Recenze - Severským tvůrcům mohou čeští filmaři i diváci závidět vypjatá dramata s precizními hereckými výkony, skvostné scénáře a obratné režiséry. A také režisérky, sluší se připodotknout ve světle nejnovějšího severského filmu v českých kinech, dánského snímku Po svatbě od Susanne Bierové.
Po Bierové už po předchozím skvostném filmu Bratři chňapl Hollywood. Od té doby tam natočila Spálené vzpomínky s Halle Berry a Davidem Duchovnym - v Česku právě vycházejí na DVD - a připravuje nový snímek Lost for Words s Hughem Grantem a Ziyi Zhang.
Chystá se tu i remake jejích Bratrů s Jakem Gyllenhaalem, Tobym Maguirem a Natalie Portmanovou v hlavních rolích. A není divu, že hollywoodští producenti si osmačtyřicetiletou Dánku tak oblíbili - zvlášť poté, co bylo Po svatbě před dvěma lety nominováno na Oscara za cizojazyčný film.
Na svou stranu si může získat nejen příznivce strohých filmů natočených podle Trierova manifestu Dogma, ale rovněž ctitele tradičněji pojatých vyprávění. I Po svatbě je totiž skvěle vybalancovaný příběh plný lží a tajemství odhalených s až ničivou silou.
Hrdinou je vyléčený alkoholik Jacob, toho času pracující v indickém sirotčinci. Nevyzpytatelný půvab jeho postavě dodává nejen tušení temné minulosti, ale i herec Mads Mikkelsen, známý z dánské Prahy a ještě spíše z bondovky Casino Royale, kde ztvárnil hlavního, notně slizkého zloducha Le Chiffreho.
Jeho Jacob se vydává kvůli finančním problémům ze sirotčince do rodného Dánska za potenciálním mecenášem Jorgenem. Ten zrovna vdává dceru Annu a pozve ho na svatbu, která se ale stane spíše startérem, jenž propojí osudy Jacoba a Jorgenovy zbohatlické rodiny a přispěje k pádu řady jistot.
Víc prozradit nejde; filmy tohoto typu jsou postaveny právě na tom, že před diváky postupně odhalují tajnosti, dávné zrady a křivdy. V dramatu Po svatbě se jich dočkáte tolik, že to hraničí až s řáděním citového uragánu.
Přitom je ta emocionální bouře natočená se severskou strohostí a minimalismem. Bierová přesně balancuje napětí a odvažuje emoce. V rukách má ostatně skvostný scénář Anderse Thomase Jensena, autora Bratrů i filmu Wilbur se chce zabít.
Jeho postavy lze stejně milovat jako nenávidět. Jejich lidství je zakotvené v dávných nelidskostech a jejich špatné vlastnosti přesně vynahrazují ty dobré.
Krom Mikkelsena ovládá plátno i Rolf Lassgard v roli Jorgena, hřmotného úspěšného muže, který životní bilanci završí vskutku překvapivým rozhodnutím. Jeho rodinu by mohlo snadno rozložit, ale společná tragédie její řady naopak semkne.
Je až s podivem, jak hladce film odsýpá. Jako by tu ani jedna scéna nebyla navíc, a každá přitom přináší nový pohled na věc a nová dilemata hrdinů.
Po svatbě je zároveň formálně vynalézavý snímek. Neuroticky sestříhané záběry jsou prokládány zdánlivě náhodnými pohledy na mrtvé zvíře na silnici, jinde na usychající rostliny. Tyhle detaily zneklidňují i dokreslují tíživou atmosféru, kdy se pod povrchem děje víc než navenek.
Ne náhodou připomene Po svatbě skvělou Vinterbergovu Rodinnou oslavu, v níž zdánlivě všední narozeninová slavnost rozpoutá stejné rodinné peklo.
Bierová se přitom nebrání ani žensky emocionálnímu vhledu do příběhu; leckdy už na hranici melodramatického vydírání nebo neseverské sentimentality.
Je na divácích, zda takovou míru citových útoků vydrží - ale s ohledem na režisérčino mistrovství lze léčbu extrasilnými bonbony Fisherman's Friend doporučit. Za chvíli to přestane pálit a dostaví se úleva, přesně podle návodu.
Po svatbě (Efter brylluppet), Dánsko a Švédsko 2006. Scénář Susanne Bier, Anders Thomas Jensen, režie Susanne Bier, hrají Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen, Rolf Lassgard a další. 120 minut, distribuce Artcam. Česká premiéra 28. srpna 2008.