradily v pozici letních blockbusterů akční filmy.

Foto: Falcon

Klíčem k úspěchu bylo, že filmaři začali adaptace podřizovat komiksovým fanouškům, a ne tradičním hollywoodským vyprávěcím postupům. Zatímco komiksové filmy z určitého ohledu dosáhly ideální symbiózy, kdy fanoušci dostávají, co chtějí, a ochotně za to dávají peníze, k tržně mnohem dominantnější a globálnější popkulturní oblasti videoher se filmaři zatím obracejí minimálně.

Filmový Princ z Persie může být v lepším případě chápán jako počátek nelehké cesty, kdy budou adaptace postupně opouštět zažitá filmová schémata, a naopak se více podřizovat specifikám videoherních světů, jejich hrdinů i cílového publika.

Poznávací kvíz pro hráče

Dnes již desetidílná série fantasy videoher Prince of Persia odstartovaná legendární „skákačkou" z roku 1989 staví svou trvající popularitu na atrakci akrobatického překonávání překážek či mechanických pastí, přičemž jednotlivé díly se od sebe odlišují konkrétním příběhem, atmosférou a profilací postav. Film vychází převážně z trilogie Písků času, která stojí na možnosti hrdiny pomocí bájné dýky vracet čas o desítky vteřin a tím se vyhýbat smrti.

Foto: Falcon

Kromě toho diváci seznámení s hrami ve snímku rozpoznají základní příběh o píscích času a cestě mladého prince za jejich nalezením, aby mohl odvrátit smrt rodinných příslušníků. Neakční sekvence zase využívají hašteřivý vztah hrdiny se svéhlavou dívkou, který lavíruje mezi přitažlivostí a kousavou nevraživostí a jenž se od zmiňované trilogie stal trademarkem série.

Filmové zpracování se ovšem zmíněnými prvky, které utváří osobitost her, pouze povrchně kochá a žádný z nich neustanoví jako hlavní atrakci. Naopak ve snaze do vyprávění dostat co nejvíce divácky lákavých prvků se Princ z Persie stává jen přehlídkou nevyužitého potenciálu bez vlastní identity.

Tisíc a jedno lákadlo

Pokud se vrátíme k  příměru s komiksovými filmy, pak následuje Princ z Persie neblahý model třetího Spider-Mana, kde cíl naservírovat fanouškům co nejvíc prvků z předlohy zapříčinil přesycení motivy, které nebyly dostatečně využité.

Foto: Falcon

Jako protipól naopak uveďme Temného rytíře či Iron Mana. Tady se tvůrci soustředili na hrstku motivů jako podstatu Batmana coby hrdiny a zásadového zastánce řádu,či na osobnost žoviálně zhýralého Tonyho Starka - a jejich rozváděním vystavěli poutavá a unikátní vyprávění.

Princ z Persie ovšem skáče napříč barvitými výjevy, aniž by jim dokázal dát centrální spojující charakteristiku. O to okatěji z příběhu vystupují schematické prvky blockbusterů, jako jsou šablonovité vedlejší postavy (komická figurka, drsný černoch) či předpisové spojování nadsázky s dramatem, a tak výsledek navzdory originálnímu světu předlohy vyvolává dojem zaměnitelnosti a nenápaditosti.

Paradoxně i dějový motiv dobytí města pod záminkou nařčení z výroby zbraní pro nepřátele, který odkazuje k současnému přehodnocování americké invaze do Iráku, nelze v dnešní době sofistikovaných žánrových filmů brát jako znak výjimečnosti. Podobné postupy se objevují v řadě úspěšných projektů z Hollywoodu, takže je lze vnímat jako jedno z řady schémat, kterým filmaři dnes oslovují diváky a dodávají fiktivním příběhům ozvláštnění.

