Akademie: Petr Zelenka je autorem Karamazových

Jaroslav Sedláček
5. 2. 2009 17:30
K rozporům v autorských právech podle Vachlera nedošlo
Martin Myšička a Ivan Trojan ve filmu Karamazovi.
Martin Myšička a Ivan Trojan ve filmu Karamazovi. | Foto: Mateusz Skalski

Praha - Česká filmová akademie oficiálně vyhlásila, že "sólo nominace" Petra Zelenky na Českého lva za scénář k filmu Karamazovi není porušením pravidel. Někteří publicisté i akademici soudili, že režisér nemá být navržen sám, protože má na výsledném textu minimální zásluhu.

Skutečnými autory scénáře jsou podle nich autor literární předlohy Fjodor Michajlovič Dostojevskij a autor dramatizace Evald Schorm, potažmo i Lukáš Hlavica, režisér původního představení, které se na scéně Dejvického divadla stále hraje. Ostatně sám Zelenka pro časopis Cinema loni uvedl: "Karamazovi jsou z 80 procent Schorm s Dostojevským a z 20 procent já."

"ČFTA při hodnocení scénářů v rámci Českých lvů nerozlišuje a nerozlišovala, zda-li se jedná o původní dílo nebo adaptaci umělecké předlohy jiného autora. K tomu, aby byly tyto dvě formy umělecké tvorby rozlišeny do oddělených kategorií, nedisponuje česká kinematografie dostatečným množstvím snímků k posouzení," stojí v prohlášení podepsaném ředitelem akademie Petrem Vachlerem.

Režisér filmu Karamazovi - Petr Zelenka.
Režisér filmu Karamazovi - Petr Zelenka. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Podlě něj je zelenka nezpochybnitelným autorem scénáře. "Členové ČFTA jsou si jistě vědomi své volby a Dostojevského dílo, stejně jako dramatizaci Evadla Schorma, dobře znají a vědí, do jaké míry Zelenka tyto předlohy obohatil a ozvláštnil," dodal.

Producent snímku Čestmír Kopecký už předtím oponoval, že podle autorského zákona může být autorem jen živá osoba přítomná psaní. a dodal, že za Zelenku ho tato "kauza" uráží, a přijde mu zvláštní, že se objevuje až těsně před druhým kolem.

O tom, kdo a za co by měl být nominován, rozhoduje právě každý producent. ČFTA podle Vachlera provádí "jen základní kontrolu podle titulkové listiny".  

Kino Lucerna střeženo strážci. Nikdo bez obleku neměl být vpuštěn. Problém měl třeba producent Čestmír Kopecký
Kino Lucerna střeženo strážci. Nikdo bez obleku neměl být vpuštěn. Problém měl třeba producent Čestmír Kopecký | Foto: Ludvík Hradilek

Čtěte také:
Nejvíc šancí na České lvy mají Karamazovi a Tobruk

Špička ledovce

Spor je každopádně ukázkou dlouhodobějších problémů, se kterými se česká výroční cena potýká.Režisér Vladimír Michálek, jehož snímek Je třeba zabít Sekala zatím drží se dvanácti křišťálovými soškami rekord této soutěže, tvrdí, že pro něj Český lev nemá žádnou validní hodnotu.

I bruneta může být stíhačka
I bruneta může být stíhačka | Foto: Ludvík Hradilek

"Český lev není cena za to, co kdo převedl, ale za to, kdo se s kým zná, proto se nehodlám touto soutěží jakkoliv zaobírat," říká Michálek.

Odmítá se vyjádřit i ke kuriózní situaci, která letos postihla jeho snímek O rodičích a dětech. Za herecký výkon byl nominován David Novotný, ačkoliv kritika zcela jednoznačně stavěla ještě výš výkon Josefa Somra.

Za pravdu dává Michálkovi střihač a producent Adam Dvořák: "Někdy mám pocit, že akademici rozhodují podle toho, zda s daným člověk dělají, nebo ne, respektive jestli ho mají rádi. Letos na to doplatili například Filip Renč a Deana Jakubisková. Spousta lidí je nemá ráda, proto nehlasovali ani pro jejich filmy, ačkoliv v řadě kategorií by si jejich snímky minimálně nominaci zasloužily."

Juraj Jakubisko
Juraj Jakubisko | Foto: Ludvík Hradilek

Spolek chlapců, kteří nic nedokázali

Po neúspěchu Bathory nepřekvapí, že neústupná producentka Jakubisková soudí, že letošní nominace jsou "vizitkou nekompetentnosti a hrůzy".

"Tímto jsem s akademií i se Lvy skončila. Není to poprvé, udělali nám to už u Nejasné zprávy o konci světa," říká. "Oni tím neubližují mně, ani Jurajovi, ani našemu filmu. Bathory se díky jejich rozhodnutí lepší ani horší nestane, ostatně jeden a půl milionu diváků v Čechách a na Slovensku mluví jasně, oni tím jenom zesměšňují sami sebe."

Zatímco podle Dvořáka by bylo řešením počet akademiků výrazně rozšířit, aby byl vliv osobních vazeb co nejvíc potlačen, Jakubisková naopak doporučuje počet akademiků "podstatně redukovat jenom na jména, kterých si lze skutečně vážit".

Za čtrnáct dní se sejdou filmaři a jejich křoví ve velkém sále Lucerny na hlavním večeru
Za čtrnáct dní se sejdou filmaři a jejich křoví ve velkém sále Lucerny na hlavním večeru | Foto: Ludvík Hradilek

V současné chvíli je podle ní Česká filmová a televizní akademie "z převážné většiny spolkem chlapců, kteří nikdy nic výjimečného nedokázali a nedokáží".

Být nominován na Oscara

Podle Petra Vachlera o letošních nominacích rozhodovalo 60 procent členů akademie. Ve druhém kole, které rozhodne o vítězích, bývá podle něho účast většinou vyšší.

Mezi členy akademie je možné dostat se na základě několika pravidel. Získat Českého lva, být navržen někým ze členů akademie a být pak odsouhlasen třípětinovou většinou, nebo být nominován na Oscara, Evropské filmové ceny či ceny na prestižních festivalech. Zatím naposledy do ČFTA vstoupil Ivan Trojan.

Akademie má nyní 182 členů včetně devíti čestných. V čele stojí patnáctičlenné prezidium. Hlasování o Lvech zakazuje volit v kategorii, jíž se sami členové v daném ročníku účastní.

 

Právě se děje

Další zprávy