Družičky dokázaly rovnoprávnost žen v komediích

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila
16. 5. 2011 11:13
Víkendový žebříček v USA ale opět vyhrál Thor
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Žebříčku návštěvnosti panoval druhý týden po sobě comicsový 3D velkofilm Thor s 34,5 miliony dolarů utrženými za víkend. Na třetím místě se udrželo páté pokračování akční série Rychle a zběsile s 19,5 miliony. Tuto výrazně mužskou hegemonii prolomila komedie Bridesmaids (Družičky), která skončila druhá s nečekanými 24,5 miliony.

Bridesmaids (u nás budou uvedeny 7. července pod názvem Ženy sobě) se ale zdají mnohem význačnější z hlediska kulturního dopadu. Komedie o ženě středního věku, která se dostane do party nevycválaných družiček na svatbě své kamarádky, prolamuje tabu v tom, jak zobrazovat ženské hrdinky: v rámci komediálního žánru, v rámci romance i v rámci hollywoodských filmů jako celku.

Životné postavy

Foto: Aktuálně.cz

Za projektem ostatně stojí bourač konvencí, producent Judd Apatow, který navždy změnil tvář romantických komedií tím, že je začal vyprávět z perspektivy mužů (40 let panic, Zbouchnutá, Kopačky).  Apatow tentokrát přenechal režii Paulu Feigovi, který v několika jeho filmech hrál a dosud točil epizody známých seriálů (Tráva, Kancl, Mad Men, 30 Rock, Nurse Jackie).

Hlavní objevem se ovšem stala herečka Kristen Wiig, jež zatím byla známá hlavně ze skečů v televizní show Saturday Night Live a jinak především dabovala různé animované filmy (Doba ledová, Jak vycvičit draka, Já, padouch).

Studio Universal ve svých statistikách spočítalo, že premiérové publikum bylo z 67 procent tvořeno ženami a 63 procent bylo starších 30 let - právě tato cílová skupina se dá jen velmi špatně oslovit a přilákat do kina.

Jak vidno, divačky jsou spokojené a 30 milionový rozpočet se snadno splatí - což lze vyčíst minimálně ze statistik Internetové filmové databáze (IMDb.com), kde ženy hodnotí film průměrně osmi body z 10 možných. Naopak muži jsou trochu vyděšeni a dávají jen 6, 8 bodů z 10.

Typické rovněž je, že film lépe hodnotí americké publikum, pro něž je obrazoborectví ohledně toho „jak to ženy mají, co chtějí, a jak se chovají", velmi zábavné a osvěžující, zatímco neamerické publikum je spíš zhnuseno a otráveno.

Foto: Aktuálně.cz

Angloameričtí recenzenti jsou každopádně nadšeni z životných postav i trochu neuctivého humoru. Apatow podle kritiků ukázal realističtěji muže a Wiggová nyní podobně zobrazuje ženy.  Mnozí film přirovnávají i k Pařbě ve Vegas od Todda Phillipse.  Databáze Rottentomaoes.com evidující recenze v tištěných i elektronických médiích uvádí, že 90 procent kritik na Bridesmaids je kladných.

Všechny se shodují na skvělém výkonu Wiigové; oslavují její schopnost dokonalého komediálního načasování, souhru s partnery i zobrazení pasivně agresivního ženského přátelství-nepřátelství (angl. frenemy). Jak napsal Tom Long v Detroit News: „Jediná otázka je, jestli Kristen Wiig  bude ještě někdy tak dobrá. Odpověď je: Doufejme. Družičky jsou prostě nářez. A nejspíš se nám zrodila i nová filmová hvězda."

Mnoho recenzentů i recenzentek dokonce pokládá Bridesmaids za nejlepší film z Apatowovy dílny a rozhodně nejlepší „ženskou komedii", jaká vznikla za velmi dlouhou dobu. Problém je prý pouze v tom, že film trvá přes dvě hodiny, což je pro komedii možná už trochu moc.

