Recenze: Nějak se to komplikuje, Meryl nechce plastiku

Jan Bušta
27. 1. 2010 11:35
Romantická komedie komplikovaná v mezích slušnosti
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Pokud je pravda, že běžná pornografie nám má ideálně simulovat zkušenost s čistým sexem oproštěným od příčin a následků, jakousi nespoutanou "záchodkovou lásku", pak žánr romance naopak splétá kolem sexu právě síť akcí a reakcí.

Ať už tedy slovo romantika zní v současném významu jakkoli asexuálně, máme co do činění s příběhy, které se v zásadě zabývají především dvěma problémy: 1) jak někoho dostat do postele; 2) jak s oním/onou vyvoleným/vyvolenou prožít plnocenný (a tedy i sexuální) vztah. To je také jeden z hlavních důvodů, proč se tento žánr týká především postav v (re)produktivním věku.

Po čem touží ženy v menopauze

Foto: Aktuálně.cz

Dobrá romance by zkrátka měla být předehrou i dohrou dobrého porna a pro publikum se tudíž stává buď součástí rituálu svádění podle vzorce: večeře-kino-sex - nebo možnou nápovědou, že všechny ty vztahové komplikace povedou při troše snahy ke kýženému stavu partnerského štěstí.

Aby ovšem divák tento potenciál docenil a plně využil, musí mít z podstaty velmi konzervativní náhled na život. Liberál se bude vždy nabízeným stimulacím a radám vzpouzet a právě pro něj jsou tu komediální (čti jako ironická) pohrávání si s žánrovou identitou.

Nejnovější "romkom" žánrové specialistky Nancy Meyersové Nějak se to komplikuje je přitom takovou chytrou horákyní rozkročenou díky věkovému posunu milostných (b)loudů mezi oběma variantami. Respektive, prodává konzervativní hodnoty s liberálně pobaveným výrazem.

Majitelka pekařství Jane (Meryl Streepová) je po rozvodu s právníkem Jakem (Alec Baldwin), po odchodu dětí z domu a po přechodu. Na synově promoci si v opilosti opět začne s nyní již opět ženáčem Jakem.

Foto: Aktuálně.cz

Aby se dostálo názvu, je tu ještě sympatický rozvedený architekt Adam (Steve Martin), který Jane projektuje domácí přístavbu, a zeťák Harley (John Krasinski) - nevěřícný svědek tchyniných excesů, chápavý zatloukač a "ztotožňovač" pro mladší publikum. Klíčová otázka zní: Zajímá pekařku v menopauze víc sex, nebo vaření ve dvou?

Hollywoodská past na děti i rodiče

Vrásky vykazuje nejen ústřední milostný trojúhelník, ale i "starohollywoodské" schéma romantických konverzaček, ke kterému se režisérka a scenáristka ve svých filmech tak ráda obrací. Postavy jsou tudíž zdravé, pěstěné a finančně zajištěné, a přesto tak nějak "obyčejné". To abychom se nemuseli zabývat ničím jiným - žádnou charakterovou nebo sociální výlučností - než jejich milostnými lapáliemi.

Přitom je ta tam strojenost a upnutost dramaturgie i tuhá, a přece tak elegantní režie pánů v obleku podle předem známé abecedy významů. Přes divadelně dostředivou zrcadlivost zápletky - pozorovatelnou i v tom, že jména ústřední ne-manželské dvojice začínají na J a jména obou jejich partnerů na A - je totiž Meyersová zároveň příliš napojená na filmařsky lenošný, televizí ovlivněný civilismus přelomu 70. a 80. let.

Foto: Aktuálně.cz

Přestože tedy sledujeme práci Johna Tolla, kameramana Malickovy obrazivé poémy Tenká červená linie, neodbytně se tady vtírá pocit finančně zabezpečeného televizáku postaveného na záběrech mluvících hlav kořeněných semotamou davovkou či exkluzivní dekorací. Takže tu máme navzdory neupejpavému výrazivu a frčícímu stylu poněkud "zkamenělou" keckovitou romanťárnu. 

