Papoušci z Ria si v kinech vykřičeli víc než Vřískot 4

Kamil Fila Kamil Fila
19. 4. 2011 7:08
Čtvrté pokračování hororové série v USA propadlo

Los Angeles - Uplynulý víkend byl vůbec první roku 2011, kdy tržby v amerických kinech překonaly rok předcházející. Svědčí to o celkově slabé sezóně dané jak nabídkou, tak ochotou publika utrácet peníze. Dobrý víkendový výsledek zajistil a na prvním místě žebříčku se předvídatelně umístil animák Rio od tvůrců Doby ledové o papouškovi, který neumí létat. Ale vzhledem k tomu, že byl unesen do Ria a dostane se na svobodu, bude se to muset rychle naučit.

Snímek, v němž hlavní role opeřenců namluvili Jesse Eisenberg a Anne Hathawayová, utržil ze 3826 kin kulatých 40 milionů dolarů. Více než 65 procent sálů nabízelo film v 3D verzi, ale  nasbíraly jen 58 procent tržeb. Což lze číst negativně, že 3D není natolik silný tahák a publikum přemýšlí, zda utrácet za výrazně dražší vstupné.

Foto: Aktuálně.cz

Film, jenž přišel na 90 milionů, což je na animák lehký podprůměr, se každopádně v kinech zaplatí. Kromě USA se vyšvihl na první pozici i v zahraničí, když nasbíral celkem 128 milionů. V Česku se ostatně Rio prohání po plátnech rovněž od čtvrtka. 

Unikátně pestrá paleta barev

Na letošní nejpopulárnější animák Rango i na loňský film Jak vycvičit draka, který měl premiéru právě před rokem, ale Rio trochu ztrácí. A to u diváků i u kritiků. Ti se sice shodují, že film je velmi energický a používá unikátně pestrou paletu barev, ale zároveň píší, že studio Blue Sky tu nepřekročilo svůj stín. Stejně jako jejich předchozí filmy Doba ledová a Roboti je to prý i tentokrát nepříliš soudržný řetězec scének s příliš okatým a pochybným morálním poselstvím.

Režisér Carlos Saldanha, jenž pochází z Brazílie, každopádně svým nejnovějším počinem vyjádřil vztah ke své domovině i k podnebí, jež je mu bližší než teploty v „Dobách ledových".  A právě "jižní atmosféra" mu vynesla přes 70 procent kladných ohlasů v angloamerických médiích.

"Strhujícím projevem a nakažlivou hudbou je Rio osvěžující dobrodružství, na něž stojí za to jít," rozplývá se například Claudia Puig z deníku USA Today. Podle Richarda Corlisse z magazínu TIME dokonce Rio představuje onu „nevinnou uměleckou nevázanost, jaké se dnes nedopouštějí režiséři akčních hraných filmů, ale pouze ti chlápci s pixely".

Foto: Aktuálně.cz

Mnohem skeptičtěji se ale k Riu staví třeba Lou Lumenick z New York Postu: „Mám pocit, že starší lidé v publiku jako já se budou cítit poněkud neklidní při sledování této odvozené variace Madagaskaru, kde je vše poháněno jen dabingem celebrit."

Podle Michaela Phillipse z Chigo Tribune „režisér vytvořil hodně atmosféry, ale bohužel děj je překombinovaný chaos, který se pouze vydává za příběh". Don Groves z webu SBS.com to dokonce shrnul velmi tvrdě: „Komedie s ptačím mozkem, která nikdy nevzlétne."

Z hodnocení na Internetové filmové databázi (IMDb.com) ale vyplývá, že snímky typu Doba ledová, Madagaskar a nejnověji Rio mají přesně vytýčenou cílovou skupinu diváků a divaček. Rio zde má zprůměrované hodnocení 7,5 bodu z deseti možných, ve všech věkových kategoriích je navíc velmi vyrovnané.

Vřískot 4 - záměrně vtipný, nebo nezáměrně trapný?

Druhou novinkou minulého týdne, která si ve čtvrtek rovněž odbyla premiéru i v Česku, byl čtvrtý díl slavné hororové série Scream - Vřískot.  Film ovšem nedopadl valně. Z 3305 kin nakonec utržil jen 19 milionů dolarů, což stačilo na druhé místo, ale značí to téměř o polovinu menší průměrnou návštěvnost na sál než Rio.

