Praha - Letos už se asi nebude opakovat rok 2008, kdy - i díky mimořádným dotacím - zamířilo do kin rekordních devětatřicet filmů. Podle dosavadních údajů Unie filmových distributorů přijdou letos do kin dvě stovky filmů a z toho 29 bude domácí provenience.
Deník Aktuálně.cz přináší přehled českých filmů, které budou mít premiéru ještě v první polovině roku. Po Ocasu ještěrky je tento čtvrtek na řadě nový snímek režisérky Marie Poledňákové Líbáš jako Bůh; posledním českým snímkem, který přijde do kin před prázdninami, je film Klíček.
Jestliže loni se hranice malého českého rybníčku pokusily svým stylem překonat snímky Venkovský učitel, Karamazovi a Tobruk, z jarní nabídky se mluví hlavně o thrilleru Normal, v němž se na plátna vrátí Dagmar Havlová, a režisér Julius Ševčík se pokusil mu dodat technické kvality srovnatelné s americkou produkcí.
Podobně světácky se tváří i příběh heparinového vraha Hodinu nevíš nebo italsko-český Případ nevěrné Kláry podle knihy Michala Viewegha.
Na podzim se pak s napětím očekává hororová Tma Juraje Herze, historický film Tři sezony v Pekle, kde Kryštof Hádek ztvárnil básníka ne nepodobného Egonu Bondymu, nebo stejně výpravný snímek Protektor, dobové drama odehrávající se v Praze v období druhé světové války od režiséra Marka Najbrta.
Jarmareční bouda (původně 5. 2., nově neurčeno) |
Ačkoli herec Jaroslav Dušek (Pupendo) v posledních letech filmové nabídky spíš odmítal s tím, že už si odehrál svoje, jednu přece jen vzal. A údajně nejen kvůli tomu, že režisér Pavel Dražan bydlí v Černošicích vedle něj. V celovečerním remaku stejnojmenného Dražanova středometrážního amatérského filmu z roku 1982 o tom, že se "lidstvo točí pořád dokola", hraje Člověka, mesiášské ztělesnění pýchy a arogance.
"Vše řídí, a když se to nepovede, vynadá jiným," říká Dušek. A když Dražan jeho figuru charakterizuje jako felliniovskou, Dušek suše dodá: "Já a felliniovský hrdina? Nikdy jsem si nepřipadal jinak!" Výtvarně velmi výrazně stylizovaná Jarmareční bouda by měla být podle režiséra filmem s hlubším poselstvím: "Vypráví o lidské pýše, krutosti a nesnášenlivosti."
Kromě Duška v ní hrají i Dan Bárta a Pavel Liška. Za kamerou stál držitel Českého lva Diviš Marek, čtrnáct hodin natočeného materiálu do necelé hodiny a půl sestříhala legenda českého filmu, sedminásobný držitel této ceny Jiří Brožek.
Vítejte v KLDR! (26. 2.) |
Loni měli čeští turisté podruhé za posledních dvacet let možnost turistického výletu do Korejské lidově demokratické republiky. Cestovní kancelář, která tento zájezd organizovala, ho výstižně nazvala Cestou do neznáma.
S řadovými turisty se ovšem rozhodla vyrazit i dokumentaristka Linda Jablonská, která před časem zaujala filmem o mladých českých komunistech a konzervativcích Kupředu levá, kupředu pravá (2006).
Jak dopadla v zemi, kam se nesmí dovážet mobilní telefony, kde se nesmí filmovat a v níž nelze bez dozoru opouštět hotel? A co jsou vůbec zač lidé, kteří se rozhodnou utratit šedesát tisíc korun za hromadně organizovanou dovolenou s neuvěřitelnou řadou omezení v zemi, jež představuje bezpečnostní hrozbu pro celý svět?
Mezi členy zájezdu se šíří paranoia, konspirační teorie i láhev slivovice. Každý touží odhalit něco z tajemství Severní Koreje, přičemž různé profese, věk, sociální postavení i zkušenosti turistů přinášejí i nejrůznější interpretace viděného.
Babička (26. 2.) |
Před lety vyvolala na Slovensku vlnu nevole svým snímkem o rozkrádání slovenských filmových ateliérů na Kolibě. Tentokrát se kontroverzní slovenská dokumentaristka Zuzana Piussi pod produkčními křídly Čestmíra Kopeckého pustila na ještě tenčí led.
