Na DVD začalo nyní v týdenních intervalech vycházet prvních dvacet bondovek a Aktuálně. cz je mediálním partnerem projektu DVD Bond Collection. Každý týden najdete ve speciálu zde recenzi příslušného filmu, jenž přijdou na pulty v obráceném pořadí, než vznikaly. K dispozici je tu i multimediální bondovská encyklopedie jako průvodce po světě agenta 007 a další texty o jednom z největších popkulturních fenoménů.
Recenze - Dnes neumírej je dvacátá bondovka uvedená čtyřicet let od Dr. No - tedy hned dvakrát výroční. Tuto zdánlivě banální skutečnost je třeba mít na paměti, protože celá podoba filmu je jí naprosto (před)určena a Dnes neumírej chce být především komentář k bondovskému fenoménu.
Tvrdit, že ho lze chápat jako samostatný film, je podobně absurdní jako to chtít činit u pětadvacátého dílu Columba. Bondovka nemůže stát jako zcela nezávislé dílo přinejmenším od titulu Diamanty jsou věčné, které začínají přímou návazností na snímek V tajné službě Jejího Veličenstva. Ale Dnes neumírej došlo dál než kterákoli bondovka před ním - a vlastně téměř jistě i po něm.
Smutný je na Dnes neumírej fakt, že tato "samopožírací" tendence trvala už několik let a všechny Brosnanovy filmy jsou spíše kombináty jiných bondovek a jiných filmů. Dnes neumírej jako poslední z nich to dovedl tak daleko, že už nebylo cesty zpět.
Nezbytný důsledek byl nasnadě: šlo o konec filmového 007, jak jsme ho znali čtyřicet let. Ale šlo o rozloučení ve velkém stylu. Jestli k něčemu Dnes neumírej směřuje, je to kultovní film - protože jeho rozviklaná struktura přímo vybízí být čtena po částech jako encyklopedie postupů a bondovských fetišů, případně jako série vyvolaných vzpomínek fanoušků.
Revoluce? Ne... naopak
Hned na začátku to vypadá jako slušná revoluce - Bond je v Severní Koreji zrazen, zatčen a měsíce mučen. Když ho MI6 vymění za nebezpečného severokorejského zabijáka, šéfová M agentovi 007 bez servítek oznámí, že mu odebírá povolení zabíjet, protože už není užitečný. Ovšem v tomto okamžiku revoluce končí a uprchlý Bond se vydává (metaforicky) na cestu do vlastní minulosti.
V Hongkongu jej v hotelu natáčejí přes zrcadlo stejně jako v Srdečných pozdravech z Ruska, na Kubě si prohlíží knihu o ptácích, kterou napsal jistý James Bond (podle něj Fleming postavu skutečně pojmenoval), z moře vystupuje dívka v bikinách úplně stejně jako v Dr. No, a navíc je to agentka stejně jako... no už jich bylo víc.
Dvojité kódování Dnes neumírej předpokládá zasvěceného diváka, protože pro kohokoli jiného bude filmový děj obskurním seskupením scén, které sice osobitým způsobem vyprávějí příběh, ale volí dost zvláštní postupy. Padouchové si mění tváře a jde jim o diamanty (Diamanty jsou věčné), Bond se zdánlivě nesmyslně prozradí pro padoucha cenným artefaktem jako impulsem k souboji (Goldfinger) a především se film v půli zlomí do snímku úplně jiného.
Když se Bond vydá za hlavním padouchem Gravesem (což je severokorejský zločinec z úvodu, který si změnil tvář) do jeho ledového paláce (Špión, který mě miloval), úplně se změní styl, jenž do té doby citoval především rané bondovky se střídmým detektivně-špionážním rámcem.
Najednou jsme ve světě pozdějších Mooreových snímků, kde jsou hypermoderní auta, špičkové hračičky a absurdní zápletky s absurdními plány absurdně megalomanských padouchů - tedy když odpočteme blofeldovské rané bondovky Žiješ jenom dvakrát a V tajné službě Jejího Veličenstva.
