Praha - V amerických kinech dopadly z komerčního hlediska oba filmy takřka stejně: Indiana Jones 4 mírně pod přehnaná očekávání (317 milionů tržby, 185 mil. rozpočet), Iron Man naopak značně nad očekávání (318 mil. tržby, 140 mil. rozpočet).
Jejich vydání na DVD distributoři považují za prestižní záležitost, proto jsou disky vybaveny množstvím bonusů. Možná jich je dokonce až příliš. Ale i v tom se skrývá jistá taktika - přenést na diváky únavu, kterou zažívali tvůrci při natáčení. Neboť dnešní DVD přinášejí hlavně dvojí zprávu: filmy jsou úžasná zábava, ale zároveň tvrdá dřina.
Tvůrci se při natáčení baví, ale také drasticky hubnou a propadají záchvatům pochybností (režisér Iron Mana Jon Favreau shodil během několika měsíců kvůli stresu 30 kilo) a diváci jsou zase po chvílích zábavy přehlceni množstvím informací o přípravě, produkci a postprodukci.
Hollywoodu navzdory
Oba snímky jsme na Aktuálně.cz recenzovali a dojem z filmů se příliš nemění ani při opakovaném sledování na DVD.
Čtěte také: Iron Man klame kostýmem: uvnitř pracuje vtipný mozek Indy si digitálně oprášil klobouk a mrká na nás |
Oba filmy mají skvělý nástup, pak trochu zpomalí - jakmile se shodou okolností octnou Indiana Jones a hrdina Iron Mana Tony Stark v jeskyních. V následujících scénách nalézají svůj rytmus a emoční vrcholy a v úplném finále se ani jeden snímek už nevzepne k ničemu, co by bralo dech.
Stavět na tom ale kritický verdikt není třeba. Pořád jde o naprostou špičku současného zábavního průmyslu, a dokonce překvapí, jak velkou míru sebereflexe tvůrci dotyčných filmů mají.
U Indiana Jonese v doprovodných dokumentech opakují tvůrci, že nechtěli udělat film větší a bombastičtější, jak bývá u pokračování zvykem, ale film, jenž bude pokrevně příbuzný s předchozími díly. A také to, že se snažili natočit film nejen pro ty, kdo vyrostli na předchozích dílech, ale i pro ty, co ságu neznají.
V Iron Manovi zase všichni tvrdí, že jim šlo o to, udělat konečně film, který bude víc podle gusta fanoušků comicsů a nakladatelství Marvel než podle gusta Hollywoodu. Najednou vysvitne, že nejde o stejný vkus a estetiku, přestože Hollywood už léta z comicsů těží.
Mistrný mystifikační vtípek ironmanovského bonusového DVD je pak televizní reportáž, v níž redaktoři informují diváky o tom, že „oblíbený trailer na Iron Mana bude adaptován do celovečerního filmu se stejnými herci a doufejme jen, že Hollywood tentokrát nezkazí krásnou a úžasnou devadesáti vteřinovou předlohu, jako už se tomu stalo mnohokrát předtím s jinými trailery".
Maniakální přípravy
Nejzásadnější poznání, jež bonusy na obou DVD přinášejí, se týkají umanutého přístupu tvůrců, kteří sice vědí, že dělají zábavné únikové filmy na pomezí různých žánrů fantastiky, ale zároveň jsou neuvěřitelně posedlí realismem v detailech i celku. Týká se to všech rekvizit, kostýmů, masek, fyzické přípravy herců, vizáže strojů i prostředí, kde se hrdinové pohybují.
V Iron Manovi byl například i dům hlavního hrdiny upraven podle jeho psychologického profilu a svými hladkými oblými tvary má připomínat spíše než hranatý technický prostor jakési měkké mateřské lůno, v němž dlí věčný chlapec.
Indiana Jones zase s maniakální pečlivostí rekonstruuje univerzitní městečko 50. let či městečko pro test atomové bomby. Dnes, ve věku digitálních efektů, si modeláři nemohli pomoci a nejprve vystavěli dokonalou miniaturu, kterou v reálu srovnali se zemi pomocí děl se stlačeným vzduchem a teprve pak tyto záběry pak byly zpracovány v počítači.
