Taková normální rodinka
Patrik Hartl se po absolvování FAMU prosadil zatím jako divadelní režisér, za sebou má i televizní snímek Adam a Eva 2001. Taková normální rodinka je jeho celovečerní debut pro kina. Slavným českým televizním seriálem se film pouze inspiroval a přesadil několik motivů a podobných postav do současných reálií. Absurdně vysoké množství kopií, v jakém snímek nasazuje distribuční společnost, vychází dílem z předpokladu, že slavný název přitáhne publikum. A dílem počítá s tím, že čím víc kopií bude, tím větší pravděpodobnost, že přijde v prvních týdnech víc lidí, než se rozkřikne, že to za návštěvu nestojí. Tuto metodu zatím aplikovaly hlavně některé hollywoodské filmy; v českém prostředí ji použila pouze pseudokomedie Prachy dělaj člověka. V Takové normální rodince se objeví řada oblíbených a známých herců, ale jeden z recenzentů, který Rodinku bohužel viděl, se vyjádřil ve smyslu: ,,Je to drama o dysfunkční rodině, v níž herci mylně hrají, jakoby se jednalo o komedii." Lze očekávat, že se tvůrci nadějí velké nenávisti za zprznění klasického seriálu.
Distributor: Falcon, 42 kopií
Mongol - Čingischán
Kazachstánský velkofilm režírovaný ruským režisérem Sergejem Bodrovem s japonskou superhvězdou Tadanobuem Asanem v hlavní roli zakladatele mongolské říše, Činghischána. Snímek lze symbolicky chápat jako odpověď Kazachů na ponižujícího Borata a pokus dokázat, že ,,i náš národ má na to udělat obrovský, drahý, krásný a umělecky hodnotný film". Cíl by podle všeho velmi dobře naplněn, i když - jak vidno - s pomocí i jiných národů a finančních zdrojů. Rozpočet ve výši dvaceti milionů dolarů byl využit beze zbytku v ohromujících válečných scénách, dílo se dostalo i mezi pětku nominovaných na Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Podle ohlasů však výsledný dojem poněkud sráží dvouhodinová stopáž; děj zase údajně vypadá jako torzo mnohem většího příběhu, který není úplně srozumitelně odvyprávěn. Druhou vlnu kritiky spouští výčet historických nepřesností, omylů a překroucenin. Krutý vládce rozsáhlé říše je totiž v nejnovějším oslavném životopisu líčen poněkud příliš lidumilně.
Distributor: Bontonfilm, 12 kopií
Hranice smrti
Další odpověď Hollywoodu ,,u nás to umíme taky". Francouzský ultrabrutální horor vychází z tradic žánru gore ustaveného snímky typu Texaský masakr motorovou pilou a v současnosti živeného úspěchem sérii Saw a Hostel. Režisér Xaver Gens, jenž krátce po dokončení Hranice smrti dostal nabídku k natočení videoherní adaptace Hitman (jež k nám nakonec přišla do kin dřív), se v rozhovorech prezentuje jako ultimátní fanoušek filmů s hyperrealisticky vyvedenými vraždami, jejichž zobrazování chápe jako provokaci většinové společnosti a zároveň jako prostředek sociální kritiky. Hranice smrti by se tak měla dotýkat problémů přistěhovalectví a skrytého nacionalismu uvnitř většinové francouzské společnosti. Alespoň tak má být chápán příběh prchajících zlodějíčků tmavší barvy pleti, kteří se na venkově dostanou do spárů neonacistické kanibalistické rodinky odpudivých bílých buranů.
Distributor: Bioscop, 11 kopií
Dech
Již čtrnáctý film jihokorejského rychloumělce Kima Ki-duka, který stihnul natočit od roku 1996. Jedná se opět o málomluvné psychologické drama, jež v pomalém tempu a pomocí vyprávěcího systému založeného na opakování a variování různých scén vypovídá cosi o osobní krizi postav, již mohou překonat jenom radikálními kroky. Mladá žena, jejíž manžel jí byl nedávno nevěrný, se upne k tomu, že navštěvuje vězně odsouzeného k smrti za trojnásobnou vraždu. Ten se nedávno pokusil vzít si sám život, navíc trpí poraněním krku, jež mu znemožňuje mluvit. Mezi dvěma zraněnými dušemi vznikne zvláštní bezeslovné pouto na hranici důvěry a erotického jiskření. Odsouzence hraje pohledný Chen Chang, jehož jsme u nás mohli vidět již v poměrně velkém množství filmů - Tygr a drak. Čínský odysea, 2046 a Eros.
Distributor: Artcam, 2 kopie