Hru hrají všichni
Hru na přece-je-to-tak-celistvé-vyprávění hrají úplně všichni a úsměvně se "přelaďují", jak to zrovna vyprávění potřebuje. Nikdo se například nepozastavuje nad tím, že ledový palác nemá žádný jiný účel než připomenout jiný film.
Navzdory totálně slepencovitému uspořádání zápletky a delší stopáži Dnes neumírej závratně peláší kupředu a radikální zlomy v uspořádání světa svižnost tempa ještě posilují. Občas jsou tedy potřeba scény, které diváka musí v šílené zápletce trochu zorientovat a dát mu k dispozici informace, které se později mohou obrátit a vytvořit konflikt.
Nejzjevnější je to na postavě slečny Frostové. Nejdřív je to mrcha… pak z ní vyprávění udělá tajnou agentku, a pak zase mrchu, která všechny zradila. Do tohoto veletoče je ještě vložena scéna, kdy M vlastně Frostovou navádí, že má vyjít Bondovi "vstříc" (a cituje se podobná scéna ze Srdečných pozdravů z Ruska, kde tak činila zlotřilá ruská agentka Klebbová). A na konci všeho je velké resumé, aby tajná služba nevypadala jako banda idiotů, že Frostové naletěla.
Funguje to především díky Brosnanovu hereckému ovládnutí postavy, kterou tu hraje už počtvrté. Jeho Bond sleze z plátna minimálně, přičemž pokud už tam není, zastupují ho scény, které musí zápletku posunout za každou cenu kupředu (třeba když padouch Graves svému druhu ve zbrani odhalí pravou identitu).
Navíc akční scény točené Leem Tamahorim sice dnes (a vlastně už tehdy) drásají oči nevydařenými digitálními triky a zrychlovačkami obrazu, ale jedna vedle druhé mají výborný rytmus a v závislosti na "zadání" se filmařsky i dost mění.
Úvodní scéna na vznášedlech, přestřelka v kubánském sanatoriu, šermířská scéna v Londýně, automobilová honička na ledu i finální rvačka v letadle - všechny jsou natočené úplně jinak. A protože dějiny natáčení akčních sekvencí lze o značné míry sledovat i na bondovské sérii, i ony úspěšně plní svou "encyklopedickou" funkci ve filmu.
Smrt i začátek
A právě tak je třeba na Dnes neumírej dnes pohlížet: jako na filmařský experiment vytvořený "na zadání", aby jedna filmová série oslavila událost, které se žádné jiné sérii dosáhnout nepodařilo. Není to v žádném případě celistvý samostatný film, a to ani v měřítkách vytvořených jinými bondovkami; a čím víc jste jich viděli, tím výrazněji si to uvědomujete.
Pamatuji si, že když jsme vycházeli z kina, jeden můj kolega - jinak zvyklý na velmi komplikovaná vyprávění - nebyl schopen správně rekonstruovat příběh (ačkoli měl zprvu dojem, že ano). Ale jako film-encyklopedie působí i po osmi letech Dnes neumírej pořád naprosto grandiózně. Pravda, obětí tohoto Pyrrhova vítězství byla několikaletá bondovská krize, kdy se dokonce uvažovalo o naprostém zrušení série, a nakonec vše vyústilo v radikální restart.
Je ironické, že se ho režijně chopil Martin Campbell, který už Bonda méně drasticky "restartoval" roku 1995 filmem Zlaté oko. A pokud se něco podařilo Zlatému oku oživit, film Dnes neumírej to zase zabil - ale s plnou parádou. Koneckonců, Bond žije dál...
Dnes neumírej | |
Die Another Day | |
Žánr: | Akční, Dobrodružný, Thriller |
Režie: | Lee Tamahori |
Obsazení: | Pierce Brosnan, Halle Berry, Toby Stephens, Rosamund Pike, Rick Yune, John Cleese, Judi Dench, Michael Madsen, Will Yun Lee, Kenneth Tsang, Emilio Echevarría, Colin Salmon, Samantha Bond, Rachel Grant, Simón Andreu, Deborah Moore, Madonna. |
Délka: | 132 minut |
Premiéra ČR: | 11.01.2009 |