Praha - Jeden z nejsilnějších a nejoriginálnějších filmových zážitků roku přijde do kin těsně před jeho koncem.
Sestra Víta Pancíře vychází ze stejnojmenné knihy Jáchyma Topola a stejnojmenného alba Psích vojáků.
Znovu, po čtrnácti letech od vydání knihy a CD uvádí na scénu třicátníka Potoka, Malou Bílou Psici i Černou. Potok prožívá šťastné chvíle se svou femme fatale, vyráží na výlety a utápí se v pohledech do zrcadel i oken, kolem víří staré "tojflové" plastové hračky i figuríny za skly vánočních výloh.
"Sestru hodně lidí zná, ale vlastně ji neznaj. Hodně lidí tu knihu ani nedočetlo," připomíná kultovní pověst knihy producent Jiří Konečný. Podle Pancíře si ale film užijí i ti, kteří předlohu neznají: "Je natočený i pro nečtenáře románu."
Nejde totiž o adaptaci v klasickém slova smyslu. "Důležitější bylo zachovat ducha a celé vyznění románové Sestry," říkají tvůrci.
"Vít vzal z knihy spíš jen páteř, odházel spoustu masa. Ale mně se to líbí," komentuje výsledek Jáchym Topol.
Souhlasí i jeho bratr. "Ještě jsem z toho trochu otřesený. Občas mě to dojímá, film působí hodně impresivně," říká frontman Psích vojáků Filip Topol.
První verze vznikla už před pěti lety, scénář byl pak do filmu zadaptován téměř stránku od stránky. "Šokoval mě svou podrobností," říká Jáchym Topol, který film tento týden spolu se svým bratrem shlédl vůbec poprvé.
"Film je natočený přesně podle scénáře, ve střižně jsme neměli vůbec nic navíc," potvrzuje producent Jiří Konečný.
Slabší povahy mohou Sestře vyčítat příliš experimentální pohled na věc. "Ale člověk přece musí něco vytrpět, aby byl odměněný," argumentuje Pancíř.
Vnímavější diváci se o to nadšeněji ponoří do světa pozoruhodných obrazů, hypnotické hudby a úryvků z knihy pronášených hlasem Filipa Topola.
"Je naprostá blbost jít na tenhle film s tím, že uvidím něco jako underground 90. let," varuje Filip Topol. "Je to nadčasový příběh - příběh o lásce. Na době ani generaci v něm nezáleží."
Sám režisér, který má za sebou řadu experimentálních filmů i několik klipů Psích vojáků, přitom film vlastně za příliš experimentální nepovažuje. "Nemá to být ten druh experimentálního filmu, ze kterého bude člověk zmatenej. Má příběh a odněkud někam míří."
Jáchym Topol dokonce v téhle souvislosti dodává, že mu výsledek přijde možná až příliš realistický.
"Byl jsem šokován, že Vít chce udělat film ze snů a básní," říká Topol, ale výsledek prý není nesrozumitelný: "Z mýho hlediska je to mainstream."
"Pro víc avantgardní tvůrce jsem já spíš popíkář," přiznává Pancíř. Hlavní motivací je podle něj popularizace formálního filmu. "Chtěl jsem zkusit proklouznout mezi dveřmi, dostat takový tvar do distribuce."
Kniha i CD vyšly před 14 lety; podle Jáchyma Topola se od té doby jen českého vydání knihy prodalo 20 000 kusů. "Líbilo se nám, že teď jejich atmosféra znovu ožije, obohatí se o ten obraz," říká Pancíř.
Film nestojí na dialozích, ale právě na obrazech, hudbě, atmosféře. V Topolově voiceoveru není ani slovo navíc, pro film se spíš masivně krátilo.
Kromě neherce Jakuba Zicha se v roli jeho femme fatale objevila makedonská herečka žijící v Praze Verica Nedeska. "Ta žena má být krasavice, dračice i matka zároveň," popisuje Pancíř.
Do kin film vstoupí 11. prosince, zájem o něj už projevily festivaly Rotterdam a Berlinale. Do českých kin film vstoupí v 11 kopiích s "upřímnou" reklamní kampaní.
"Neslibujem něco, co nesplníme. Když někdo půjde na topolovskou poetiku a příběh o lásce, nebude odcházet zklamaný," slibuje producent.