Los Angeles - Distribuční rok se dělí na několik sezon a zásadních dnů. Kromě červencového Dne nezávislosti, Velikonočních svátků, Halloweenu a Dne díkůvzdání je pro americkou showbyznysovou ekonomiku zásadní Svatý valentýn.
Každá z událostí vyžaduje speciální druh filmů. Některá velkolepou sci-fi o mimozemšťanech, jiná Texaský masakr motorovou pilou, další Umučení Krista a odlišné je užití Vánoční koledy.
Jaký jiný film by tedy mohl přijít na Sv. Valentýna než snímek Na Sv. Valentýna? Romantická komedie s tímto návodným názvem hladce vyhrála svůj premiérový víkend a utržila v severoamerických kinech 52,4 milionu dolarů. Nicméně většina recenzentů tvrdí, že pro diváky, kteří šli na film, a ne na rande, to musel být spíš masakr a umučení.
Nová klasika se nekoná
Film režiséra Garryho Marshalla, kterého proslavily snímky Pretty Woman a Nevěsta na útěku, vypráví deset příběhů o různých podobách lásky, které se odehrávají v z Los Angeles … samozřejmě při svátku zamilovaných.
Tentokrát si Marshall k Julii Roberts, jež hrála i v jeho zmiňovaných největších hitech, přizval řadu dalších hvězd. V obsazení je Ashton Kutcher, Jessica Alba, Jennifer Garner, Anne Hathaway, Jamie Foxx, Queen Latifah, Shirley MacLaine, Patrick Dempsey, Taylor Swift nebo Taylor Lautner.
Nová skládačková klasika typu Lásky nebeské (Love Actually) se ale nekoná. Kritici se předháněli jen v tom, kdo dá nižší hodnocení a víc urazí film a režiséra. Server Rottentomatoes zaznamenal jen 16 procent kladných recenzí; ale i ty příznivé přijaly snímek maximálně s vlídnou ironií. Přirovnávají ho ke krabici sladkých čokoládových bonbonů a konstatují, že k valentýnskému svátku se docela vlastně hodí.
„Valentine's Day je přesně to, co si myslíte. Ale nestěžujte si, byli jste varování - názvem, trailerem, žánrem i datem," píše Giles Hardie na stránce smh.com.au. Jolene Mendez z Entertainment Spectrum zase konstatuje, že se dozvíme se hodně věcí - třeba o lásce a taky o tom, že country hvězdička Taylor Swift vážně neumí hrát.
Tohle se holkám líbí
Už vážněji pokračuje, že jinak souhra hvězd na plátně docela funguje, a na závěr dává doporučení, které si jako žena může dovolit a jež napsalo do recenze filmu víc jejích kolegyň: „Hoši, vezměte své dívky na Valentine's Day, protože TOHLE se jim totiž opravdu líbí."
Odpůrci filmu naopak konstatují, že herci předvádějí výkony jako z videa v mobilu a že největší radost vám udělají závěrečné titulky. Kritizují scénář a většinou nechápou, čím režisér přesvědčil onu řadu hvězd k účasti. I oni vidí film jako bonbon, ale nechce se jim trávit dvě hodiny v karamelu s polevou na hlavě.
Manohla Dargis z New York Times píše, že film není ani romantický, ani komedie. Lou Lumenick z listu New York Post dokonce tvrdí, že romantičtější a legračnější může být i vaše kolonoskopie, a vypočítává, kolik oscarových držitelů nebo nominovaných si tu kazí jméno.
Valentine's Day prý nefunguje ani v rámci kategorii date movies (filmy na rande). Dá se tak tipovat, že bez podpory Valentýna rychle zmizí z žebříčků, a tudíž si na sebe nevydělá. Velikost jeho rozpočtu se kryje s pvním víkendovým výdělkem a podle hollywoodského pravidla musí na nulu v účetnictví vydělat minimálně dvojnásobek nákladů.
Vlkodlak vás ukouše nudou
Ani film na druhém místě žebříčku nemá příliš velký ohlas u recenzentů. Fantasy Percy Jackson: Zloděj blesku, na kterou zase vyrazili teenageři, utržila sice při své premiéře slušných 31,1 milionu dolarů, ale náklady měla víc než trojnásobné.
Zdá se, že plány udělat z knižní série Ricka Riordana nástupce Harryho Pottera se zastaví hned po adaptaci prvního dílu a odeberou se do Hádovy říše, která podle snímku sídlí právě pod Hollywoodem.
Největší zklamání je ale třetí film v pořadí a třetí novinka týdne: očekávaný thriller Vlkodlak obsazený Beniciem del Torem, Anthonym Hopkinsem a Emily Bluntovou. Snímek zasazený do prostředí viktoriánské Anglie, kde se dějí záhadné vraždy, utržil při premiéře 30,6 milionu dolarů.
Jen třetina kladných recenzí ale naznačuje, že nová klasika podle všeho nevznikne. Film je remakem slavného hororu The Wolfman z roku 1941, v němž se Claude Rains coby hrdina stižený rodovým prokletím měnil za úplňku ve vlkodlaka.
Joe Johnston, který snímek natočil za 150 milionů dolarů, se podle většiny recenzí neuměl rozhodnout, čím chce být, a tak se nešťastně pokusil spojit elegantní gotické strašení s dnešními drsnými gore horory.
Peter Travers z Rolling Stonu píše, že masky jsou skvělé a del Toro je zarostlý víc než jako revolucionář Che, ale bohužel ani tak vůbec není strašidelný. Film je podle něho navíc strašně pomalý a bude vás z něj bolet jen zadek. „Vlkodlak kouše, ale jinak, než chtěli tvůrci - aspoň myslím," končí recenzi.
I další recenzenti míní, že film vás ukouše maximálně nudou a je příliš dlouhý. Jen Yamato z Movies.com také soudí, že film používá příliš mnoho laciných lekacích střihů a hlasitých strašidelných zvuků - což byla donedávna výsada japonských hororů a jejich nepodařených amerických předělávek.
Čtvrté místo o víkendu vybojoval sci-fi velkofilm Avatar: za něj diváci zaplatili 22 milionů dolarů. Snímek, který je už nejvýdělečnějším filmem historie, tak svým tvůrcům vynesl celosvětově 2,35 miliardy dolarů.
První pětici nejnavštěvovanějších snímků zakončuje vítěz minulého týdne, romantický film Milý Johne, který utržil 15,3 milionu.