Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Každá třetí faktura je uhrazena pozdě. Víme, jak tomu předejít.

komerční článek
11. 12. 2023 10:26
Platební disciplína podnikatelů v České republice je dlouhodobě velmi nízká. Známe efektivní řešení.
Foto: komerční článek

Faktury po splatnosti představují závažný problém především pro malé podnikatele. Nezaplacené faktury vedou často k jejich druhotné platební neschopnosti, nebo dokonce k existenčním problémům. My však známe efektivní řešení, jak dobu úhrady zkrátit.

Statistiky faktur po splatnosti jsou nelichotivé

Čísla mluví jasně. Podle statistik fakturačního nástroje SuperFaktura bývá až 34 % všech faktur uhrazených po splatnosti. Ještě o kus horší jsou dokonce čísla studie European Payment Practices z roku 2023, které ukazují, že až 46 % všech faktur ve východní Evropě není zaplacených včas. Podle stejného institutu jsou čísla v České republice ještě o něco méně lichotivá s počtem 50 % faktur zaplacených po datumu splatnosti. Podle Hospodářské komory neplatí včas 40 % zákazníků. Lze tedy předpokládat, že pravda bude někde uprostřed. Až 48 % dotázaných firem očekává zlepšení platební schopnosti v průběhu následujícího roku. Zbytek očekává zhoršení případně žádnou změnu. 

Důsledek? Firmy tráví množství pracovních dní v roce tím, že od svých zákazníků urgují opožděné platby. Spotřebují na tom přitom mnoho finančních prostředků ročně. Neuhrazené závazky firmám způsobují těžkosti sahající od problémů v cash-flow, přes neschopnost splácet své finanční závazky až po ztrátu zisku nebo problémy s likviditou. Podnikatelé jsou nuceni sahat na své peněžní rezervy, žádat o úvěr, nebo dokonce zvažovat ukončení své činnosti.

Neschopnost splácet faktury je možné hledat v nárůstu nákladů firem a domácností. To má za následek menší poptávku domácností po zboží a službách. Ve prospěch situace nepomáhá ani fakt nedostatku kvalifikované pracovní síly, což má za následek růst počtu nedokončených zakázek. Častým důvodem opožděné platby bývá také lidský faktor, kdy majitel firmy nebo účetní jednoduše zapomene fakturu uhradit včas.

Zlepšete finanční disciplínu svých odběratelů

Pokud i vy patříte k podnikatelům, kteří dlouhodobě bojují s opoždněnou úhradou vystavených faktur, máme pro vás řešení. Dobu úhrady dokážete výrazně zkrátit aktivním posíláním připomínek a upomínek.

Podle spoluzakladatele fakturačního nástroje SuperFaktura Bratislava Šima zkracuje upomínkování dobu úhrady až o 13 %. Jako efektivní řešení se ukazují nejen upomínek po splatnosti, ale také připomínky na blížící se splatnost faktur například 2-3 dny před splatností.

Jak to funguje? Jednoduše si nastavíte pravidla, podle kterých se mají upomínky posílat a ty se následně odesílají automaticky. Vysvětlíme si princip na příkladu fakturačního nástroje SuperFaktura. 

Automatické zprávy dokážou vašim klientům připomenout blížící se splatnost faktury, upomínkovat ji po splatnosti nebo poděkovat za její úhrad. Pro tyto účely si zvolíte posílání e-mailových nebo SMS zpráv, případně je vhodně zkombinujete - v nástroji zadáte například e-mailové připomínání 3 dny před termínem splatnosti a SMS upozornění 3 dny po termínu. Pokud dlužník i přes upozornění fakturu neuhradí, přidáte i druhou upomínku, která bude odeslaná e-mailem i SMS zprávou 10 dní po splatnosti. Nástroj umožňuje definovat až 5 automatických upomínek.  

SMS upomínky jsou efektivnější

V praxi se ukazuje, že zasílání upomínek přes SMS je v porovnání s e-mailovou nebo poštovní upomínkou efektivnějším způsobem, jak se dostat ke svým penězům.
Až 92 % lidí má telefon stále u sebe, takže je můžete kdykoliv kontaktovat. Při SMS vám nehrozí, že upomínka skončí ve spamu. Na rozdíl od e-mailu si SMS zprávu přečte až 98 % příjemců, a to krátce po jejím přijetí.

Možností máte o mnoho více

Upomínky jsou efektivním způsobem, jakým dokážete zlepšit finanční disciplínu svých odběratelů, zdaleka však není jediným. Podle údajů SuperFaktury fungují i další možnosti. Dejte například svému odběrateli možnost zvolit si způsob úhrady - QR kód s platebními údaji na faktuře nebo online platební tlačítka na faktuře.

Jednoduše udělejte všechno proto, aby jste svému zákazníkovi platbu skutečně ulehčili. Je pravděpodobnější, že platbu provede hned a nebude ji odkládat na později, než se například dostane k méně pohodlnější úhradě přes internet banking.

 

Právě se děje

Další zprávy