Jak vyzrát na vlastníky práv Woodyho Allena

Irena Hejdová Irena Hejdová
26. 10. 2008 8:30
Kudy šla Vicky Cristina Barcelona do českých kin

Praha - Po delší době přichází do českých kin nový film Woodyho Allena Vicky Cristina Barcelona.

Vstupuje do distribuce necelého půl roku poté, co si odbyl světovou premiéru na canneském festivalu. Česko je přitom vůbec první zemí ze střední a východní Evropy, která film získala.

Nebylo to zadarmo a také se to málem nepodařilo. Snahu českého distributora filmu, společnosti Aerofilms totiž zkomplikovalo krátce před premiérou zjištění, že původní vlastník práv za ně nezaplatil producentům Woodyho Allena

„Když jsme u producentů objednali počet kopií, nechtěli je pro nás vyrobit," vysvětluje Ivo Andrle z Aerofilms. „Bylo to asi 6 týdnů před premiérou," vzpomíná. „Měli jsme zaplacenou a objednanou inzerci, naprogramovaná kina, novináři chtěli už film vidět."

Aerofilms zkoušel přemlouvat onu středoevropskou firmu, od níž práva koupil, aby okamžitě zaplatila. „Nereagovali." Poslední možností bylo zkusit nezvyklé a nemožné - dovolat se práv přímo u amerických producentů filmů.

„Kupodivu reagovali velmi vstřícně," říká Andrle.

Společným tlakem s pomocí Allenovy americké producentky a jeho londýnské právničky se podle něj podařilo přimět cca 4 týdny před premiérou středoevropskou firmu k zaplacení.

Problematické ovšem bylo celé jednání o tom, zda se film dostane do českých kin.

„Rok před premiérou proběhla médii zpráva, že film je hotový a že se říká, že by  mohl být dobrý, či alespoň lepší než poslední Sólokapr," vzpomíná Andrle. Proto se distributoři vydali v Cannes na jeho projekci na filmovém trhu.

„Stál jsem v šílené frontě na horkém francouzském sluníčku, abych se dostal na jednu ze dvou projekcí. Měl jsem štěstí, byl jsem poslední, koho ještě do kina pustili," přibližuje Andrle, který sice celou projekci z důvodu nedostatku sedadel prostál, ale aspoň si ověřil, že stojí za to o film usilovat.

Vicky Cristina Barcelona: Javier Bardem
Vicky Cristina Barcelona: Javier Bardem | Foto: Aktuálně.cz

V Cannes Aerofilms ukořistil i další filmy, mimo jiné německé Sedmé nebe či izraelský Valčík s Baširem.

Po rozhodnutí, že i Vicky Cristinu Barcelonu chce dostat do českých kin, přišlo na řadu jednání s vlastníky práv. Tady se ale situace poprvé zkomplikovala.

Práva už rok a půl na základě scénáře vlastnila firma, která je pro Česko a Slovensko postoupila dál jiné firmě.

Teprve s ní Aerofilms vstoupili do jednání, jež se ale zadrhávala na přemrštěných cenách a na snaze vnutit film do české distribuce v tzv. balíku, tedy s dalšími pěti filmy nevalné úrovně.

Dohoda skončila na kompromisu. Český distributor zaplatil za práva a jal se připravovat premiéru. Tedy odhadovat ideální počet kopií, oslovovat kina, domlouvat s nimi nasazení filmu, shánět sponzory a partnerská média, objednávat inzerci. Teprve v tuto chvíli Aerofilms zjistili, že jednají s někým, kdo k tomu neměl pověření. 

Po překonání tohoto zvratu měl film ale konečně vyhráno. „Pak už jsme jen objednali kopie, Dana Hábová přeložila titulky a vyšla inzerce," dodává Andrle. Nejlepší Allenův film posledních let může vstoupit do českých kin.

 

Právě se děje

Další zprávy