Benátky - Porota pod vedením Darrena Aronofského rozdá v sobotu ceny na nejstarším filmovém festivalu světa. Soutěžní pole bylo letos nabité velkými jmény a ostrov Lido filmovými hvězdami. Proto padají poznámky, že letošní ročník byl nejen souboj o Zlatého lva, ale i přehlídka možných oscarových kandidátů. Na druhou stranu prý chyběl v programu film, který by dostal diváky do kolen. I proto je pole favoritů tak široké.
Většina snímků, které mohou pomýšlet na ceny, je anglicky mluvených, má spíše umírněný styl a často jde o adaptace divadelních her s morálním poselstvím či alespoň katarzí. I to je zřejmě důvod, proč se o nich mluví v souvislosti s vkusem oscarových akademiků.
Na nejvyšší pozici se hned od začátku drží komedie Romana Polanského nazvaná Carnage (Bůh masakru). Jeden z prvních soutěžních filmů je adaptací hry Yasminy Rezy. V této „komedii mravů" vystupují dva manželské páry, které chtějí zklidnit situaci po konfliktu svých synů. Snaha o domluvu ale vezme za své; začnou vybuchovat emoce a ukazuje se, jak tenká je vrstva naší civilizovanosti.
Recenze líčí film jako zábavnou komedii a zároveň jako Pána much zasazeného mezi dospělé. V hereckých kategoriích by mohli uspět i aktéři snímku: Christoph Waltz, John C. Reilly, Jodie Fosterová a hlavně Kate Winsletová, o jejíž scéně se zvracením se mluvilo hodně dlouho.
Druhým největším favoritem je britský film Hanba. Steve McQueen, který za svůj debut Hlad získal cenu v Cannes, i tentokrát obsadil do hlavní role Michaela Fassbendera, jenž hraje newyorského třicátníka závislého na sexu, za nímž přijede jeho mladší sestra (Carey Mulliganová).
Režisér, který začínal jako videoartista, podle ohlasů opět vytvořil „vizuálně tělesný" film a stejně intenzivně jako herce prý nasnímal „organismus" Manhattanu. Film může pomýšlet na Zlatého lva, i když mu asi uškodí explicitní sexuální téma. Každopádně Fassbender je podle novinářů takřka jistým držitelem mužské herecké ceny, byť má velmi silnou konkurenci.
Ostatně excelentní výkon podává i v dalším soutěžním snímku, dramatu Nebezpečná metoda.
Film Davida Cronenberga je adaptací divadelní hry a popisuje přátelství Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga, mezi které vstoupí žena v podání Keiry Knightleyové. V roli Freuda se objevuje Cronenbergův oblíbenec Viggo Mortensen, Junga hraje právě Fassbender. Sám film ale nemá podle recenzí vyrovnané tempo, působí až příliš klidně a měl by "aspoň někdy slézt z psychoanalytického gauče".
Jisté šance se dávají britskému retro snímku Tinker Tailor Soldier Spy, adaptaci románu Johna Le Carrého ze 70. Let s Garry Oldmanem coby agentem Georgem Smileym a s Colinem Firthem. První anglicky mluvený film Švéda Tomase Alfredsona z dob studené války se prý vyznačuje melancholickou atmosférou a nabízí stylovou modernistickou hostinu.
Stále se připomíná také zahajovací film Březnové idy. Cena pro tento snímek by však byla spíš gestem vůči herci a zde rovněž režisérovi Georgi Clooneymu, jenž je v Itálii velmi populární. Zároveň se zařazení mezi favority dá brát coby vyjádření sympatií pro téma snímku, jímž je ztráta ideálů v politice.
Na samý závěr festivalu se ještě objevili poněkud netradičnější a temnější favorité. William Friedkin, autor Vymítače ďábla a Francouzské spojky, zaujal novináře i publikum filmem Zabiják Joe. Velmi černá komedie o dealerovi drog, který chce kvůli pojistce nechat zabít matku a najme si na to policistu, vznikla podle hry Tracyho Lettse.
Brutální lovestory na pomezí komiksu a sociálního hororu byla jednou z vlaštovek coolness dramatiky. Skvělé výkony prý v filmu podali Matthew McConaughey a Emile Hirsch.
Americký Režisér Abel Ferrara tu s úspěchem uvedl film 4:44 Last Day On Earth. Ve snímku o tom, co by lidé dělali, kdyby věděli, že nastává konec světa, hrají Willem Dafoe a Shanyn Leigh, objeví se tu i Al Gore. Ferrarova krajanka Ami Canaan Mannová soutěžila s kriminálkou Texas Killing Fields, jež popisuje pátrání po sadistickém sériovém vrahovi v New Yorku se Samem Worthingtonem v hlavní roli.
Takřka totálně naopak propadly francouzské filmy - včetně komiksového filmu Kuře na švestkách od autorky Persepolis, slavné Íránky Marjane Satrapové. Z italských titulů zaujal jen L'Ultimo Terrestre.
Z neanglicky mluvených filmů se často mluví o japonském snímku Himizu o vlně tsunami. Režisér Sion Sono, známý svými drastickými snímky, i tentokrát vycházel z comicsové předlohy. Příznivé ohlasy mají i dva hongkongské filmy. Hořkosladký příběh režisérky Ann Hui nazvaný A Simple Life vypráví o vztahu staré služky a muže, kterého kdysi vychovávala. Johnnie To zde uvedl snímek Life Without Principle o následcích světové ekonomické krize.
Známý ruský festivalový režisér Alexander Sokurov pak přikoval diváky i publicisty německy mluvenou, temnou a brutální adaptací Fausta, ve které nechybí vyrvávání srdce z těla nebo scéna vyprázdnění střev v kostele. Anton Adasinsky v roli Mefista zaujal novináře tak, že jeden z titulků zněl: Po Zlatém lvu sahá ďábel.