Los Angeles - Uplynulý týden se spolu v amerických kinech měly poprat dva nové 3D filmy. Oba ovšem byly mířeny na úzkou diváckou skupinu, takže nakonec v žebříčku skončily poměrně nízko. První místo v žebříčku si podrželo (2D) sci-fi Zrození planety opic, přestože oproti minulému nastal pokles zájmu o 50 procent. Nicméně 27,5 milionu bylo na vítězství postačující.
Druhé místo zaujala novinka The Help (u nás poběží pod názvem Proti pravidlům), drama z amerického jihu v 60. letech minulého století, které z 2534 kin získalo 25,5 milionu dolarů. Snímek cílící na citlivé ženské publikum středního věku se tak může porovnávat například s podobně zaměřenými snímky Julie a Julia, Jíst, meditovat, milovat či Zrození šampiona (The Blind Side). Distributor Walt Disney Pictures v průzkumech uvádí, že 74 procent publika o prvním víkendu tvořily ženy a 60 procent bylo starší 35 let.
Pátý díl hororu Nezvratný osud (Final Destination) pohořel. Z 3155 kin utržil jen 17,4 milionu - a to je nutné připočítat i dražší vstupné za 3D. Ze sálů, kde se hrál film ve 3D, pochází 75 procent tržeb - což je nejvyšší podíl ze všech letošních 3D filmů, zároveň jde ale o celkový pokles oproti předchozímu dílu, jenž byl také ve 3D a za první víkend utržil 27,4 milionu dolarů. Na film chodí rovnoměrně muži i ženy, rovnoměrně jsou rozděleni ve věkových kategoriích do 25 let a nad 25 let.
Na čtvrtém místě jsou 3D Šmoulové s 13,5 miliony za víkend. Celkově už se přehoupli přes 101 milionů za 17 dní, čímž se pomalu vyrovnávají sérii Chipmunků.
První pětici pro tento víkend uzavírá hrubozrnná komedie 30 Minutes or Less (30 minut a méně) s 13 miliony na kontě z 2888 kin. V porovnání s předchozím filmem režiséra Rubena Fleuischera - Zombielandem, který měl 24,7 milionu - to vychází dosti bledě.
Až jedenáctá skončila poslední novinka týdne, celovečerní 3D verze televizního muzikálového seriálu Glee s podtitulem The 3D Concert Movie. Suma 5,7 milionů dolarů z 2040 kin značí velmi špatný výsledek - byť se nedá přesně odhadovat návratnost, protože studia tak jako u všech novinek tohoto týdne nezveřejnila náklady na produkci ani propagaci. Z výzkumů se lze pouze dozvědět, že 79 procent publika u Glee tvořily dívky a 66 procent publika bylo mladší 25 let.
Jak se budou vyvíjet tržby dále, naznačují zčásti i recenze - ty jednak předvídají dlouhodobost úspěchu, jednak se snaží popisovat druh publika, který dotyčné snímky navštěvuje. Na komerční úspěch má jistý vliv i to, jestli recenze vycházejí pozitivně či negativně.
Na The Help vyšlo v anglomaerických médií podle záznamů databáze Rottentomatoes.com celkem 73 procent kladných recenzí s průměrným hodnocením 7,1 bodů z deseti možných.
Jde o značné překvapení, protože režisér Tate Taylor, sám jinak hlavně průměrný herec, předtím režíroval jen příšernou komedii Pretty Ugly People. Jeho adaptace knižního bestselleru Kathryn Stockettové však prorazila. Jak napsala například Claudia Puigová v USA Today: „Fanoušci románu mohou být klidní: hřejivě podmanivá kniha byla převedená do adekvátně citlivého filmu."
Většina recenzentů chválí hlavně herecké výkony: ať už jde o bílé či černošské herečky, které ve svých rolích uzavírají různé přátelské svazky či stojí proti sobě. Osvědčily se tu jak vycházející hvězdy jako Emma Stoneová, Bryce Dallas Howardová či Jessica Chastainová, tak veteránka Viola Davisová - zvláště jí prý film vyloženě „patří".