Nejde tedy o zcela virtuální computerové generování, ale o poctivou ruční práci, kde základem všech záběrů je pevná realita a věci s minulostí. Tato starosvětskost je pro Indiana Jonese typická.
Smutný konec
Iron Man i Indiana Jones 4 jsou spojeni rovněž osobou Stana Winstona, legendárního výrobce masek, maket a pohyblivých modelů, který nedávno zemřel. Bojový oblek Iron Mana, vytvořený pro herce nikoli z kovu, ale pružného druhu gumy, či fascinující křišťálové lebky a kostry mimozemšťanů jsou výtvorem právě z jeho dílny.
Čtěte více: Zemřel stvořitel Terminátora, Predátora i dinosaurů
V dokumentech, zvláště pak ironmanovských, však jsou však už k vidění velmi smutné záběry věštící brzký Winstonův skon. Starý pán se jen tiše usmívá a říká „Už na to jen dohlížím, nic nedělám" a v jednom záběru dokonce utrousí „Je mi špatně, jdu domů". Zakrátko na to podlehl rakovině.
Oba filmy na svých dvoudiskových vydáních zdůrazňují také důležitost tzv. previzualizace neboli pre-viz - tedy přípravné fáze, kdy je scénář filmu rozkreslen do storyboardu a potom pracovně rozanimován v počítači.
Indiana Jones dokonce na DVD nabízí hned několik kompletní pre-vizových scén, které je pak možné porovnávat s hranou verzí. Působí to trochu zvláštně, protože se zdá, že natáčení filmu jen duplikuje počítačové vzory, ale při pozorném sledování si člověk uvědomí, kolik drobné improvizace, nápadů a vylepšení konečná verze obsahuje.
Společné dílo
Při množství materiálů jen zarazí, jak málo se tvůrci věnují výkladu svých děl a nakolik opomíjejí široký kulturní kontext, díky němuž jsou jejich filmy zábavné nejenom v primární akční rovině.
Zaznamenat lze víceméně jenom spor Spielberga s Lucasem o to, zda v Jonesovi budou, či nebudou mimozemšťané, na nichž se nakonec shodnou jako na skvělém odkazu k brakovým sci-fi z 50. let, jež mají přímý vztah k politické situaci studené války se Sovětským svazem.
U Indiana Jonese překvapí i důraz na týmovou práci. Zatímco noviny a časopisy neúměrně zveličují osobu režiséra, dokumenty na jonesovském DVD dávají na srozuměnou, že jde o jakýsi rodinný podnik, kde se sešli lidé, kteří se dobře znají a Jones je jejich nedělitelně společným dílem.
Žádné řeči o vizi, geniálním režisérovi, autorském filmu či něco podobného. Toto je, mimochodem, i dobrá lekce pro různé fanoušky a fanatiky, kteří si zbytečně promítají všechny kvality filmů do osoby režiséra či producenta.
U Iron Man se zase opakovaně objeví postřeh, že vlastně vůbec nejde o studiový snímek a hollywoodský trhák, ale způsob práce s herci a další atributy spíše nečekaně připomínají přístup, jak se točí nezávislé filmy. Toto stanovisko nás zase nutí přehodnocovat kategorie umění, zábavy, nájemné práce a osobního zaujetí.
Co se týče české lokalizace obou DVD, stačí snad jen dodat, že grafická menu zůstala nepřeložená, ale všechny bonusy jsou naštěstí titulkované i bez zjevných chyb a zbytečných významových redukcí.
Bohužel, hlasy obou hlavních herců, Harrisona Forda a Roberta Downeyho Jr. se v porovnání s českým dabingem zdají nenahraditelné. Zvláště dabing Downeyho vytváří z hrdiny pouze protivného náfuku a nedaří se mu vystihnout jeho sympatickou rošťáckou stránku.
To Jiří Štěpnička - dlouholetý dabér Harrisona Forda - je přijatelnější (čistě už jenom proto, že jsme na něj úplně navyklí), ale zatímco Fordův hlas se s věkem noří do větší hloubky a získává sametový nádech, Štěpničkův tón zní neúměrně vysoko.