Přijde finanční injekce pro český film?

Irena Hejdová
16. 11. 2005 14:00
Praha - Českému filmu se tradičně mnoha finančních prostředků z domácích zdrojů nedostává. Každý nový zdroj příjmů je tedy vítán, a tak i nedávno představený projekt energetické společnosti RWE pod heslem "energie českého filmu".
Foto z připravovaného českého filmu Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí
Foto z připravovaného českého filmu Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí | Foto: Aktuálně.cz

Státní Fond na podporu a rozvoj české kinematografie rozděluje žádajícím projektům jen zlomek z částky, kterou potřebují. Zdroje, z kterých čerpá, jsou minimální. Na podporu filmové tvorby rozdělí Státní fond ročně pouhých 60-80 miliónů Kč z odvodů opravdu symbolické 1 koruny z každého lístku do kina, a z příjmu z autorských práv za staré české filmy spravované Fondem. Už několik let se čeká na nový zákon o audiovizi, který by upravil výši finančních prostředků ve fondu. Zástupci filmové obce navrhují, aby se na financování podílely všechny oblasti, které profitují z šíření filmových děl - kina, videodistribuce i televizní vysílání. Tj. aby byla odváděna část příjmů nejen ze vstupného do kin, ale i z půjčování videokazet, DVD a z televizní reklamy, čímž by příjmy Fondu vzrostly až o 300 milionů korun ročně. Vzhledem k neochotě politických špiček tento problém řešit je ale toto řešení stále v nedohlednu.

Foto z připravovaného česko-britského filmu Sklapni a zastřel mě!
Foto z připravovaného česko-britského filmu Sklapni a zastřel mě! | Foto: Aktuálně.cz

Filmařům v současné době více pomáhají televize - ať už tzv. věcným plněním, při kterém propůjčují filmařům techniku, střižny, laboratoře, či finančně. Tradičně tak činí Česká televize, i když už menším množstvím peněz než dříve, čím dál častěji i televize Nova, která ale příliš neriskuje, a svou podporu směruje především k projektům výdělečným, diváckým a umělecky méně hodnotným. Autoři filmů jsou často televizemi tlačeni do přizpůsobení svého filmu pozdějšímu televiznímu uvedení a do čím dál větší výdělečnosti, tj. diváckosti, což se na jejich dílech neblaze podepisuje.

Zbývají soukromé zdroje. Filmy jsou dnes čím dál častěji financovány prostřednictvím tzv. produkt placementu, kdy firmy zaplatí filmařům za to, že se na plátně objeví jejich výrobek. Tato forma podpory zatím ale naráží na malou ochotu firem se dohodnout na tom, že pro film bude lepší nenápadně umístěná reklama na jejich výrobek než okaté vystavování výrobku před kameru. Sázková společnost Sazka podporuje scénáristy Cenou Sazky, vyhlašovanou pravidelně při příležitosti předávání cen Český lev.

Foto z připravovaného českého filmu Restart
Foto z připravovaného českého filmu Restart | Foto: Aktuálně.cz

Zmíněná energetická společnost RWE ve spolupráci s Českou televizí, Novou a Barrandov studiem představila nový projekt na podporu českého hraného a dokumentárního filmu, filmových tvůrců, scenáristů, studentů a festivalů, který by měl přinést českému filmu více než 20 milionů korun ročně. RWE chce ve spolupráci s TV Nova napomoci vzniku tří až pěti celovečerních filmů ročně - v příštím roce jde o filmy Rafťáci, Jak se krotí krokodýli a Účastníci zájezdu, což jsou ovšem filmy divácké, finanční podporu by si možná více zasloužily některé umělečtější projekty.

Dále chce RWE ve spolupráci s Českou televizí podporovat výrobu nových dokumentárních cyklů (v roce 2006 má jít o 27 televizních dokumentárních projektů), což je cíl více než chvályhodný, protože český dokumentární film je přes svou vysokou uměleckou úroveň stále na okraji zájmu sponzorů. A ve spolupráci s Barrandov studiem budou energetici navazovat na aktivity dnes už neexistující Nadace Miloše Havla a podporovat osobnosti v oblasti literární přípravy celovečerních filmů. Na trhu je podle vyjádření Heleny Uldrichové, producentky Barrandov Studio, vysoká poptávka po původních scénářích a nedostatek prostředků na podporu nových autorů, což by mohla nově vzniklá Filmová nadace zvrátit.

 

Právě se děje

Další zprávy