Nicméně, mnozí recenzenti upozorňují i na lehkou kýčovitost celého příběhu o vzbouřených černošských služkách proti bílým paničkám.
„The Help je vysoce funkční ždímačka na slzy, ale katarze působí neuspokojivě, asi jako když si panenka Barbie dá náplast, aby tím zahojila hluboké, stále čerstvé rány, které v Americe panují mezi různými rasami," napsala například Dana Stevens pro magazín Slate. Sara Stewartová v New York Postu zase uvádí: „ Film by chtěl být významný jako klasika Jako zabít ptáčka, ale končí spíše v území melodramatu Ocelových magnólií."
Roger Moore z novin Orlando Sentinel pak popisuje The Help jako knihu, která překračuje hranici pohodlného čtení Oprah Book Clubu, čímž naráží na slavnou televizní talk show. Ale výsledku prý chybí hloubka a barevné i šedivé odstíny „byly nahrazeny ošklivě černobílými tóny". U nás se o kvalitách snímku budeme moc přesvědčit 27. října. Román vyšel česky v Knižním klubu pod názvem Černobílý svět.
Nezvratný osud 5 přijde do českých kin již 8. září. V angloamerických médiích ho pozitivně hodnotilo jen 57 procent recenzentů a průměrné hodnocení se pohybuje kolem 5,8 bodů z deseti. Chráněnec Jamese Camerona Steve Quayle prý ve svém režijním debutu dodal poněkud skomírající sérii další dávku černého humoru. Bohužel, film nakonec už není strašidelný, což je pro horor dost velké mínus. Scény umírání nakonec působí spíše mechanicky, shodují se kritici.
Roger Ebert z Chicago Sun-Times shrnul problém snímku takto: „Očekávám, že vydělá hodně peněz, které utratí fanoušci, již chtějí vidět hodně cool způsobů, jak mladí krásní lidé umírají. Tito fanoušci nebudou číst moji recenzi. Sami vědí, co je baví."
Ebertova rezignace na to, že by určitý typ filmů měl být vůbec hodnocen, vychází z dlouhodobých průzkumů - recenze ovlivňují spíše starší publikum, které více přemýšlí, za co utratí peníze a čemu věnuje svůj čas.
Akční komedie 30 minutes or Less pak vypráví o poslíčkovi pizzy Nickovi (Jesse Eisenberg), jehož osud se protne s plány dvou kriminálníků (Danny McBride, Nick Swardson), kteří zrovna potřebují peníze. Napadne je využít pro svou práci někoho jiného, unesou Nicka a přinutí ho vykrást pro ně banku. Protože se ale pro něj úkol zdá být nemožný, spojí se svým bývalým kamarádem Chetem (Aziz Ansari) a pro záchranu života se spolu vydávají na cestu a na útěk před hordou policajtů a nájemných vrahů.
Film, jenž prý připomíná televizní klasiku Three Stoogees, kde se pitomci mlátí mezi sebou, je politicky velmi nekorektní a černý humor se nevyhýbá ani narážkám na sebevražedné atentátníky. Většina angloamerických recenzentů si ale myslí, že snímek je spíš násilně uřvaný a je do něj investováno příliš mnoho energie od herců, kteří podobné role nezvládají. Z toho, jak je snímek udělaný, prý navíc vyplývá, že nemá ani nemá příliš valné mínění o svých divácích. Do českých kin se premiéra zatím neplánuje.
Celovečerní Muzikál Glee byl zase stvořen vyloženě jen pro své fanoušky (gleeks) a nemá šanci zaujmout kohokoli dalšího. Jak napsal Kyle Smith v New York Postu: „Film říká publiku: Buďte na sebe hrdí, nebojte se, stůjte si za tím, čemu věříte. Ok, tak já si stojím za tím, že nenávidím Glee."