Lepší později…

Ale pozor, vše zatím popsané považuji spíše za konstatování základních rozporů než za hodnocení. Co už je možné brát veskrze pozitivně, je potom způsob vyprávění, které na rozdíl od zasmrádajícího kánonu směřuje deduktivně od detailu k celku. Stejně jako titulková sekvence, jež začne detaily na střešní tašky a přes stále se rozšiřující pohled na dům skončí u jeho zasazení do leteckých záběrů kalifornského pobřeží.

Takto vytvořená "stavba" - ne náhodou je důležitým motivem právě postup práce na přístavku k Janině vilce - potom vytváří životné podmínky pro správné dávkování informací, které nám rozšiřují (a tím příjemně komplikují) zázemí postav.

Foto: Aktuálně.cz

A ovšemže pro načasování nečekaných gagů, z nichž těm nejpovedenějším se pro jejich razanci prostě nelze nesmát. Jako když je Jane zatlačená k prohlášení, že má ráda hodně spermatu, nebo když Jake dává páva marihuany svému zeti "z úst do úst".

A tím se dostáváme k druhé podstatné devize, bez které by i dokonalý timing byl ničím - jsou to samozřejmě svým rolím skvěle padnoucí herci. Záměrně se nezmiňuji o hereckých výkonech, protože na ty v podstatě nedojde. Zato je tu prostá radost z natáčení viditelná v každém záběru a tělesné sepětí s rolí, které lze v rámci středního proudu připodobnit snad jen k fyzickým přípravám hvězd akčních filmů.

Co by byl poživačný Jake bez autentického Baldwinova pupku a celotělové vrstvy chlupů, co křehký ironik Adam bez současného stavu Martinova obličeje - gumové masky kočky Šklíby?

Mamma Mia má tentokrát prázdniny

Foto: Aktuálně.cz

…a samozřejmě Streepová, která tu sice nepředvádí nic tak vyšinutě zábavného jako v jiném kuchařském filmu sezóny Julie a Julia, ale svou "bytostnou" kreací definitivně ustavuje dvě nové polohy, jež ji zřejmě budou ještě nějakou chvíli doprovázet: nalíčená "na mladší" (Mamma Mia!) a nalíčená adekvátně věku.

Ostatně scéna, kdy Jane odmítne výpomoc plastického chirurga poté, co za ním sama dojde s povislým víčkem, prozrazuje mnohé nejen o názoru tvůrců na "nepřirozené zkrášlování".

Definuje také, komu je snímek především určen. Nezáleží ani tak na vašem věku, i když postavy jsou zřetelně projektovány k oslovení publika s větší zátěží životní zkušenosti. Důležité je, jakou hodnotu má ve vašem životě přirozenost, nebo alespoň jakási tradiční představa o přirozenosti.

Přihlásit se k takové hodnotě v dokonale umělé realitě ordinace plastického chirurga je totiž stejně rozporné jako pasovat uvolněný civilní styl a psychologii na tak sešněrovaný a umělý žánr, jakým tradičně je "romantická komedie".

Divácké dělítko tedy spočívá v tom, budete-li ochotni přijmout pokus o vyjádření se k lidské přirozenosti tam, kde pravdomluvnost principiálně ustupuje milosrdným lžím.

Moje žena, ač se to z mých recenzí nezdá - občas si ji prostě trochu přizpůsobím - je bytostný liberál, přesto se výtečně bavila. V mezích slušnosti, samozřejmě! Ta pravá, nekomplikovaně přirozená a přirozeně neslušná zábava nastala až po kině…

Nějak se to komplikuje
It's Complicated
Žánr: Komedie, Romantika
Režie: Nancy Meyers
Obsazení: Alec Baldwin, Meryl Streep, John Krasinski, Lake Bell, Steve Martin, Hunter Parrish, Zoe Kazan, Rita Wilson, Daryl Sabara, Caitlin Fitzgerald, Mary Kay Place, Emjay Anthony, Alexandra Wentworth, Bruce Altman, Nora Dunn ad.
Délka: 120 minut
Premiéra ČR: 21.01.2010
 

Právě se děje

Další zprávy