All You Need Is... Beatles

Pavel Turek
8. 12. 2007 12:00
Muzikál Across the Universe doluje nejslavnější kapelu
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Sestavit muzikál z existujících písní. Jistě, Moulin Rouge, dobře se pamatujeme. Reinterpretované obsahy notoricky známých skladeb posloužily jako emocionální sponzoring opulentního snímku Buze Luhrmanna.

Ovšem režisérka Julie Taymor (mimo jiné Frida) se v Across The Universe rozhodla být skromnější a zároveň důslednější: zúžila si citační rezervoár pouze na jedinou kapelu. Ale zas tak těžké to neměla,  jelikož tou skupinou jsou Beatles, čtveřice posvěcená všemi oficiálními a společensky konsenzuálními nej.

Ve chvíli, kdy se rozhodnete vystavět příběh, který bude spoluurčován už hotovou a ustálenou tvorbou jednoho interpreta, musíte přestat uvažovat o sumě písní. Jde o to představit si celé dílo Beatles jako specifický svět, který zabydlují určité charaktery, dějí se v něm jisté věci a ne jiné; stejně tak je daný hodnotový žebříček.

Z populární hudby mají snad právě jen Beatles díky svému statutu povahu svébytného jazyka;  a to ještě dřív, než je zapojíte do filmové hry. Každý zná aspoň nějaké skladby (ať už preferuje ranou Love Me Do nebo ho víc baví Come Together). Každý jim připisuje nějaká významy a zhruba ví, co je esence těch "jeho" správných Beatles.

Foto: Aktuálně.cz

To plus fakt, že Beatles dokáží jedinci zjednat orientaci ve skutečném světě, demonstroval už film Jmenuji se Sam (I am Sam) se Seanem Pennem v hlavní roli. Julie Taymor se nyní naopak snaží probádat vesmír Beatles a vytěžit ho pro svůj film.

Mladík Jude, dělník z liverpoolského přístavu, hnán touhou poznat svého otce, vyráží do Spojených států, kde poznává rozpustilého studenta Maxe z dobře situované a konzervativní rodiny i jeho sestru Lucy, do které se postupně zamiluje. Pochopitelně.

Život newyorských hippies šedesátých let se rozvíjí na pozadí nutných reálií: rasové nepokoje v Detroitu v roce 1967, válka ve Vietnamu, atentát na Martina Luthera Kinga. Film přináší i překopané odkazy na Merry Pranksters Kena Keseyho (Dr. Roberta si zahrál a I am The Walrus zazpíval patřičně žoviální Bono) a kdo by asi tak mohl být guru Geary, na jehož usedlost psychedelická partička v pomalovaném autobuse dorazí?      

Celá historie moderní americké kontrakultury je ovšem pojatá slovníkem kapely, která se pro tenhle kontext nedá požadovat za vyloženě typickou. Zpěvačka Sadie (taková Joplinka) i její doprovodný kytarista JoJo (těžko ho nebrat jako Hendrixe), ti všichni se sytí repertoárem liverpoolských klacků.

Což je jednak Judeův "beatlesácký" pohled na newyorskou scénu právě jako další důkaz oné všeobjímající univerzality jazyka.

Foto: Aktuálně.cz

Režisérka pro svou vizi uvážlivě akcentuje psychedelické skladby z pozdějšího období kapely. A nutno dodat, že retro hippísácká love story Judea a Lucy je nejsilnější právě v momentech, když se odlepí od popisného použití jako s nevyhnutelnou All You Need Is Love nebo otrockou Revolution.

Silné chvíle nastanou, když se jí podaří omotat si potenciál skladeb kolem prstu; jako třeba s I Want You, kdy se z mnohovýznamového třeba love songu stane verbířské přání strýčka Sama a hned s dovětkem She's So Heavy táhnou utrápení vojíni Sochu svobody vietnamskou džunglí.    

Jistě, Across The Universe není bůhví jak nezapomenutelný zážitek - spíš šikovný způsob uchovávání kulturního dědictví a nenásilný pokus, co všechno bychom si mezi s sebou mohli říct, kdyby nám ke komunikaci zůstali pouze jen repliky ze songů Beatles.

"A nevím, proč říkáte sbohem, když já říkám: Ahoj."

Across the Universe, USA 2007. Rrežie Julie Taymorová, hrají Jim Sturgess, Joe Anderson, Salma Hayek. Bono,  Evan Rachel Woodová a další. Titulky, 131 minut, distribuce Falcon.. Česká premiéra 29.11. 2007.

 

Právě se děje

Další zprávy