Los Angeles - Před pár týdny v USA vyvolal holčičí třeštění koncertní film se skupinou The Jonas Brothers. Pak se v kinech náctiletí kluci, kteří ještě nemají řidičák, ale najezdili stovky hodin v počítačových hrách, vyřádili u pokračování Rychlých a zběsilých.
A nyní opět v kinosálech pištěly nezletilé dívky. Snímek Hannah Montana: The Movie s Miley Cyrus v hlavní roli o velikonočním víkendu utržil ve 3120 kinech 34 milionů a dostal se na první místo zámořského žebříčku.
Růžová není jen barva
V Česku tento fenomén ještě zdaleka neběží naplno, protože se u nás nevysílá Disneyho televizní show, ale v okolním se okolo Miley točí několik let velký byznys. Vždyť onu show sleduje po celé zeměkouli na 180 milionu lidí. Miley jsme navíc u nás ani neslyšeli dabovat ve snímku Bolt - pes pro každý případ, který už běžel v našich kinech v češtině.
Přeroztomilá šestnáctiletá dívčina, o níž letos vychází životopisná kniha, uvádí jako svůj oblíbený sport cheerleading, jako hlavní koníček shopping, miluje disneyovskou sérii High School Musical a její nejoblíbenější zpěvačkou je Americký Idol Kelly Clarkson.
Za otce má nasládlého zpěváka a herce Billyho Ray Cyruse a její kmotrou je country diva Dolly Parton. Její nejslavnější výrok zní: „Růžová není jen barva, ale životní postoj!" Miley Cyrus je zkrátka dokonalým marketingovým produktem složeným jen z jiných produktů.
A dívenky, které postupně odrostly Muppetům či fialovému dinosaurovi Barneymu, pak na Disneyho kanále sní své růžovo-fialové sny - stejně jako si je Miley plní se svým hvězdným alter egem Hannah Montanou.
Princip, na němž stojí popularita nové hvězdičky, vychází právě z rozdvojení na „obyčejnou holku Miley", která v seriálu a teď i filmech hraje „hvězdu Hannah" - a snaží se vzít si to „nejlepší z obou světů", tedy jižanského venkova i kalifornského velkoměsta. The Best of the Both Worlds se ostatně jmenoval už její první film, který za první víkend utržil v USA 65 milionů dolarů.
Vzhledem k tomu, že v novém filmu postava Miley řeší, kam patří víc, mohla se dokonce herečka ve své odtrženosti od reality beze stopy nadsázky vyjádřit, že by si jejího dramatického zrání měla pro příští rok povšimnout oscarová Akademie.
Tím si však jenom vysloužila posměch recenzentů. Většina jí sice přiznává jisté kouzlo a zářivost (na rozdíl od jejího thymolinového otce, jemuž září jenom zuby), ovšem film sám podle nich nemá ani zápletku, která by vydržela na delší dobu než tři čtvrtě hodiny.
„Je to pěkně hloupá a předvídatelná historka, ale pro desetileté dívky, tedy cílové publikum, je Hannah Montana: The Movie dobrá, všeobecně přístupná zábava, kde nedojde na víc než mokrý polibek," zhodnotil v kostce film recenzent Gary Brown.
Velmi drsný humor
Druhá novinka minulého týdne, černá komedie Observe and Report (Dohlížet a hlásit) o surovém a zakomplexovaném šéfovi ochranky z obchoďáku, skončila až čtvrtá s 11, 1 milionem dolarů na kontě. Před ní se umístily ještě filmy z minula, výše uvedení Rychlí a zběsilí a rodinný animák Monstra vs. Vetřelci.
Za nižší návštěvnost Observe and Report může nejspíše několik faktorů. Jednak vysoký rating nepřístupnosti R (do 17 let), jednak velmi drsný humor, na nějž možná o svátcích nemělo mnoho lidí náladu, a možná i mírná únava publika z hlavního představitele Setha Rogena.
Ten se v posledních letech objevuje v několika hraných filmech ročně (Zbouchnutá, Superbad, Zack a Miri točí porno, Travička zelená) a do toho ještě dabuje (Kung Fu Panda. Monstra vs. Vetřelci), takže je snadné se jím přesytit.
Otázka také je, nakolik návštěvnosti filmu prospělo, či neprospělo to, že proti němu vznesla feministické organizace Women and Hollywood, která se ohradila proti filmové upoutávce, v níž je údajně zobrazeno „znásilnění jako humorné" - což by se mohlo dotknout skutečných obětí sexuálního násilí. Scéna zachycuje hlavního hrdinu při aktu s opilou dívkou, která usne. Hrdina přestane s kopulačními pohyby, načež se dívka vzbudí a hrubě jej okřikne, ať nepřestává.
Recenzenti se v hodnocení filmu velmi rozdvojili: polovina jej pokládá za hodně tvrdou, ale dobrou zábavu, druhá půlka je poněkud znechucena a myslí si, že humor už jde přes čáru. A pak jsou tu recenzenti jako Dennis Schwarz, který napsal: „Není to dobrý film, ale je zábavný."
Jeho kolega James Berardinelli rozvinul úvahu nad tím, že existují „komedie, po nichž se máme cítit dobře" a „komedie, po nichž se máme cítit špatně" - přičemž Observe and Report řadí samozřejmě k těm druhým a dodává, že takovéto filmy jsou možná o něco méně legrační, ale nakonec jsou více uspokojující, protože jsou více ze života.
John Beiffus o Observe and Report dokonce napsal: „Je to komedie, která drží nohu přišlápnutou na krku ducha doby a tlačí na ohryzek tak, že dusí smích v hrdle".
Odhalení asijských kořenů
Poslední novinka týdne, adaptace japonského comicsu Dragonball Evolution, dopadla bídně po všech stránkách. Skončila na osmém místě se 4, 65 miliony za celý víkend, což jí zaručuje, že si v amerických kinech nevydělá na náklady.
Barevný zmatek, který se podařilo vykouzlit režisérovi Jamesi Wongovi, jen tak nenachází obdoby a potvrzuje, že filmy s bojovým uměním jsou již několik let mimo módu. Wong kdysi slavil úspěchy coby scenárista a producent seriálů Akta-X a Milénium, a režisér hororů Nezvratný osud.
Jeho touha odhalit své asijské kořeny ale nedopadá moc dobře. Už akční sci-fi Jedinečný s Jetem Li si nevedla úplně nejlépe a Dragonball se mu rozpadl pod rukama nad stovky uměle stylizovaných obrázků.
Kritici sice svorně psali záporné recenze, ale často neopomněli dodat, že se vlastně nenudili a nezáměrně dobře pobavili. Jak napsal například Frank Ochieng: film vypadá jako když si hyperaktivní desetiletý kluk hraje s figurkou Jackieho Chana.
Zdá se tedy, že jak na špičce, tak na dně Top 10 dnes vládnou desetileté děti. Jen těm holkám dávají dnes rodiče víc peněz na kino.