Foto: Film Europe

Jeden z důvodů je pochopitelně i to, že film má výrazně vysoký rating nepřístupnosti. Nicméně druhý Vřískot, který byl ohodnocen jako stejně nepřístupný, v roce 1997 utržil za první víkend 32,9 milionu; a třetí díl z roku 2004 dokonce 34,7 milionu dolarů.

První díl, který nakonec utržil nejvíc, celkem 103 milionů, paradoxně startoval v roce 1996 mnohem mnohem skromněji - s 6,3 miliony. Teprve postupně se z něj stal kultovní hit. Čtvrtý díl i celá série evidentně mají věrné publikum, které ale přitom zestárlo a zlenivělo - tak lze číst výsledky tržeb a bodování diváků.

Kdo už do kin dorazil, tomu se nejnovější Vřískot líbil. Na IMBb má film vysoké průměrné hodnocení 7, 7.  Líbí se tedy výrazně všem věkovým skupinám diváků - včetně žen středního věku, a nejen teenagerkám, což jsou jinak hlavní cílová skupina hororů (v případě Vřískotu ale za 15 let uplynulých od prvního dílu ale pamětnice už stačily zestárnout.). Americkému publiku ale přece jen o něco víc než divákům v jiných zemích.

Kritici jsou ale spokojení mnohem méně, server Rotten Tomatoes eviduje pouze 57 procent kladných recenzí. Jak napsal James Berardinelli ze stránky ReelViews: „Vřískot je hororová značka, která hanobila žánr vyvražďovaček a přitom se s ním objímala. Bylo to zábavné a svěží v roce 1996. V roce 2011 je to asi tak svěží jako závan z krypty." 

Michael O´Sullivan z Washington Postu pak tvrdí, že „hlavní problém je, že film se sám moc nestará, jestli se smějeme tomu, že je zábavný, nebo se mu vysmíváme, protože je trapný".

Foto: Film Europe

Podle Elizabeth Witzmanové z New York Daily News je „jeho spoléhání se na klišé už nikoli ironické, ale jen snadné. A přestože je tu několik výborných šokujících momentů, slabé tempo nechává příliš mnoho prostoru pro lavírování mezi hloupostí a strašidelností".

I ti, kteří čtvrtý díl hájí, činí tak s určitou rezervou. Philip French z britského Guardianu například říká: „Vřískot 4 je zábava, ale spíš dost okatě chytrá než démonicky důmyslná."  Podle Jeffa Meyerse z Metro Times jde o „kritiku naší posedlosti celebritami, které si svou proslulost nezaslouží, a upřímné, i když možná příliš jemné doznání, že filmy na pokračování jsou často hodny toho, abychom si z nich dělali blázny."

Kořeny Ameriky

Poslední novinkou týdne nasazenou do široké distribuce bylo historické soudní drama The Conspirator, které režíroval Rober Redford. Scénář Jamese Solomona vychází z přepisů skutečného soudního procesu s „Jižankou" Annou Surrattovou, která byla obviněna z podílu na konspiraci a organizování atentátu na prezidenta- zakladatele.

Foto: Aktuálně.cz

Unionisté ze Severu se jali zastrašovat rebely i za pomocí (prý) první ženské popravy v dějinách osidlování Ameriky. Redford sleduje, jak se proti této ženě (hraje ji Robin Wright)  obrátil celý národ a její jedinou šancí na přežití zůstal právník Frederick Aiken (James McAvoy). 

Snímek má jasné poselství: Reford chce ukázat, že už v samých kořenech moderní Ameriky leží manipulace a fanatismus, z čehož se pochopitelně odvíjejí paralely s (nedávnou) současností. Zdá se však, že opět natočil jednu ze svým pozdních a příliš akademických rozprav na téma právo, spravedlnost a morálka. 

Film sklidil smíšené recenze a jeho tržby za první víkend jsou pouhé 3, 2 milionu dolarů, což stačilo na deváté místo žebříčku.  Například Keith Cohen z časopisu Entertainment Spectrum hodnotí takto: „Film si zaslouží dobrou známku za autentické kostýmy a dobové detaily. S výjimkou Aikena (McAvoy) je ale zbytek postav prezentovaný povrchně a herci ve vedlejších rolích jsou málo využiti."

 

Právě se děje

Další zprávy