Recenze: Hodinu nevíš, ale do kina na bestii půjdeš

Jiří Flígl
31. 8. 2009 7:20
Český exploatační film okatě vábí diváky
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Ještě nedávno nebylo možné na plátnech českých kin najít mezi domácími tituly žánrové filmy. Distributoři se sice snaží uplatňovat klasické popisné nálepky, jenže ve výsledku se zpravidla jedná o charakteristicky české mišmaše, které mají od všeho trochu, ale celkově se nepřiklání k žádnému konkrétnímu žánru.

Ačkoli se v posledních letech začaly častěji objevovat čistě žánrové snímky (Na vlastní nebezpečí, Tobruk) či filmy tvůrčím způsobem využívající žánrové prvky (Děti noci, Normal), pouze výjimečně se čeští filmaři vydávali do tzv. pokleslých kategorií.

Proto je překvapivé, že letošní letní sezóna divákům nabízí rovnou tři tituly, které ve větší či menší míře uplatňují postupy typické pro exploatační produkci. Ještě větší překvapení přináší fakt, že po scenáristicky a dramaturgicky zoufalém eintopfu T.M.A. a všestranně zfušovaném Klíčku přichází v Hodinu nevíš žánrově naprosto čistá a precizní exploatace.

Bulvární kinematografie

Exploatace označuje filmy, které záměrně vyzdvihují senzační, skandální, či kontroverzní prvky a lákají diváky na šokantní podívanou. Tato kategorie obvykle spojovaná se sexem, nahotou a násilím má mnohaletou a početně bohatou tradici ve všech rozvinutých komerčně orientovaných kinematografiích.

Od hororu se exploatace liší tím, že neobsahuje žádné nadpřirozeno a nic, co by se jakkoli vymykalo uchopení. Naopak,  je pro ni příznačná až fanatická víra v racionalitu, kterou ospravedlňuje svůj alibistický nadhled vůči vytěžovaným motivům.

Snímky zpravidla vycházejí z dobově aktuálních událostí či nálad, případně vyjadřují povrchní postoje vůči minulým dobám. Při tom nikdy „nenastavují divákům zrcadlo" - a naopak plně stvrzují jejich apriorní pohled na svět.

Foto: Aktuálně.cz

Jako příklady uveďme americkou klasiku Reefer Madness, která ve 30. letech démonizovala marihuanu, snímky ze začátku 60. let skandalizující nudismus, italské šokující (pseudo)dokumenty z exotických zemí zvané mondo, japonské filmy o sadistických sexuálních praktikách z dob šógunátu či hongkongská teatrálně násilná převyprávění případů z černé kroniky.

Klíčovou charakteristikou exploatace je přímé oslovování diváků. Vyzývavé plakáty, apelující propagační výroky, velkohubé vyzdvihování primárních atrakcí i vypjaté názvy snímků fungují na totožném principu jako titulky v bulvárních médiích. Stejně jako bulvár se i exploatace zaštiťuje zatvrzelým alibismem, s nímž tvůrci vznik díla ospravedlňují jako službu veřejnosti či odhalování nepravostí.

Poctivý příspěvek žánru

Předchozí obsáhlý výklad je na místě, neboť právě z hlediska této málo známé a často mnohoznačně vykládané kategorie bude Hodinu nevíš následně posuzováno. Pokud bychom totiž přistoupili na distributorem hlásaný žánr drama, byl by verdikt nevyhnutelně záporný, ale také nepřiměřený.

Foto: Aktuálně.cz

Třetí celovečerní režie Dana Svátka, který inklinaci ke skandalizování reálných událostí naznačil už debutem Zatracení o českých pašerácích heroinu vězněných v Asii, se pak v předestřeném kontextu ukazuje jako precizní žánrový projekt, který čestně obstojí v porovnání s mezinárodním standardem.

Snímek propagovaný jako „příběh nemocničního vraha" vytěžuje kauzu tzv. heparinového vraha, která živila média od prosince 2006 do února 2008. Oficiální tiskové materiály se příznačně dušují výrazy typu: „Ano, tohle se opravdu mohlo stát komukoliv z nás" či „Kolik takových lidí žije vedle nás… s námi?" Vyprávění pak podle tvůrců má podat osvětlení vrahových motivů a nahlédnout do jeho mysli.

Podle norem exploatace nijak nepřekvapí, že film na afektovaně deklamované otázky odpovídá krajně šablonovitým portrétem hlavní postavy, který stvrzuje pavlačový verdikt, že to byl magor, asociál a především „lidská bestie". Vyprávění zahrnuje hrdinovy přízračné sny z pitevny a mnohé sekvence prokládá záběry z jeho pohledu, které jsou opticky a zvukově deformované.

Řemeslo kontra etika

Foto: Aktuálně.cz

Démonizované či přinejmenším schematické jsou i všechny ostatní figury - pohledné mladé sestřičky, teatrálně dramatičtí doktoři, neempatický primář a „továrnicky" vystupující ředitel nemocnice - což ale z žánrového hlediska vytváří konzistentní fikční svět. Kdyby se hrdina v popsané podobě pohyboval v realistickém prostředí, působil by směšně; zde naopak může vyvolávat hrůzu.

Dramaturgicky pevně uchopený koncept spolu s přímočaře naivním scénářem připravují živnou půdu pro překvapivě funkční atmosféru.

Tu spoluutváří typově přesné herecké obsazení, výtečná kamera a postprodukční úpravy obrazu, ale hlavní uznání si zaslouží výprava. Příběh situuje do osobitého bezčasí, kde se v hrůzně laděných interiérech slučují atributy 50. a 60. let se znaky moderní doby jako počítači a mobily.

Řemeslnou precizností a evidentní komerční motivací může film vyvolávat otázky mravního charakteru mířené vůči tvůrcům. Ty ovšem nejsou zcela adekvátní: stejně jako v případě bulvárních médií je spíše na místě se ptát po morálce diváků, jimž je snímek určen. 

Jimi ale nejsou fanoušci pokleslých žánrů, kteří se u něho budou náramně bavit díky podvratnému dekódování klišé - a tedy navzdory záměrům tvůrců. Film je naopak cílený na většinové publikum, které se nechá nalákat šokantním tématem a posléze bude vypjatě prožívat celé vyprávění. Především spokojeně přijme finální zásah shůry, který nebude vnímat jako žánrově typickou berličku, ale výraz obecné spravedlnosti, která nad námi všemi bdí.

Čas ukáže, jestli Hodinu nevíš nakonec opravdu komerčně uspěje, či nastartuje nový směr české lukrativní filmařiny. Předpoklady na to rozhodně má.

Hodinu nevíš
Žánr: Drama
Režie: Dan Svátek
Obsazení: Václav Jiráček, Ivan Franěk, Marián Geišberg, Stanislav Zindulka, Jarek Hylebrant, Zuzana Kronerová, Vlastina Svátková, Jana Krausová, Miroslav Táborský
Délka: 94 minut
Premiéra ČR: 27.08.2009
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 3 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy