Recenze - Dva týdny po sobě se do českých kin dostávají dva snímky vycházející z hororových vyvražďovaček 80. let. Diváci tak mohou posoudit, zda je efektnější nechat se sprovodit ze světa od muže s maskou hokejového brankáře a mačetou, nebo od horníka s plynovou maskou a krumpáčem. Popravdě řečeno, ani v jednom případě není nijak zvlášť o co stát.
Hororový subžánr slasher zahrnuje filmy s psychopatickými, zpravidla démonickými a maskovanými vrahy, kteří postupně vybíjejí větší množství lidí, převážně teenagerů. Jeho historii můžeme sledovat až k Hitchcockovu Psychu, ale její uzlový bod nacházíme na přelomu 70. a 80. let, kdy vznikly dva nejzásadnější tituly: Halloween Johna Carpentera a Pátek třináctého Seana S. Cunninghama.
Jason Voorhees z Pátku třináctého a Michael Myers z Halloweenu se stali ikonickými figurami slasheru. Na oba filmy pak navázala řada pokračování přesahující do následujících dekád.
Příliš rychlý hokejový brankář
Nový Pátek třináctého se sice nedopouští dezinterpretace starších filmů jako předloni Rob Zombie, když v remaku Halloweenu namísto odlidštěné personifikace zla vybavil Michaela Meyerse zcestnou psychologií. Na druhou stranu ale nepřichází s ničím novým.
V případě voorheesovské pátkovské série přitom laťka není nastavená tak vysoko jako u Halloweenu. Původní Cunninghamův film a jeho pokračování se blíží tomu, co Stephen King v knize Danse Macabre označuje jako ty „nejelementárnější hororové příběhy" - tedy strašidelným historkám, které se vyprávějí večer u ohně na letních táborech.
I když můžeme postavu zdánlivě nesmrtelného mlčenlivého vraha v masce hokejového brankáře odít do mysteriózních interpretací, základem jeho kultu zůstane banální, ale ve své přímočarosti účinná historka o klukovi, jenž se utopil na letním táboře, ale vrátil se (není jisto, jestli z mrtvých), aby zmasakroval mladé lidi, kteří se odváží vstoupit do jeho teritoria.
Aktuální Pátek třináctého je dvanáctou epizodou voorheesovské série a zároveň pokusem o její restart. Nejedná se o další remake Cunninghamova filmu, kde ještě nevraždil Jason, ale jeho šílená matka.
Jason nejenže obstará mordy, ale zpočátku vystupuje bez masky. Snímek dokonce obsahuje scénu, kdy masku objeví a nasadí si ji. Dojde k tomu za jiných okolností než v původní sérii a v té váhavosti se odráží snaha oslovit nejen znalce Jasonových historek, ale i mladé fanoušky hororového žánru.
Snímek tak ovšem působí nekonzistentně. Jason vystupuje jako odhmotnělý přízrak, který se neslyšně pohybuje prostorem a stojí za zády nic netušících postav. Na druhou stranu napodobuje lovecké metody psychopatických vrahů ze současných krváků - pod táborem má zbudovaný labyrint a používá zraněného mladíka jako návnadu.
Atmosféru snímku podkopává i jeho rychlost. Nejenže Jason hbitě utíká, což je ve starších dílech nemyslitelné, ale celý děj nasazuje překotné tempo, které se soustředí na předvedení co největšího počtu zabití a kontrastuje s vyčkávavou pozvolností předchozích dílů. Děj se navíc jako celek rozpadá - což je vzhledem k jeho jednoduchosti co říct.
Hororová varianta filmů pro IMAX
Moc přesvědčivý slasher není ani Krvavý Valentýn. Kanadská kinematografie v 70. letech přinesla několik zásadních hororů v čele s ranými filmy Davida Cronenberga či snímkem Černé Vánoce z roku 1974.
Na začátku 80. let kanadští filmaři podlehli slasherové mánii a vyvolané Pátkem a Halloweenem - a Krvavý Valentýn patřil k něm bizarnějším výsledkům. Nový snímek je remakem stejnojmenného filmu z roku 1981, jenž stavěl na téměř surreálné kombinaci únorového svátku zamilovaných a hornického prostředí.
Film o šíleném horníkovi v plynové masce, který vraždí krumpáčem puberťáky na svatého Valentýna a nechává po sobě morbidní vzkazy v červených srdíčkách, je natočen bez citu pro gradaci napětí a s minimálním ohledem na soudržnost děje a chování postav.
Nová verze oslabuje absurditu původního filmu a snaží se stavět napětí na dilematu ohledně totožnosti vraha. Na ději tu ale sejde ještě méně než u kanadského originálu: tím, co skutečně organizuje snímek, je prezentace 3D efektů.
Snímek byl natočen technologií Real D, která je technicky méně náročnou obdobou stereoskopických 3D projekcí a nejlépe jej lze charakterizovat jako hororovou variantu filmů určených pro projekce v kinech IMAX.
Nejdůležitější na celém filmu totiž je, aby nějaké předměty neustále přibližovaly směrem na kameru, rámovaly obraz, rozvrstvovaly prostor do několika úrovní či prolétaly v bezprostřední blízkosti kamery a vyvolávaly v divácích s nasazenými brýlemi dojem plasticity.
Staré přízraky se nenaučily existovat
Zdánlivě progresivní metoda ve skutečnosti odkazuje k 3D hororům, jaké se točily v padesátých letech. Jedinou skutečnou novinkou, se kterou Krvavý Valentýn přichází, je, že v plastickém prostoru sledujeme různé drastické obrazy násilné destrukce lidského těla.
U prvoplánového údivu z efektů vyvolaných technickou hračkou ale divácký zážitek končí. Nebýt 3D efektů docenitelných v kině, byl by Krvavý Valentýn zaměnitelný s množstvím nízkorozpočtových hororů točených přímo na DVD, kterými se sytí poptávka skalních fanoušků.
Návraty maskovaných vrahů spadají do hollywoodské módy oživování kultovních figur 70. A 80. let. Nejkvalitnější snímky z této vlny však své ikonické postavy představují jako cizorodé prvky, které přicházejí ze světa s jinými pravidly (Stalloneho Rocky Balboa, Willisův John McClane ve Smrtonosné pasti 4, Van Dammův JCVD, Nimoyův Spock v geniálním novém Star Treku).
Nové slashery žádný takový rozkol světů nenabízí, respektive nedokážou jednoznačně určit linii, kudy má vést hranice mezi starým a novým. Ve schématech současné hororové produkce se staré přízraky nenaučily smysluplně existovat. Nová doba si možná žádá nové maskované zabijáky.
Pátek třináctého | |
Friday the 13th | |
Žánr: | Horor |
Režie: | Marcus Nispel |
Obsazení: | Jared Padalecki, Danielle Panabaker, Amanda Righetti, Travis Van Winkle, Aaron Yoo, Derek Mears ad. |
Délka: | 97 minut |
Premiéra ČR: | 30.04.2009 |