Bruckheimer a ti druzí

Foto: Falcon

Princ z Persie se stal výmluvným stvrzením názoru, že u filmů produkovaných hollywoodským mocipánem Jerrym Bruckheimerem nemá hlavní slovo režisér, nýbrž právě producent, a výsledkem pak jsou principiálně jednotvárné produkty. Bruckheimerovy filmy překonávaly uniformitu v případě, že na ně byla navázaná jiná vyhraněná osobnost jako megalomanský režisér Michael Bay (Mizerové 1-2, Skála) či rebelská hvězda Johnny Depp (série Pirátů z Karibiku).

Bohužel tentokrát se s režisérem Mikem Newellem opakuje případ nevyhraněných projektů jako Česká spojka a Král Artuš, které nedokázaly využít investované prostředky v podobě kvalitních herců a profesionálního štábu.

Chyba není na straně domnělého hazardu s obsazením Jaka Gyllenhaala do akční role, který naopak svým chlapeckým obličejem postavě prince dává potřebné odlehčení; také ostatní členové hereckého ansámblu vdechují jednorozměrným figurám charisma čistě svým vzezřením.

Foto: Falcon

To platí nejen o aristokratickém Benu Kingsleym či rozšafně přízemním Alfredu Molinovi, ale také o Gemmě Arterton, kterou od ostatních sezónních krásek odlišuje jen kuriozita, že se narodila s šesti prsty na každé ruce.

Kromě toho každý záběr výpravností vykazuje stopy rozpočtu čítajícího 150 milionů, efekty skýtají uhrančivé pohledy na digitálně vytvořené fantaskní lokace a hudba pompézně duní, ale nic z toho netvoří jednotný celek. Jsou to jen mechanicky naplněné recepty na šálení diváků, které postrádají silnou ruku vedenou jasnou vizí.

Smutná bilance

Nejkatastrofálněji se to projevilo v akčních scénách, které zaujímají podstatnou část stopáže, a podle videoherní předlohy měly být přehlídkou dech beroucích akrobatických eskapád. Přes angažování parkourové legendy Davida Belleho se kvůli rozsekání sekvencí na hektický sled krátkých blízkých záběrů akce mění v nepřehledné navození dojmu dynamiky.

Naprosto se Ale ztrácí spektákl lidského těla v pohybu, pro jehož vystižení se naopak hodí delší a větší záběry - což mimo jiné dokládá prezentace Belleho dovedností ve francouzském sledu krkolomných atrakcí Okrsek 13.

Princ z Persie zřejmě stane jedním z letošních hitů - díky osvědčenému konceptu i faktu, že až do červnového příchodu A-Teamu bude mít v kinech výsadní pozici jediného popcornového blockbusteru.

Přesto zůstane zapomenutelným fastfoodem bez špetky osobitosti. Na projekt se štědrým rozpočtem, který měl pomoci ustanovit videohry jako předlohy pro letní blockbustery a údajně i rozjet novou výdělečnou sérii,  je to ale smutná bilance.

Princ z Persie: Písky času
Prince of Persia: The Sands of Time
Žánr: Akční, Dobrodružný, Fantasy, Romantika
Režie: Mike Newell
Obsazení: Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina, Toby Kebbell, Richard Coyle, Reece Ritchie ad.
Délka: 116 minut
Premiéra ČR: 27.05.2010
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 24 minutami

Havlíček: Vláda chce přispět na zvýšené ceny energií 800 000 domácností

Vláda chce pomocí takzvaných energetických šeků přispět na výdaje za zdražující se elektřinu zhruba 800 000 nízkopříjmových rodin. Zaplatit jim plánuje kolem poloviny částky za zvýšené náklady. Vyplácet by mohla začít již v listopadu, řekl dnes v pořadu České televize Otázky Václava Moravce ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). S nějakou formou podpory souhlasí i předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek či předseda klubu KDU-ČSL Jan Bartošek. Proti se naopak postavil předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala.

Krátkodobý plán na pomoc domácnostem potenciálně ohroženým energetickou chudobou bude podle Havlíčka hotový do několika týdnů. V říjnu by ho mohla schválit vláda, v listopadu by již stát mohl doručovat peníze lidem. Na počátku října se však v Česku uskuteční volby do Poslanecké sněmovny, po kterých se může složení kabinetu změnit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy