Los Angeles - Po osmi týdnech už se zkrátka musel najít film, který sesadí Avatara z prvního místa amerického žebříčku. Stalo se jím melodrama Dear John (Milý Johne), které při své premiéře utržilo 32,4 milionu dolarů, zatímco Avatar jenom 23,6 milionu.
Celkem už má ale rekordní sci-fi Jamese Camerona 630 milionů v USA a ve zbytku světa 1 miliardu a 574 milionů. V kinech IMAX činí výtěžky 150 milionů dolarů, což je další rekord.
Dear John se k takovým číslům nikdy ani nepřiblíží a zjevně jde jen o krátkodechý sezonní hit, podobně jako jimi byly předchozí snímky natočené na motivy knih Nicholase Sparkse - Vzkaz v lahvi (1999), Zápisník jedné lásky (2004) a Noci v Rodanthe (2008).
Nový doják pojednává o mladém vojákovi a jedné dívce z vysoké školy, kteří se do sebe zamilují v létě na pláži, ale on pak po 11. září 2001 narukuje do boje s teroristy na Blízkém východě. Píší si spolu dopisy celým sedm let, až…
Do hlavních rolí byli obsazeni Channing Tatum (Let´s Dance, G. I. Joe, Život je boj), chlapec s dokonale vojenským výrazem, a Amanda Seyfried (Mamma Mia!), dívka s dokonale blond romantickým výrazem. Největším překvapením, i když nakonec ne až tak velkým, je volba režiséra: Lasse Hallstrom - autor Pravidel moštárny, Čokolády či Ostrovních zpráv.
Všechny tyto filmy balancují na hraně kýče nebo alespoň midcultu (lacině dojemného "umění" pro hodně nenáročné publikum), ale nikdy se nezdálo, že by Hallstromova režie byla tak odtažitá, nezúčastněná a indiferentní jako v případě Dear John. Smutné je, že komerčně se jedná o jeho nejúspěšnější snímek. Zdá se, že režisér už zcela rezignoval na jakoukoli osobitost a dal se do služeb laciného ždímání slz a peněz.
Američtí recenzenti si z Dear John vlastně jen utahují nebo si zoufají. Podle nich je film hrozný především kvůli tomu, že působí zastarale jako dílo z úplně jiných dob, kdy některé dějové zvraty či vyřčené věty sice byly klišé, ale ne tak hrozně omleté klišé. Nejčastějším adjektivem, jímž recenzenti film častují, je "sirupovitý" - přesládlý a ulepený. Mezi Tatumem a Seyfriedovou prý navíc bohužel není vidět vzájemná přitažlivost.
Dá se předpokládat, že se snímek příští týden propadne hluboko dolů a další týden zmizí v zapomnění. Do českých kin přijde 3. března.
Druhou novinkou týdne je akční thriller From Paris with Love (Z Paříže s láskou), pocházející z díly Luca Bessona, jenž tentokrát nechal režírovat svého koně Pierra Morela (Okrsek 13, 96 hodin).
Adrenalinovou jízdu s rozpočtem 50 milionů dolarů a dohola vymydleným Johnem Travoltou u nás český distributor uvádí s tímto popisem: "Úředník pařížské pobočky americké ambasády Richard Stevens (Jonathan Rhys Meyers) dostane za úkol nevděčnou práci: vozit po městě agenta FBI Charlieho Waxe (John Travolta). No co, bere to prostě jako celkem dobrý způsob, jak si šplhnout u šéfa. Jenže agent Wax je ukecaný magor ze staré školy, libující si v násilí, zastrašování a chaosu, který nejdřív střílí, pak se ptá, jestli to někdo přežil. Jako buldozer nahrne nebohého Stevense do případu, kde se kšeftuje s kokainem, střílí do (i do lidí) pancéřovkou a kde člověk nejde pro ránu daleko."
Kritici se při hodnocení nemůžou příliš shodnout na tom, nakolik je film myšlen v nadsázce (jak by naznačoval název parodicky odkazující na jednu bondovku) a nakolik má být prostě "hustě krutý".
Každopádně mladší publikum, jemuž je určen, na něj zatím příliš nezabírá. Za první víkend má na kontě jen něco málo přes 8 milionů. Předchozí snímky z Bessonovy dílny, jako např. třídílné Taxi, třídílný Transporter či kung-fu filmy Utržený ze řetězu a Polibek draka, se o prvním víkendu vyšplhaly aspoň přes 10 milionů dolarů.
Předchozí Morelův film 96 hodin (Taken) měl dokonce nástup 24,7 milionu a celkově v Americe nasbíral 145 milionů.
Zdá se, že jsme opět svědky toho, že romance - ať jakkoli hloupé - mají své stálé publikum, zatímco akční filmy jsou v dlouhodobé krizi, byť se snaží působit sebemoderněji a maximálně cool.