Americký remake asijského hororu Oko se nepovedl

Kamil Fila Kamil Fila
27. 2. 2008 13:30
Když modelka přijde k roli jako slepá k houslím
Foto: HCE

Recenze V roce 2002 se na asijském trhu prosadili thajští bratři Pangové s hororem Oko, který dodnes vedle nápaditého Snipera z Bangkoku tvoří nejlepší položku v jejich nevyrovnané filmografii.

Sami se totiž recyklovali mnoha dalšími horory a v Hollywoodu nedávno pohořeli s vyšeptalým Prokletím domu slunečnic.

Američtí producenti okolo původního Oka ale zavětřili hned v době vzniku - tedy krátce předtím, než kina zaplavily remaky japonských hororů Kruh, Nenávist či Temné vody.

Nejrychleji projevil zájem Tom Cruise, což má kupodivu logiku. Děj filmu totiž víceméně náhodně ilustruje některé základní prvky scientologického učení.

Podle dianetiky v sobě lidé mají psychické bloky zamezující, aby do nich pronikly jiné (mimozemské) bytosti nadané nadpřirozenými schopnostmi. Jedinci, kteří tento blok odpoutají, se pak stávají mesiáši a mají úkol bdít nad druhými.

Foto: HCE

A vskutku: v Oku dívka, která byla slepá, po transplantaci nových očí zjistí, že v ní sídlí jiná bytost, která jí umožňuje vidět věci, jež ostatní nevidí - duchy zemřelých lidí a často i předzvěsti toho, že zemřou, či flashbacky, jak zemřeli kdysi dávno.

Americké Oko je navíc ještě sciento(pseudo)logičtější než thajsko-hongkongský originál, který pracoval s čirou mystikou. Divákům v půlce vysvětlí, že za to můžou kmenové buňky, díky nimž příjemci od dárců mohou přebírat různé vlastnosti, např. kouřit stejnou značku cigaret nebo mít vidiny a slyšiny.

Tímto "vědeckým" vysvětlením paranormality se z Oka stává hollywoodský manifest scientologie, který ovšem v šíření svého poselství naráží na zásadní problém. Za režiséry si Cruisova producentka Paula Wagnerová vybrala dva nezajímavé Francouze a do hlavní role nechala obsadit Jessicu Albu.

Tedy dívku, které sluší, když ji napěchují do modrého overalu v infantilním comicsu Fantastická čtyřka, nebo ji nechají vlnit se v kovbojské verzi šatů princezny Koloběžky v drsném comicsu Sin City.

Oko však od hlavní představitelky nevyžaduje comicsový vzhled, ale jistou dávku talentu, který umožní setrvat na plátně, zapůsobit křehkostí a vyzařovat inteligenci i se slepýma očima. (Angela Lee v originálu byla v tomhle velmi přesvědčivá.)

Foto: HCE

Jenomže když Jessice dáte neprůsvitné čočky a do ruky housle, nelze si nevzpomenout na úsloví, jak handicapovaní přicházejí ke strunným nástrojům. Popravdě Jessica Alba cosi málo ze sebe vydoluje a nehraje tak strašně, aby příští rok slupla Zlatou malinu; hraje prostě jen jessicovsky albovsky.

To znamená, že ostatní okolo ní vypadají, že jsou z masa a kostí, zatímco ona jako by byla z photoshopu. Což je jistě z dermatologického hlediska požehnání, ale z hereckého prokletí.

Film samozřejmě nestojí absolutně na hlavní představitelce, důležitý je i režisérský um ve strašení ryze filmovými prostředky. Jenomže i tady jsou bratři Pangové schopnější než bratři v triku David Moreau a Xavier Palud.

Už ve svém předchozím evropském hororu Oni (Ils) spoléhali na zvuková dráždidla. Zatímco Pangové vytvářejí napětí a strach na základě toho, že podle vzoru zenonových paradoxů zkracují vzdálenost mezi hrdinkou a duchy donekonečna, aniž dojde ke kontaktu, frantíci spoléhají na reflex, kdy sebou člověk zákonitě trhne, když na něj zblízka někdo zničehonic zařve.

Funguje to spolehlivě s až otupující jistotou. Člověk má po skončení filmu chuť na producenty taky takhle zařvat, ať mu vrátí vstupné, případně proplatí bypass.

Pangové byli vůbec vynalézavější v možnostech vidění a způsobů, jak hrdinka pohlíží na svět, jak se jí před očima (či v hlavě) mění barevné spektrum či obrysy tvarů.

Vymysleli též úchvatnou poloabstraktní titulkovou sekvenci, kdy se přes bílé plátno snaží prohmatat ven zoufalá lidská figura. U remaku je výtvarná vynalézavost omezena na plakát, kde se zpod bulvy přes spodní řasy dere pěstěná ručka.

Nové Oko navíc převrátí nešťastné vyústění originálu do víceméně hollywoodsky přijatelného happy endu. Ztratí tím poslední možnost být trochu jiné než ostatní horory a zůstává stejně šedivé jako koberce v odpudivě sterilním hrdinčině bytě.

The Eye, USA, 2008. Režie David Moreau, Xavier Palud, scénář Sebastian Gutierrez podle originálu Jian gui, hrají Jessica Alba, Alessandro Nivola, Parker Poseyová, Rade Šerbedžija, Fernando Romerová a další. 97 minut, distribuce CHCE. Česká premiéra 21. 2. 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy