Lars von Trier bude zlobit i v českých kinech

Irena Hejdová Irena Hejdová
28. 3. 2007 0:00
Premiéra - Do distribuce vstupují hned dva filmy spojené jménem dánského filmového nenechavce Larse von Triera. Uvnitř: VIDEO

Muž, který podle svých slov trpí "fóbií ze všeho kromě natáčení filmů" rád nejen provokuje, ale také zlobí diváky. Rád sebe i své publikum nechává podstupovat různé zkoušky - ať už v trpělivosti, nebo i v upřímnosti k sobě samým.

V Pěti překážkách, jednom z nejzajímavějších dokumentů, které se vloni objevily, dánský režisér terorizoval pro změnu svého kolegu - o generaci staršího Jorgena Letha. Klade mu překážky v jeho úsilí natočit remake jeho krátkého filmu Dokonalý člověk.

Teď Lars von Trier do českých kin vrací hned dvakrát. Jednou jako režisér komedie Kdo je tady ředitel, podruhé jako autor konceptu k filmu Red Road. Oba filmy jsou aktuálně k vidění na Febiofestu. Do českých kin vstupuje první ještě tento týden, druhý 5. dubna.

Kdo je tady ředitel je ztřeštěná komedie o firmě, do níž je na post ředitele dosazen druhořadý herec. Obsadí ho skutečný ředitel firmy Ravn, který se tváří jako normální zaměstnanec firmy, aby mohl anonymně provádět nepopulární opatření.

Infobox
Autor fotografie: Artcam

Infobox

Nízkorozpočtová komedie prý Trierovi přinesla odpočinek po rozjetí náročné americké trilogie filmů Dogville, Manderlay a chystaného završení Washington. Trier je v ní stejně nekomplikovaně zábavný (ale pořád po svém) jako v seriálu Království či v Idiotech a hýří situačními gagy.

Film označuje za nenáročný, zároveň si tu jako obvykle pohrává s řadou žánrových klišé i klišé při budování charakterů - podobně jako v hororovém Království. Navíc ho natočil automatickou kamerou řízenou počítačem.

A jako obvykle znejisťuje i samotného diváka, tentokrát vědomými chybami, které můžou ti pozornější ve filmu odhalovat. A v neposlední řadě vypráví i o vztahu herců a režiséra. Prý často přemýšel, jaké by to bylo - předat roli zlého policajte-režiséra někomu jinému.

Red Road
Red Road | Foto: Aerofilms

Ve své poťouchlosti se zaměřil i na další filmařské kolegy, tak vznikl britský film Red Road. První vyrobený v rámci Trierova konceptu Advance Party. Filmy tří různých režisérů spojuje stejných devět postav, stejné kulisy skotského Glasgowa, stejný rozpočet, stejný počet natáčecích dní a stejná technika záznamu.

Ve všech třech vystupují navíc v rolích hlavních devíti postav stejní herci, jen se v různých příbězích chovají kladně či záporně. Mezi známější z nich patří Tony Curran, který se objevil v Miami Vice, Gladiátorovi nebo Blade 2.

Red Road natočila debutující režisérka Andrea Arnoldová podle scénáře, který vznikl na scénáristickém workshopu Sundance Screenwriters Lab v roce 2005. Vypráví o dívce Jackie, která pracuje jako operátorka bezpečnostního kamerového systému.

Red Road
Red Road | Foto: Aerofilms

Svou povinnost chránit lidi, které zná jen z obrazovek, bere velmi vážně, sama si však drží všechny od těla. Její uzavřený život má svůj klid a řád až do chvíle, kdy na monitoru zahlédne muže, o kterém si myslela, že už ho nikdy neuvidí.

Loni padesátiletý Trier si budoval pověst kontroverzního tvůrce hned od svých počátků. Po melodramantickém příběhu Prolomit vlny a netradičním seriálu Království natočil podle konceptu Dogma 95 podle mnohých dosud nepřekonané Idioty, obsadil islandskou pěvkyni Björk do muzikálového Tance v temnotách a Nicole Kidmanovou do Dogville.

 

Právě se děje

Další zprávy