Kocoura v botách porazili až nabušení antičtí bohové

Pavel Kroulík
15. 11. 2011 7:44
Akční fantasy od producentů 300 vyhrála žebříček USA
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Až po třech týden Kocour v botách opustil vrchol amerického víkendového žebříčku. Na první příčce ho vystřídali antičtí hrdinové z akčního snímku Immortals. O několik set tisíc dolarů ho nakonec předběhl i Adam Sandler v další premiérové novince, velmi slabé komedii Jack and Jill. Až na pátém místě skončil očekávaný film Clinta Eastwodda o kontroverzním řediteli CIA Edgaru Hooverovi.

Foto: Aktuálně.cz

Kocour v botách 3D vyhrál svůj první víkend se 34 miliony. Druhý týden pak odolal sci-fi Vyměřený čas s Justinem Timberlakem, když mu od premiéry takřka nepoklesly tržby - což je dnes věc velmi nevídaná. O uplynulém víkendu si odštěpek Shreka ze studia Dreamworks připsal na třetím místě dalších 25,5 milionu dolarů (o pouhou pětinu méně než týden předtím) a celkem má na kontě z domácích kin 108 milionů. Film chválí i recenzenti; nicméně zdá se, že takový komerční úspěch, jako měl zelený zlobr, to skoro jistě nebude.

Trojrozměrní Immortals ( v Česku přijdou do kin příští čtvrtek jako Válka Bohů) vyhráli víkendový žebříček se ziskem 32 milionů dolarů. To je mnohem méně než spřízněné akční fantasy s takřka stejným rozpočtem. 300: Bitva u Thermopyl, za kterou stojí titíž producenti, měla při premiéře v roce 2007 71 milionů, loňský 3D remake Souboje Titánů vydělal 61 milionů.

Podle analytiků je nicméně nutno brát v potaz, ze proti těmto filmům od Warner Bros. měli Immortals mnohem méně prostředků na marketing a propagaci.  Každopádně pro distributora filmu Relativity Media jde o dosud nejlepší výsledek. A po The Expendables z loňského srpna (35 milionů)  je to také nejvyšší výdělek filmu, který vznikl mimo velkou šestku studií.

Podle dalších statistik je to druhý nejlepší otvírák pro 3D film s přístupností R; po Jackass 3-D, kteří vydělali 50,4 milonu. Navíc snímek získal z 3D sálů velmi nadprůměrných 66 procent tržeb.

Foto: Aktuálně.cz

Film vypráví o králi Hyperionovi (Mickey Rourke) toužícím po moci, jenž hledá bájný luk Epirus, který ukoval bůh Áres. Proto shromažďuje krvežíznivou armádu a začíná drancování starého Řecka. V rukou Hyperiona znamená luk zkázu lidstva i pokoření bohů; ti si proto vyberou za svůj nástroj venkovana Thesea (Henry Cavill). Snímek natočil režisér Tarsem Singh, který má za sebou snímky Cela  a Pád, ale i dokumenty o R.E.M. V jeho novince kromě Rourka a Cavilla hrají John Hurt, Freida Pinto nebo Stephen Dorff.

Šedesát procent premiérového publika tvořili muži a tři čtvrtiny byly pod 35 let. Čtyři tisícovky diváků daly filmu na IMDb dobrých 7 bodů z deseti, recenzenti na film nahlížejí přesně v opačném poměru. Navíc i ona třetina pozitivních ohlasů chválí jen to, že „komiksový" hyperrealistický příběh bez okolků splní to co slibuje: tedy vstříkne dávku testosteronu a bojových umění. 

Takřka všichni recenzenti sice chválí vizuální stránku a styl, ale rozcházejí se v tom, zda je to dost na kladné hodnocení filmu. Napříkald William Goss ze stránky Film.com chválí Immortals s tím, že "nablýskaný a nadutý styl předčí bezcenný náklad".

Foto: Aktuálně.cz

Naopak nestor Roger Ebert coby zástupce negativních ohlasů poznamenává, že jde "bezesporu o nejlíp vypadající strašný film, který jste kdy viděli". Ostřejší kritici už používají jen bonmoty, že jde o „film o mýtu beze stopy magie" či že „Immortals jsou spíš „too-all-mortal".

Na druhém místě skončila o víkendu komedie Jack and Jill se sumou 26 milionů. To znamená sice druhý nejhorší otvírací výsledek pro Adam Sandlera, ale není to nijak výrazně pod jeho průměrem okolo 30 milionů. Nezdá se tedy, že by komikova značka pomalu přestávala fungovat, přestože ohlasy na jeho snímky jsou čím dál horší. Recenze na novinku jsou v tomto dokonce rekordní - má jen tři procenta kladných recenzí.

Sandler tu hraje úspěšného reklamního manažera s krásnou ženou (Katie Holmes) a dětmi, kteří se obávají jediného večera v roce - návštěvy Jackovy pasivní a nuzné sestry-dvojčete (hraje ji opět Sandler).

Recenzenti častují film slovy jako krutě nevtipné; strašné; pouze nadité product placementem; film komika, který příliš věří tomu, že je vtipný; film, který dělá ostudu i prdícím komediím  - nebo „tady začíná apokalypsa". „Už je to víc než 24 hodin, co jsem film viděla, a pořád jsem tady uvnitř mrtvá," dodává jedna recenzentka.

 

Foto: Aktuálně.cz

Na 4. místo spadla od minula akční komedie Mistrovský plán - Tower Heist s Eddiem Murphym. Až za ní je třetí, poslední novinka týdne J. Edgar s výsledkem 11,5 milionu dolarů z 1910 kin, což je skoro stejný výpadek jako měl předchozí Eastwoodův film Hereafter (Život po životě).

94 procent publika bylo starších než 25 let a komerční výsledek naplňuje odhady studia. Ale filmařsky a umělecky se od profesní i osobní biografie vlivné a kontroverzní figury 20. století určitě čekalo víc - už proto, že snímek sliboval odhalit Hooverovu homosexualitu.

Ze 140 anglosaských recenzí evidovaných na serveru Rottentomatos je však jen 40 procent kladných. Podle převažujícího mínění se Eastwood minul s postavou zakladatele FBI a film není objevný ani emotivní. V lepším případě jde podle shody pouze o převyprávěnou historii bez překvapení.

 

Právě se děje

Další zprávy