Recenze: Hodinu nevíš, ale do kina na bestii půjdeš

Jiří Flígl
31. 8. 2009 7:20
Český exploatační film okatě vábí diváky
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Ještě nedávno nebylo možné na plátnech českých kin najít mezi domácími tituly žánrové filmy. Distributoři se sice snaží uplatňovat klasické popisné nálepky, jenže ve výsledku se zpravidla jedná o charakteristicky české mišmaše, které mají od všeho trochu, ale celkově se nepřiklání k žádnému konkrétnímu žánru.

Ačkoli se v posledních letech začaly častěji objevovat čistě žánrové snímky (Na vlastní nebezpečí, Tobruk) či filmy tvůrčím způsobem využívající žánrové prvky (Děti noci, Normal), pouze výjimečně se čeští filmaři vydávali do tzv. pokleslých kategorií.

Proto je překvapivé, že letošní letní sezóna divákům nabízí rovnou tři tituly, které ve větší či menší míře uplatňují postupy typické pro exploatační produkci. Ještě větší překvapení přináší fakt, že po scenáristicky a dramaturgicky zoufalém eintopfu T.M.A. a všestranně zfušovaném Klíčku přichází v Hodinu nevíš žánrově naprosto čistá a precizní exploatace.

Bulvární kinematografie

Exploatace označuje filmy, které záměrně vyzdvihují senzační, skandální, či kontroverzní prvky a lákají diváky na šokantní podívanou. Tato kategorie obvykle spojovaná se sexem, nahotou a násilím má mnohaletou a početně bohatou tradici ve všech rozvinutých komerčně orientovaných kinematografiích.

Od hororu se exploatace liší tím, že neobsahuje žádné nadpřirozeno a nic, co by se jakkoli vymykalo uchopení. Naopak,  je pro ni příznačná až fanatická víra v racionalitu, kterou ospravedlňuje svůj alibistický nadhled vůči vytěžovaným motivům.

Snímky zpravidla vycházejí z dobově aktuálních událostí či nálad, případně vyjadřují povrchní postoje vůči minulým dobám. Při tom nikdy „nenastavují divákům zrcadlo" - a naopak plně stvrzují jejich apriorní pohled na svět.

Foto: Aktuálně.cz

Jako příklady uveďme americkou klasiku Reefer Madness, která ve 30. letech démonizovala marihuanu, snímky ze začátku 60. let skandalizující nudismus, italské šokující (pseudo)dokumenty z exotických zemí zvané mondo, japonské filmy o sadistických sexuálních praktikách z dob šógunátu či hongkongská teatrálně násilná převyprávění případů z černé kroniky.

Klíčovou charakteristikou exploatace je přímé oslovování diváků. Vyzývavé plakáty, apelující propagační výroky, velkohubé vyzdvihování primárních atrakcí i vypjaté názvy snímků fungují na totožném principu jako titulky v bulvárních médiích. Stejně jako bulvár se i exploatace zaštiťuje zatvrzelým alibismem, s nímž tvůrci vznik díla ospravedlňují jako službu veřejnosti či odhalování nepravostí.

Poctivý příspěvek žánru

Předchozí obsáhlý výklad je na místě, neboť právě z hlediska této málo známé a často mnohoznačně vykládané kategorie bude Hodinu nevíš následně posuzováno. Pokud bychom totiž přistoupili na distributorem hlásaný žánr drama, byl by verdikt nevyhnutelně záporný, ale také nepřiměřený.

Foto: Aktuálně.cz

Třetí celovečerní režie Dana Svátka, který inklinaci ke skandalizování reálných událostí naznačil už debutem Zatracení o českých pašerácích heroinu vězněných v Asii, se pak v předestřeném kontextu ukazuje jako precizní žánrový projekt, který čestně obstojí v porovnání s mezinárodním standardem.

Snímek propagovaný jako „příběh nemocničního vraha" vytěžuje kauzu tzv. heparinového vraha, která živila média od prosince 2006 do února 2008. Oficiální tiskové materiály se příznačně dušují výrazy typu: „Ano, tohle se opravdu mohlo stát komukoliv z nás" či „Kolik takových lidí žije vedle nás… s námi?" Vyprávění pak podle tvůrců má podat osvětlení vrahových motivů a nahlédnout do jeho mysli.

Podle norem exploatace nijak nepřekvapí, že film na afektovaně deklamované otázky odpovídá krajně šablonovitým portrétem hlavní postavy, který stvrzuje pavlačový verdikt, že to byl magor, asociál a především „lidská bestie". Vyprávění zahrnuje hrdinovy přízračné sny z pitevny a mnohé sekvence prokládá záběry z jeho pohledu, které jsou opticky a zvukově deformované.

Řemeslo kontra etika

Foto: Aktuálně.cz

Démonizované či přinejmenším schematické jsou i všechny ostatní figury - pohledné mladé sestřičky, teatrálně dramatičtí doktoři, neempatický primář a „továrnicky" vystupující ředitel nemocnice - což ale z žánrového hlediska vytváří konzistentní fikční svět. Kdyby se hrdina v popsané podobě pohyboval v realistickém prostředí, působil by směšně; zde naopak může vyvolávat hrůzu.

Dramaturgicky pevně uchopený koncept spolu s přímočaře naivním scénářem připravují živnou půdu pro překvapivě funkční atmosféru.