Za poetickým názvem nečekejte další adaptaci klasiky Boženy Němcové, ale příběh pětapadesátileté Slovenky, která má dost svého života i svých vrstevníků, a tak se rozhodne pro změnu. Dá si inzerát tohoto znění: Zralá, mírně zvrhlá žena, hledá chlapce od 17 do 30 let. Přihlásilo se jí 650 zájemců.
Od té doby nedělá nic jiného, než třídí inzeráty, vybírá si chlapce a mladé muže a setkává se s nimi. Záhy zjistí, že pro ně představuje matku, učitelku sexu i léčitelku duše. Přestože je to podle anonce film pro mírně zvrhlé diváky, podle prvních ohlasů nečekejme čuňačiny, ale silné emoce.
Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny (5. 3.) |
V polovině 80. let animátor Jiří Barta zazářil s Krysařem, ve své době údajně nejnáročnějším animovaným filmem všech dob. Potom dlouhá léta usiloval o realizaci vysněného Golema, ovšem marně, proto se nakonec spolu se scenáristou Edgarem Dutkou rozhodli pro něco adresnějšího - pohádku pro děti, která by bavila i rodiče.
Výsledkem je film Na půdě, animovaná "pohádka plná fantazie, dobrodružství, komických situací a napětí, která se odehrává za zavřenými dveřmi zaprášené půdy". Odložené hračky, které občas působí komicky a neohrabaně, v něm musí podstoupit boj na život a na smrt, aby zachránili kamarádku Pomněnku, kterou uchvátil temný vládce Říše Zla nápadně podobný Jiřímu Lábusovi.
Česko-slovensko-japonská koprodukce vznikala dva roky a podle Edgara Dutky představuje skutečný zázrak: "Nevěřil jsem, že u nás ještě někdy vznikne celovečerní loutkový film."
Veni, vidi, vici... (12. 3.) |
Honzovi (Filip Tomsa) je devatenáct, miluje svoji přítelkyni Terezku (Sandra Nováková) a hodlá s ní strávit romantické prázdniny ve dvou. Plány ale změní smrt otce, kvůli které na jeho rodinu dolehne tlak exekutorů.
Honza se ukáže jako muž činu. Nastoupí na brigádu do luxusního hotelu v Karlových Varech, kde pracuje jeho strýc Maxmilián (Václav Postránecký), a začne se činit. V lázeňském městě, kde právě probíhá filmový festival, ovšem nastoupí do výtahu, který jede příliš strmě vzhůru. Golfový trenér Karel (Bohumil Klepl) v něm objeví výjimečný cit pro tuto hru, což Honzovi sice otevře cestu ke slávě a penězům i cestu do náruče půvabné PR manažerky Alice (Jitka Kočárová), jenže také o to víc posílí nenávist zhýčkané hvězdičky Reného. Romantickou komedii o závratné kariéře chudého studenta natočil Pavel Goebl (Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí) pod režijní supervizí Jiřího Chlumského (Prachy dělaj člověka).
El Paso (19. 3.) |
Po Smradech (2002) už druhý "romský" film režiséra Zdeňka Tyce je inspirován skutečným příběhem: Věra (Irena Horváthová) ovdověla, nicméně je dál odhodlána vychovávat všech svých sedm dětí. Protože ale všechny praktické náležitosti rodiny vyřizoval manžel, netuší, že městu dluží obrovskou částku za byt.
Ze dne na den je vystěhována na periferii do sociálního bytu o jedné místnosti a musí čelit snahám sociálního odboru o odebrání dětí a jejich svěření do ústavní péče. Případu Věra vs. město se ujímá mladá ambiciózní právnička (Linda Rybová). Svět Romů nezná a vlastně ji ani nezajímá, protože kauzu bere jen jako odrazový můstek začínající kariéry. Navzdory předsudkům, nepochopení a občas i samotné Věře, která blonďatou nažehlenou fiflenu odmítá pustit do svého světa, případ nevzdá.
Dost možná i proto, že účinnou pomoc najde v nepraktickém, ale pro svou práci zapáleném kurátorovi Kochtovi (David Prachař). Snímek produkovala společnost Total HelpArt (Pelíšky, Musíme si pomáhat, Pupendo, Želary, Medvídek).
Dokončení soupisky premiér v první půli roku přineseme ve čtvrtek