Gatlif v Transylvanii objevil sám sebe

Irena Hejdová
4. 12. 2006 15:51
Recenze - Tony Gatlif namíchal osvědčený mix road movie a fascinace cikánskou kulturou do dalšího podmanivě smutného filmu.
Transylvania
Transylvania | Foto: Aktuálně.cz

Francouzský režisér alžírského původu se proslavil snímky se stejnými nebo podobnými ingrediencemi: Gadžo Dilo vypráví o mladém Francouzi, který přijíždí za cikány na rumunský venkov, Exil je roadmovie o cestě dvou milenců z Francie do Alžíru.

V Transylvanii spojuje tyto dva motivy v jeden. Francouzka Zingarina se svou kamarádkou Marií se vydává do Rumunska. Chce tu najít muzikanta Milana, aby mu oznámila, že jejich zdánlivě nevinný románek má další kapitolu, dítě.

Transylvania
Transylvania | Foto: Aktuálně.cz

Milan ji ale odmítne a tím začíná Zingarinina cesta za poznáním sebe sama, rumunského venkova a široké cikánské duše, která je jí bližší, než si kdy pomyslela.

Na cestě zoufalou dívku provází i tulák Čangala. Kočují Rumunskem, kde muž od chudých venkovanů vykupuje rodinné šperky a hudební nástroje. Stávají se bílými cikány, kteří nechtějí žít mezi čtyřmi zdmi; radši si ustelou pod hvězdami a starodávným českým lustrem zavěšeným do koruny stromu.

Zingarina se vzdaluje své kultuře, odlupuje civilizační nánosy a místo nich se navléká se do pestrých, kýčovitě barevných cikánských sukní, šátků a halen.

Transylvania
Transylvania | Foto: Aktuálně.cz

V hlavní roli ztracené a rozčarované dívky exceluje italská herečka Asia Argento. Udrží totiž svou Zingarinu v uvěřitelných intencích, i když se po setkání s bývalým milencem proplétá křepčícím davem na lidové veselici, když v žalu rozbíjí talíře na tanečním parketu, když z ní vesnický pop vyhání ďábla, když se divákům před očima mění v uječenou cikánku. Nikdy nepřestane přes poněkud exaltované herectví ztrácet nad nelehkou rolí kontrolu.

Zingarina zoufale bloumá deštivým Rumunskem plným žebrajících dětí, chudoby a špinavých cest. Čangalo se stává jejím novým druhem, ani on ale nevnese do jejího života jas. Gatlif se naštěstí vzpírá jednoznačným závěrům.

Transylvania
Transylvania | Foto: Aktuálně.cz

Ačkoliv v zásadě jen opakuje motivy ze svých starších děl a jeho příběhy jsou zahlceny více či méně okázalou symbolikou, ani zkušený gatlifovský fanoušek nebude moci po skončení projekce říci jednoznačné rozluštění.

Gatlif si Transylvánií definitivně stanovil hranici mezi impotentním sebevykrádáním a osobitým rukopisem, v jehož rámci se sice opakují ta samá témata a motivy ale pokaždé stávají pro autora i publikum novou výzvou.

Transylvania
Transylvania | Foto: Artcam

Navíc zaškatulkovat Transylvanii jen jako smutný a temný film by bylo nefér. Ponurý příběh prosvětluje strhující hudba a ke konci probouzející se jaro, které ostatně také tvoří kulisu Zangarininu porodu.

Její dítě přijde na svět uprostřed pustiny a dává tím příběhu pokud ne happy end, tak alespoň katarzi, na jejímž konci je smíření - byť tak doslovný Gatlif naštěstí není a vypraví spíš obrazem a hudbou.

Transylvania (Transylvania), Francie 2006, scénář a režie Tony Gatlif, kamera Céline Bozon, hudba Tony Gatlif, Delphine Mantouletová, střih Monique Dartonneová, hrají Asia Argento, Amira Casarová, Birol Unel, Alexandra Beaujardová a další. 103 minut, distribuce Artcam.

 

 

Právě se děje

Další zprávy