Klusák: Babiš respektuje jen sílu. Kdybych ho konfrontoval, žádný dokument by nevznikl

Michal Polák Michal Polák
30. 10. 2015 14:00
Vít Klusák natočil pro cyklus Český žurnál portrét Andreje Babiše, film měl premiéru na jihlavském festivalu dokumentů. Režisér v rozhovoru pro Aktuálně.cz přiznává, že zažil jedno z nejnáročnějších natáčení své kariéry. „Věděl jsem, že když ustoupím z neutrální pozice a z mých úst zazní jediná nepříjemná otázka, bude po natáčení,“ vysvětlil Klusák.
Matrix AB trailer | Video: YouTube

Aktuálně.cz: Proč zrovna Andrej Babiš? Není to téma už vyčerpané, když je pod neustálým drobnohledem médií?

Máte pravdu, že se o Babišovi píše v kontroverzních rozměrech jeho bytí. Myslím si, že médium filmového dokumentu je něco, co se dá těžko nahradit článkem nebo nějakou reportáží. Je to možnost strávit s někým delší čas s kamerou.

Mimochodem, když jsme mu pouštěli ten film a bylo předdohodnuto, že zaznamenáme jeho reakci, tak jeho lidé byli úplně uhranutí, že to hned točíme. Říkali, že si mysleli, že ho postavíme v předsálí ke zdi, kamera, světlo, mikrofon. Oni v tomto režimu fungují a v něm se dá všechno tak nějak okecat, rozpustit. Jenže to, že se rozsvítí v sále, ty kamery míří a ten člověk v tu chvíli něco řekne, to je nenahraditelné.

A.cz: Jak moc náročné bylo vůbec přesvědčit Andreje Babiše k spolupráci?

Poslal jsem jim mail a nikdo na něj dlouho neodpovídal, tak jsem se různě připomínal. Potom se mi podařilo získat mobil na pana Babiše. Tomu jsem psal SMS, zdali mu jeho lidé řekli o mém záměru. On mi také zhruba 14 dnů neodpovídal. Jednoho dne pípla zpráva: „14. 6. 17h na MF“. Na schůzku jsem šel a on byl zpočátku velmi netrpělivý, mluvil se mnou jako s nějakým novinářským elévem.

Snažil jsem se s ním normálně mluvit a jeho to nějak zaujalo. Začal se mi dívat do očí a já jsem mu říkal: „Musíte si uvědomit, že to nebude reportáž. Budeme spolu trávit čas. Aby to mělo smysl, tak vy mě musíte pustit někam dál.“ Měl jsem pocit, že to vnímá, ale záhy se ukázalo, že to nepochopil nebo to nechce chápat. S ním to prostě nešlo. Takové natáčení, kde bylo tolik překážek a zmařených termínů, jsem nezažil.

A.cz: V dokumentu je vidět, že Babiš často rušil natáčení v jeho průběhu. Čím to bylo?

On ho vždycky někdo upozornil. Jeho lidé dávají pozor, jestli se neděje něco nekalého. Například ta scéna s Orbánem (Babiš si stěžuje velvyslanci, že se nemůže sejít s Orbánem, protože by ho novináři rozcupovali, pozn. red.) se vůbec divím, že se povedla. Možná to bylo tím, že Babiš tam stál za sloupem. Já jsem třeba často od té kamery vyloženě odešel. Ono to běželo, a tak jsme lovili. Nahodíte udici a vůbec nevíte, jestli tam jsou ryby.

A.cz: „Ještě v životě jsem nezažil takový obrovský podraz, jaký na mě připravil pan Klusák,“ nechal se po zhlédnutí filmu slyšet Babiš. Překvapila vás jeho reakce?

Nezaskočilo mě to, ale překvapila mě míra otevřenosti, respektive že se vůbec nekrotí s tím, co říká. Překvapilo mě, že neměl problém vylít tu žluč do kamery. Jako by si vůbec neuvědomoval, že to vůbec nepůsobí lichotivě.

A.cz: Proč jste se ho vlastně na jeho kontroverzní kauzy neptal v průběhu natáčení a proč až takhle na poslední chvíli?

Odpověď je prostá. To natáčení bylo tak nesnadné, že jsem věděl, že když já ustoupím z té neutrální pozice a z mých úst zazní jediná nepříjemná otázka, bude po natáčení. Nemohl jsem s ním hrát přímou hru.

A.cz: Čím vás Andrej Babiš překvapil?

Překvapilo mě, že respektuje pouze sílu. Ta paní, která ho učí česky, je jedna z mála osob v jeho okolí, která na něj zvyšuje hlas. Chová se jako učitelka a on ji bezmezně respektuje a říká, že ho vždycky nabije. Myslím si, že právě v téhle scéně nás Babiš pustil nejblíže a vypnul nějakou svoji ostražitost. Mám dojem, že je i nejsympatičtější, ale obávám se, že tohle není pravý Andrej Babiš.

A.cz: Jaký je tedy ten Babišův matrix?

Babišův matrix je naprostá izolace. Je obklopen mnoha zrcadly, komunikuje jenom sám se sebou. Ta zrcadla jsou možná polopropustná, ale za nimi jsou ostatní lidi, které neslyší a vlastně ani nechce slyšet. A obíhá sám kolem sebe. To je jeho matrix. Líbí se mi citát jednoho mého známého, který říká, že Babiš je nebezpečný, ale neví o tom. To mi přijde nesmírně trefné.

Fikce je náš způsob práce s médii, říká dokumentarista Remunda. Bankrot OP Prostějov byl podle něj už pro média nezajímavý - falešnou reportáž bangladéšské televize ale viděly desítky tisíc lidí. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy