Recenze: Jeden svět nestačí. A zavádí do Bonda inovace

Radomír D. Kokeš
18. 1. 2010 11:50
19. bondovka vyšla na DVD v pondělí 18. ledna
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Jeden svět nestačí z roku 1999 je poslední vysloveně "klasicky" střižená bondovka bez encyklopedických i revizionistických ambicí.  Tedy tak by se skutečně mohl film jevit, ale ve skutečnosti se už tady objevovaly tendence, na které tehdy bondovsky začínající scenáristé Neal Purvis a Robert Wade později navázali v craigovské éře.

Postava M je výrazně aktivnější než kdy dřív, ženská hrdinka není jen Bondovou spolunocležnicí nebo partnerkou v boji, ale má výraznější osobnost i vlastní motivace. A když odhlédneme od scénáře, režie byla poprvé svěřena spíše uměleckému režisérovi bez větší zkušenosti s akčními filmy - Michaelu Aptedovi. 

Foto: Aktuálně.cz

Jenže navzdory zdánlivě starosvětské atmosféře, nebo naopak kvůli ní nebyly v případě filmu Jeden svět nestačí všechny inovace ku prospěchu; zejména ze zpětného pohledu, protože tehdy se to tak nezdálo.

Psychologizace

Jistě, vyprávění je poměrně věrné schématu ověřenému předchozími desetiletími od nástupu Rogera Moora. I přesto je už ve snímku Jeden svět nestačí snaha zapojit prvky, které nečerpají z jiných filmů (jako kung-fu v bondovce Zítřek nikdy neumírá), ale výrazně ozvláštňují fungování bondovského univerza. Tato snaha ale zůstává spíše pod povrchem: příběh je poměrně jednoduchý a posílení ženské padoušské postavy narušuje jak jeho výstavbu, tak autoritu hlavního mužského padoucha.

Hned na začátku je Bond nevědomky využit, aby doručil do centrály kufr s penězi (a lump mu přitom zachrání život, protože ho dále potřebuje, což je citace motivu ze Srdečných pozdravů z Ruska). Ty vzápětí vybouchnou a zabijí ropného magnáta Kinga.

Foto: Aktuálně.cz

Dědičkou společnosti se stává jeho dcera Elektra, která byla nedávno obětí únosu teroristou Renardem. Anarchista Renard se neštítí ničeho, navíc už nemá co ztratit, protože dostal kulku do hlavy, která ho sice nezabila hned, ale zbavuje ho fyzického citu a zabíjí ho postupně. Bond - který je celý film zraněný (!), protože si na začátku ošklivě poškodil klíční kost - chce Elektru chránit a Renarda dostihnout. Ale ne vše je tak, jak se na první pohled zdá.

Naprostý únik z univerza

Elektra Kingová je totiž pěkná mrcha, s Renardem se spojila, a navíc se rozhodla zničit M, jež jeho otci radila, aby nezaplatil výkupné. A právě Elektra je jako silný charakter problém filmu. Pokud by Bond šel po Renardovi, šlo by o tradiční příběh, s jakými už byl párkrát konfrontován. Jenže Elektra zblbne mateřskými city M, milostně poplete hlavu Bondovi (který to velmi brzy začne brát osobně) a především si získala srdce Renarda.

Foto: Aktuálně.cz

Ten má být naprosto arogantní terorista, a dokud se neodhalí jeho vztah s Elektrou, docela se mu to v působivém podání Roberta Carlyla i daří. Pak přijdou scény, ve kterých si ho Elektra doslova omotává kolem prstu. A během nich už nejde o ozvláštňování filmového bondovského univerza, ale o naprostý únik z něj.
Koncept se trochu rozpadá, protože občas už prostě Bond i M hrají trochu druhé housle a v popředí stojí Elektřin stockholmský syndrom, potažmo komplexy z otce. Ztrácí se jednoznačné motivace, jež jsou pro běh vyprávěcího schématu, který Jeden svět nestačí využívá, dost důležité.

Film maskuje rozklad jednotící linie jejich zmnožováním; znovu se objevuje tak-trochu-svině Žukovskij (Zlaté oko) a Bond se dá dohromady se sličnou jadernou fyzičkou Christmas Jonesovou, jejímž úkolem je jen zmáčknout pár tlačítek, jednou zamrkat očima a na konci být v ohrožení.

Koncept vs. Potěšení

Foto: Aktuálně.cz

Nechápejte mě špatně, nechci rýpat v logice příběhu (ten koneckonců drží pohromadě), ale spíše v logice bondovského vyprávění. Snaha o inovaci nadělala víc škody než užitku a zdaleka nepodléhá očividnému konceptu "stojíme vysoko nad příběhem" jako v Dnes neumírej. Domnívám se, že konec Bonda, jak ho filmoví diváci znali, nenastal s Dnes neumírej, ale právě s Jeden svět nestačí.