Tu spoluutváří typově přesné herecké obsazení, výtečná kamera a postprodukční úpravy obrazu, ale hlavní uznání si zaslouží výprava. Příběh situuje do osobitého bezčasí, kde se v hrůzně laděných interiérech slučují atributy 50. a 60. let se znaky moderní doby jako počítači a mobily.

Řemeslnou precizností a evidentní komerční motivací může film vyvolávat otázky mravního charakteru mířené vůči tvůrcům. Ty ovšem nejsou zcela adekvátní: stejně jako v případě bulvárních médií je spíše na místě se ptát po morálce diváků, jimž je snímek určen. 

Jimi ale nejsou fanoušci pokleslých žánrů, kteří se u něho budou náramně bavit díky podvratnému dekódování klišé - a tedy navzdory záměrům tvůrců. Film je naopak cílený na většinové publikum, které se nechá nalákat šokantním tématem a posléze bude vypjatě prožívat celé vyprávění. Především spokojeně přijme finální zásah shůry, který nebude vnímat jako žánrově typickou berličku, ale výraz obecné spravedlnosti, která nad námi všemi bdí.

Čas ukáže, jestli Hodinu nevíš nakonec opravdu komerčně uspěje, či nastartuje nový směr české lukrativní filmařiny. Předpoklady na to rozhodně má.

Hodinu nevíš
Žánr: Drama
Režie: Dan Svátek
Obsazení: Václav Jiráček, Ivan Franěk, Marián Geišberg, Stanislav Zindulka, Jarek Hylebrant, Zuzana Kronerová, Vlastina Svátková, Jana Krausová, Miroslav Táborský
Délka: 94 minut
Premiéra ČR: 27.08.2009
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Irské zdravotnictví zasáhl kybernetický útok, očkování proti covidu-19 to neovlivnilo

Počítačový systém irského zdravotnictví zasáhl kybernetický útok. Všechny informační systémy dnes byly vypnuty z důvodu ochrany před vyděračským softwarem, ale program očkování proti covidu-19 to neovlivnilo, uvedl provozovatel služeb. Podle vlády za napadením stojí mezinárodní gang a jde nejspíš o dosud nejvážnější kybernetický útok na irský stát, uvedla agentura Reuters.

Šéf irské zdravotní služby (HSE) Paul Reid řekl, že odstavení systému má fungovat jako preventivní opatření s cílem ochránit co největší množství informací.

"Je to velmi sofistikovaný útok, není to jen běžný útok. Má dopad na všechny naše národní a lokální systémy, které by byly zapojeny do všech našich služeb," řekl Reid veřejnoprávní televizi RTÉ. "Očkovací program naštěstí pokračuje, je to oddělený systém," vysvětlil Reid. Útok podle něj postihl převážně informace uložené na centrálních serverech, a ne nemocniční zařízení, lékárny nebo lékařské ambulance.

"Máme co do činění s kyberzločineckými gangy, kterým jde o peníze. Pokoušejí se zakódovat a uzamknout naše data a pak nám je nabídnout zpátky za výkupné," uvedl Ossian Smyth, náměstek vlády zodpovědný za informační systémy. "Dali jsme jasně na srozuměnou, že žádné výkupné platit nebudeme," řekl novinářům irský premiér Micheál Martin.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Arménský premiér žádal Putina o vojenskou pomoc kvůli incidentu a Ázerbájdžánem

Arménský úřadující předseda vlády Nikol Pašinjan v pátek požádal ruského prezidenta Vladimira Putina o pomoc, včetně vojenské, v souvislosti se středečním incidentem v pohraničí s ázerbájdžánskými vojáky. Premiér o tom podle agentury TASS informoval na zasedání parlamentu.

Arménské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že ázerbájdžánské ozbrojené síly se ve snaze "upravit hranice" pokusily provést "určité práce" v jedné z příhraničních oblastí Sjunikské provincie. Po intervenci jednotky arménské armády ázerbájdžánští vojáci tyto práce přerušili a nyní strany jednají o urovnání vzniklého konfliktu.

Premiér incident označil za pokus Ázerbájdžánu přivlastnit si území Arménie. Podle něj ázerbájdžánské ozbrojené síly překročily státní hranici a pronikly na arménské území do hloubky 3,5 kilometru.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Pohár bude bez fanoušků, vstupenky si rozdělí partneři

Fotbalová asociace České republiky nebude moci kvůli aktuálním protikoronavirovým opatřením poskytnout finalistům domácího poháru vstupenky pro volný prodej fanouškům. Povolená kapacita 10 procent diváků na stadionu je pro zápas mezi Plzní a Slavií vyhrazena dlouhodobým partnerům. Uvedli to představitelé soutěže na twitteru.

"Aktuální epidemiologická výjimka stanovuje maximální možnou hranici naplnění stadionu na deset procent celkové kapacity. Ta je určena pouze dlouhodobým partnerům a z tohoto důvodu nemůže momentálně FAČR zahájit prodej vstupenek na finálový zápas," uvedli zástupci soutěže.

"Vzhledem k aktuálním opatřením neobdrží klub od FAČR žádnou volnou kapacitu vstupenek, které by mohly být nabídnuty do volného prodeje pro fanoušky," informoval na svých stránkách i plzeňský klub.

Finálový duel, v němž mohou slávisté završit double, se uskuteční v plzeňské Doosan Aréně 20. května od 17:00.

Zdroj: ČTK
Další zprávy