Do Jihlavy dorazili ufoni, singles, neonacisti i zelení

Kultura Kultura
26. 10. 2011 13:00
VIDEO: Dokumenty uváděné na jihlavském festivalu
Tmář a jeho rod
Tmář a jeho rod | Foto: Aktuálně.cz

Video - Jihlavský festival dokumentů je stále prestižnější akce, jež láká na jména předních dokumentaristů, ale i experimentálních filmařů či tvůrce televizních pořadů. Premiéry svých nových děl sem tradičně směřují i mnozí z českých filmařů. Prohlédněte si upoutávky na některá z nich.

 

24: Dokumentární pásmo, které vytvořilo 24 českých dokumentaristů, zachycuje dvacet čtyři hodin jednoho obyčejného dne. Každý z autorů se chopil jedné hodiny, o níž natočil dvouminutový snímek; to byl jediný limit. Vznikla tak dokumentární mozaika odhalující nevšední okamžiky ukryté ve všedním dni. Autoři ukázali dění v nejrůznějších místech České republiky, na diskotéce, v nemocnici, v továrně, v synagoze, v lidském jícnu i v akváriu.

 

Film jako Brno: Prvomájová blokáda letošního neonacistického průvodu Brnem očima šesti studentů FAMU a jejich učitele Víta Klusáka. Výsledkem je film o sedmi kapitolách. Hravě i s názorem portrétuje všechny myslitelné strany barikád divokého dne 1. máje 2011 - neonacisty, policisty, politiky, novináře, Romy, blokádníky - i nezúčastněné: návštěvníky a zvířectvo brněnské zoologické zahrady.

 

Pod sluncem tma: Snímek Martina Marečka vypráví o dvou českých rozvojových expertech, Milanu a Tomášovi, kteří se naposledy vracejí do odlehlé zambijské osady Masuku, kde před čtyřmi lety elektrifikovali areál školy a nemocnice. Postupně zjišťují, proč některé části systému nefungují. Nový snímek autora Auto*matu nazvaný Pod sluncem tma vtipně i otevřeně sleduje úskalí rozvojové pomoci.

 

Generace singles: Režisérka Jana Počtová natočila sondu do života singles - současného fenoménu lidí nezadaných, flexibilních a ekonomicky nezávislých. Lidí, kteří se nechtějí realizovat životem v páru. Zároveň však postupně odkrývá skutečné touhy a pocity těchto lidí, z nichž ne všichni jsou ve svých přesvědčeních žít jako singles tak pevní. Ve filmu vystupují i hvězdy českého pick‐up artu – vědeckého pohledu na balení žen, majitelé seznamovacích agentur, organizátoři víkendů pro nezadané, provozovatelé internetových seznamek nebo stále populárnějších akcí typu speed‐dating atd.

 

Tmář a jeho rod: Filmový román českého klasika Karla Vachka o mimozemských civilizacích, které žijí nejen ve vesmíru, ale i na planetě Zemi. Film uvozují citace ze slavného muzikálu Mam'zelle Nitouche, který konfrontuje prostředí kláštera, divadla a kasáren. Do těchto prostředí nás symbolicky zavádí i režisér, který chce prozkoumat tenkou hranici mezi skutečnou niternou vírou v Boha a institucionalizovaným náboženstvím. Vachek nachází překvapivé shody mezi nejnovějšími vědeckými hypotézami a dávnými náboženskými texty, například o vícerozměrných prostorech.

 

Hájek na zámku, Petr v podzámčí: Film vykresluje portrét vedoucího Kanceláře prezidenta republiky Petra Hájka, známého vyhraněně konzervativním pohledem, jímž měří svět: odmítá evoluční teorii, ale podporuje národní katolicismus, homosexuály označuje za devianty, občanská společnost je podle něj ztělesněním neomarxismu, tvrdí, že Bin Ládin je mediální fikce. Snímek je dílem mladé dokumentaristky Apoleny Rychlíkové.

 

Zelení aneb příběhy ze stranického života: Dokumentární film, který se kromě vnitřního vývoje politické strany zabývá osobní angažovaností autorky a zároveň zkoumá, proč dnes společnost politikům nedůvěřuje, jak nesnadné je stát se politikem, co se skrývá pod souslovím politická intrika a jak je dnešní demokracie neuchopitelná. V roce 2002 se režisérka Daniela Matějková stala součástí skupiny lidí, kteří chtěli postavit na nohy chátrající Stranu zelených. Krátce po přímé zkušenosti s prací v ekologické organizaci měla možnost sledovat, jak se oddělují světy občanské iniciativy a politické strany.

 

The Greatest Movie Ever Sold: Zahraniční bonbonek na závěr. Morgan Spurlock po úspěšném filmu Super Size Me o fast-foodových řetězcích a jejich vlivu na naše zdraví nyní natočil film, v němž se strefuje do světa reklamy a marketingu, který nás obklopuje na každém kroku. Jak je pro Spurlocka typické, dělá to na vlastní kůži a pokouší se svůj právě natáčený film proměnit v největší obchodní úspěch filmové historie. Snímek byl skutečně financován výhradně ze skryté reklamy.


 

 

Právě se děje

Další zprávy