Foto: Aktuálně.cz

Jak také podotknul Kevin Carr z magazínu 7M Pictures: „Je dost cítit, že se ten film snaží něco dokázat." Tedy, že je na něm vidět vykalkulovaná snaha zobrazit ženy netradičním způsobem za každou cenu.  James Berardineli ze stránky ReelViews zase poznamenává, že „začátek je spíš černá komedie, ale film se nikdy neodváží být dostatečně temný a jeho humor se pořád pohybuje na úrovni skečů ze Saturday Night Live".

Na úspěchu Družiček má kromě výhradně mužské konkurence podíl také dobrá reklama a pozitivní šeptanda, která se začala šířit po strategicky naplánovaných předpremiérách.  I díky tomu, že si film vedl nad očekávání dobře, stouply tržby ve srovnání s loňským víkendem o pět procent.

Vítězný Thor má za deset dní na kontě 119 milionů, což ale není zdaleka tolik jako Iron Man 2, který to před rokem při svém druhém víkendu dotáhl na celkovou sumu 211 milionů.  Přes dobré recenze tak příběh nafoukaného mladého boha s kladivem nebude zřejmě příliš ziskový a snímek tak poslouží především jako jakási upoutávka na megafilm The Avengers, kde se potká Thor s Hulkem a Iron Manem.

Hezké motorky

Druhá novinka týdne, comicsový akční snímek Priest, naopak moc velkou díru do světa neudělá. Utržil pouhých 14, 5 milionu a skončil na 4. místě, což při rozpočtu 60 milionů není dobrý start. Může za to špatný marketing, ale hlavně špatný scénář.

Foto: Aktuálně.cz

Postapokalyptický sci-fi thriller je zasazený do světa zpustošeného válkami mezi lidmi a upíry. Kazatel-bojovník v podání Paula Bettanyho (Příběh rytíře, Dogville, Šifra mistra Leonarda,  Master & Commander, Čistá duše, Match Point) žije v tajnosti mezi ostatními utiskovanými lidmi, dokud upíři neunesou jeho neteř. Na výpravě za jejím osvobozením mu pak pomáhá mladý šerif a bývalá Kazatelka-bojovnice (Maggie Q).

Film režíroval Scott Charles Stewart, který s Bettanym v hlavní roli natočil již podobně šíleně „béčkový" snímek Legie, jenž rovněž nebyl moc komerčně úspěšný. V angloamerických médiích vyšlo na Legii a Priesta minimum kladných recenzí.

Jak shrnul Mike Hale z deníku New York Times: „Film, jenž vychází jen názvem z jednoho jihokorejského comicsu, má hezky obrazově vybledlé exteriéry a hezky nadupané motorky, ale v jeho podivném příběhu a odvozených akčních scénách není nic zajímavého k povšimnutí."

Podle Lindy Barnardové z deníku Toronto Star jde jen o „mišmaš upírského filmu s dobovým westernem, městskými záběry jako Blade Runnera. Směs absurdních náboženských obrazů, hloupých myšlenek a hříšně špatných dialogů."

Foto: Aktuálně.cz

Třetí novinkou týdne byl pak „malý" film Everything Must Go - adaptace povídky Raymonda Carvera od scenáristy a režiséra Dan Rushe se se zatím objevila v omezené distribuci a z 218 kin získala 825 tisíc dolarů, což jí stačilo na 13. místo. V hlavní roli prodejce, který dostal padáka a opustila ho žena, se představuje Will Ferrell, který se opět snaží dokázat, že nemusí hrát jen v komediích.

A podle ohlasů se mu to podařilo: film s pětimilionovým rozpočtem má skoro 80 procent kladných recenzí a většina chválí právě Ferrellův výkon. „Není to jeho první vážná role. Ale teprve po smících Stranger Than Fiction a Allenově Melindě a Melindě se ukazuje, že z něj může vyrůst charakterní herec typu Billa Murraye," píše Dana Stevensová v magazínu Slate. Scott Bowles v USA Today totéž poznamenává s nadsázkou: Jestli si prý Ferrell nedá pozor, bude z něj vážně dobrý herec.

 

Právě se děje

Další zprávy