Trochu nešťastná byla i volba režiséra, protože Michael Apted měl sice spoustu poradců na akční scény, ale skoro do jedné jsou extrémně dlouhé a s výjimkou úvodní honičky na vodě se vždycky po chvilce začnou recyklovat. Bond běží tam a střílí - Bond běží zpět a střílí - Bond běží zase tam a střílí. Případně zaměňte "střílí" za "pere se s padouchem" nebo "běží" za "lyžuje".

Foto: Aktuálně.cz

Jenže zbývá tu jedno velké ALE: Jeden svět nestačí je pořád zatraceně zábavná bondovka, která poměrně úspěšně simuluje staré dobré časy a Pierce Brosnan je jako Bond na vrcholu svých sil. Ještě si ze své role nedělá šprťouchlata jako v Dnes neumírej, naopak si užívá všechny polohy, které mu James Bond poskytuje.

Vládne okouzlující britskou elegancí (když si pod vodou utahuje uzel kravaty), trousí ironické průpovídky s přesným načasováním (Jsem doktorka Christmas Jonesová a vtipy si odpusťte, všechny znám. - Žádné vtipy o doktorkách neznám.) a občas se dokáže i pěkně po conneryovsku rozzuřit (zejména když se chystá chladnokrevně popravovat). Všechno už si otestoval v předchozích dvou filmech, ale ve snímku Jeden svět nestačí nalezl tu ideální kombinaci.

Bond je nejlepší. Ale vykládat mu to nebudu

Vlastně všechno, co už se v bondovkách zabydlelo, ve filmu funguje parádně a dává fanouškovi tu správnou dávku potěšení ze známého, kvůli kterému na agenta 007 rád kouká. Judi Denchová jako M využila větší prostor, jak to jen šlo, a úspěšně nakročila k osobnější a aktivní šéfové tajné služby z craigovských bondovek ("Pokud existuje jen malá šance na úspěch, Bond to dokáže. Je nejlepší. Ale vykládat mu to nebudu.").

Návrat si vychutnal i Robbie Coltrane jako kulhající bonviván Valentin Dimitrijevič Žukovskij (za což může Bond, víme?) a s vděčnou rolí všemi milovaného Q se s plnou parádou rozloučil starý pán Desmond Llewelyn, který ironií osudu krátce po natáčení tragicky zahynul.

A s ním vlastně skončila i éra bondovek, jak ji filmoví diváci v různých - třebaže dost odlišných - podobách znali. Dnes neumírej byl svérázný experiment a craigovské bondovky se otevřeně obrátily hlavně ke knižní poetice, političtějšímu vyznění a flemingovskému charakteru hlavního hrdiny.

Ale protože my jedeme společně s vycházejícími DVD "po cestě zpět", čeká nás toho ještě hodně.

Jeden svět nestačí
The World Is Not Enough
Žánr: Akční, Dobrodružný, Thriller
Režie: Michael Apted
Obsazení: Pierce Brosnan, Sophie Marceau, Robert Carlyle, Denise Richards, Robbie Coltrane, Judi Dench, Desmond Llewelyn, John Cleese, Maria Grazia Cucinotta, Samantha Bond, Michael Kitchen, Colin Salmon, Serena Scott Thomas, Ulrich Thomsen, Patrick Malahide, Omid Djalili, Justus von Dohnanyi, Daisy Beaumont, Daz Crawford ad.
Délka: 128 minut
Premiéra ČR: 18.01.2010
 

Právě se děje

Aktualizováno před 31 minutami

Na Praze 6 havarovala v pondělí ráno cisterna na cement, převrátila se v ulici Do Horoměřic

 V Praze 6 havarovala dnes ráno cisterna na cement, převrátila se v ulici Do Horoměřic. Unikající provozní kapaliny hasiči zajistili, cement se nevysypal, řekl mluvčí pražských hasičů Martin Kavka. V době zásahu hasičů a vyšetřování nehody byl provoz v místě řízen kyvadlově. Řidič utrpěl lehčí pohmožděniny, záchranáři ho převezli do nemocnice, řekla mluvčí záchranné služby Jana Poštová.

Nehoda se stala kolem 7:00. "Podle informací z místa se měl řidič kamionu vyhýbat protijedoucímu vozidlu, najel na krajnici, která se sesunula, a spadl do pole. Cisterna se obrátila na střechu," popsal nehodu policejní mluvčí Jan Rybanský. Vyproštění a přečerpání nákladu nyní zajistí firma, které cisterna patří, dodal.

Třiatřicetiletý řidič měl lehké pohmožděniny, byl převezen do vojenské nemocnice, doplnila mluvčí záchranářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy