Hrabivec Douglas se vrátil na Wall Street i na vrchol

Kamil Fila Kamil Fila
28. 9. 2010 9:00
Pokračování slavného filmu nemá jednoznačné recenze
Foto: Fox

Los Angeles - Prohnaný, zkorumpovaný a hrabivý makléř Gordon Gekko se vrátil po 23 letech na plátna kin. Režisér Oliver Stone cítil, že v atmosféře finanční krize se hodí jeho příběh oživit. Minulý týden měl snímek Wall Street: Peníze nikdy nespí premiéru v 3565 amerických kinech a přes uplynulý víkend utržil solidních 19 milionů, což mu stačilo na to, aby vyhrál žebříček návštěvnosti.

Je lehce paradoxní, pokud se film kritizující kapitalistický systém sám stává zbožím, přese všechno ani první Stoneův wallstreetovský snímek z roku 1987 nebyl zamýšlen jako hit. Tím se stal až shodou okolností a především se stal filmem, z nějž si lidé citují jednu větu: „Hrabivost je dobrá."

Foto: Fox

Analytici přirovnávají velikostí druhý díl Wall Street ke snímkům typu Po přečtení spalte, Informátor či Michael Clayton a porovnávají s nimi i jeho komerční výsledky a složení publika. Pozoruhodné je, že 65 procent návštěvníků bylo starších 30 let a celkově bylo publikum rozděleno rovným dílem na muže a ženy.

Douglas na nebesích

První Wall Street svého času získal 4,1 milionu dolarů za první víkend, což by se dnes muselo vynásobit dvěma. Hrál se ovšem jen v pětinovém počtu kin než jeho pokračování a nakonec utržil téměř 44 milionů - což značí, že publikum na něj chodilo dlouhé týdny. Dnes je určující první víkend, pak návštěvnost rapidně klesá, pravidelně o 40-50 procent následující týden.

Z hlediska hvězdné slávy představuje Wall Street dvojka opět standardní výsledek pro Michaela Douglase, který tu slaví velký návrat (poslední dobou nehrál tak výrazné role) - prakticky všechny recenze ho vynášejí do nebes a litují, že ve snímku není hlavní postavou. Prý je škoda, že se vyprávění věnuje postavě, kterou představuje Shia LaBeouf, jenž jako by si prý nebyl moc jistý, co má všechno hrát, respektive jak zvládnout všechny její kladné i záporné stránky.

Pro Stonea jde o nejlepší výsledek za poslední víc než dekádu - filmy jako W (o Georgi W. Bushovi), World Trade Center (o pádu Dvojčat) či Alexander (o slavném vojevůdci) byly povětšinou propadáky. S Wall Street 2 má Stone jistou šanci vrátit se úroveň, kterou naposledy dosáhl s dramatem z prostředí amerického fotbalu Vítězové a poražení z roku 1999. Ten měl 75, 5 milionu dolarů na domácích tržbách.

Foto: Fox

Zatím se nicméně zdá, že distributor s úvodním nasazením trochu nadhodnotil počet kopií. Recenzenti se shodují, že nejde o snímek pro multiplexy. Na to je příliš komplikovaný, inteligentní, přetížený dialogy a vlastně staromódně neakční. 
Podle mnohých také Wall Street 2 přichází pozdě; dnešní doba je natolik rychlá, že vyprávět o finanční krizi v roce 2008 působí jaksi archaicky.

Mike Ward ze stránky Richmond.com srovnává vyznění dvou dílů Wall Streetu takto: „V 80. letech bylo zapálit si cigáro stodolarovou bankovkou sexy. V roce 2010 už je to skoro porno."

Další recenzenti ale vedou spory, jestli film vystihl podstatu nové chamtivosti stejně dobře jako někdejší dobu yuppíků s ostrými lokty, nebo tentokrát vypráví spíš osobní příběh. Alespoň tak to cítí téměř polovina recenzentů, kteří napsali na film negativní kritiku (těch je podle serveru Rottentomatoes.com 45 procent).

Snímek překvapivě není podle nich ani příliš ostrý, často se opakuje fráze „mnoho kouře bez ohně" a končí prý podivným happy endem. Každopádně ale panuje enormní zájem novinářů o filmu psát, do dnešního dne vyšlo v angloamerických médiích téměř 150 recenzí.

Foto: Fox

Je zajímavé, jak silně se odlišují názory publicistů. Ann Hornadayová z Washington Post například píše, že „Stone má smysl pro tempo, detaily a atmosféru, takže zvládá najednou, aby film působil autenticky i alegoricky zároveň". Naopak Joe Morgenstern z Wall Street Journal (téměř jako potrefená husa) tvrdí: „Příběh jistě udrží vaši pozornost, ale je to jen dramatická bublina o finanční bublině."

Marshall Fine ze stránky Hollywood and Fine tuto rozporuplnost názorů shrnuje tím, že „Stoneův problém je v tom, že nikdy nedělá jeden film, ale dělá jich najednou několik a pak je nacpe do jednoho balíčku".  Wall Street 2 se více se líbí neamerickým divákům, což lze částečně přičítat všeobecně rozšířenému antiamerikanismu. V Česku bude premiéra 30. září.

Sovy, které propadly

Jestliže Wall Street 2 spadá komerčně do kategorie „tak tak", druhá novinka uplynulého víkendu, animovaná 3D akční fantasy Legenda o sovích strážích, se jednoznačně stává propadákem. Její rozpočet musel být rozhodně vyšší (ani u jednoho snímku ale studia neuvedla výši nákladů) a 16, 3 milionů za první víkend není dobrý výsledek.

Režisér Zack Snyder, který se proslavil tituly 300: Bitva u Thermopyl a Watchmen: Strážci tentokrát s adaptací knižní série Kathryn Laskyové šlápnul vedle. Příběh o souboji dvou ptačích klanů má úžasnou vizuální stránku (trojrozměrné letecké zpomalené scény a temnou atmosféru) i výborné obsazení dabérů (Sam Neil, Geoffrey Rush, David Wenham), ale slabinou je příběh a postavy.

Foto: Warner Bros.

Podle showbyznysových komentátorů bylo chybou tento film propagovat jako „dětský" a přirovnávat ho k muzikálu Happy Feet. Legenda o sovích strážcích je (z marketingového hlediska) mnohem drsnější. Film se pokouší prolomit šablonu disneyovkých animáků, ale končí v „pustinách podivna".

Jen polovina recenzí je kladných, průměrná známka se pohybuje na 5,5 bodu z 10. Podle IMDb.com se snímek líbí více Američanům než neameričanům;  výrazně více se líbí také dívkám, naopak se příliš nelíbí „dětem" (tedy uživatelům databáze mladším 18 let). Do Česka tato 3D fantasy přijde 14. října.

Na třetí příčku od minula klesnul z vrcholu ceněný lupičský thriller The Town (Město) v režii krasavce Bena Afflecka. Tento víkend nastřádal dalších 16 milionů a celkem už se blíží 50milionové hranici. Na Rottentomatoes má neuvěřitelných 94 procent kladných recenzí (z celkových 160) a průměr hodnocení 7,7 bodů z 10. Na IMDb.com mu přes šest tisíc fanoušků uděluje dokonce 8,3 z 10 možných; hodnocení je přitom rovnoměrné mezi muži i ženami i mezi generačními skupinami, což je nevídané.

Affleck tak potvrzuje, že je výborný režisér a jeho thriller je inteligentně napsaný a skvěle zahraný. Nastává éra hromadného odpouštění: Promiň, Bene, že jsme ti nevěřili. Jako herce jsme tě neměli moc rádi, ale po debutu Gone, Baby, Gone ses podruhé rehabilitoval.

Foto: Warner Bros.

I tentokrát jde o detektivní příběh. Je zasazený do současného Bostonu a pojednává o partě bankovních lupičů. Film s milostným motivem, ve kterém kromě Affecka hrají Rebecca Hall nebo Jeremy Renner,  někteří recenzenti neváhají přirovnat k dalším klasikám o bankovních lupičích, jako jsou Psí odpoledne nebo Nelítostný souboj (Heat).

Další přicházejí až s přirovnáním ke Scorsesemu (Skrytá identita), a dokonce Christopheru Nolanovi (Memento, Temný rytíř, Inception). Považují ho nejen za výborný žánrový snímek, ale i za vtahující lidské drama a zároveň studii městského života a „filozofie zločinu". Město přijde do českých kin 28. října.

Urážka žen

Na čtvrté pozici se zřejmě ukrývá nenápadná perla.  Z druhého premiérové místa sem klesla romantická komedie Easy A. Film s rozpočetem pouhých osm milionů si připsal dalších deset milionů dolarů a celkem jich má na kontě už 32. Skvěle se mu daří také u kritiků, 85 procent recenzí je kladných.

Snímek sice nemá bůhvíjak originální námět, pojednává o typickém souboji dvou středoškolských studentek. O to víc si ale recenzenti cení, s jakým vtipem, přehledem a chytrými dialogy ho autoři pojednali. Určitě jim pomohlo i to, že se částečně inspirovali Šarlatovým písmenem Nathaniela Hawthorna, který posléze vstupuje jako i do děje snímku.

Foto: Sony/Screen Gems

Poslední novinkou uplynulého týdne je komedie You Again (Zase ty) o mladé ženě (Kirsten Bell), která zjistí, že si její bratr hodlá za ženu dívku (Odette Yustman), která ji šikanovala ve škole. Rozhodne se proto jí pomstít, a ukázat ji v opravdovém světle.

Film skončil na pátém místě s 8,3 miliony a má jen 12 procent kladných recenzí, protože recenzenty a hlavně recenzentky pobuřuje. ty ho považují za hloupý a urážlivý, neboť dospělé ženy jsou redukovány na zlostné puberťačky, a jde se tu do extrému v tom, jak se neustále opakují tytéž vtipy a „vtipy".

Většina publicistů také kroutí hlavou, co přimělo tak dobré herečky, jako jsou Jamie Lee Curtisová a Sigourney Weaverová, aby se upsaly do tak podprůměrné taškařice. Jak shrnuje Frank Swietek na stránce One Guy´s Opinion: „Jak moc špatné to je? Kdyby to byl televizní sitcom, tak ho zruší po první epizodě."

 

Právě se děje

Další zprávy