Čeští hospodští: Restaurací ubude a jídlo podraží. Jíst z plastové krabičky je smutné

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
18. 12. 2020 6:00
Rok 2020 měl na českou gastronomickou scénu katastrofický dopad. Přísná vládní opatření zavřela stravovací zařízení na několik měsíců a provozovatelé restaurací, bister a kaváren vymýšleli, jak udržet své podnikání nad vodou. Zeptali jsme se několika z nich, jak vidí budoucnost české gastronomie příští rok.

Některé české podniky několik měsíců trvající krize v pohostinství, které tvrdě zasáhla opatření kvůli koronaviru, položila. Nedávno například oznámil uzavření restaurace majitel brněnského Koishi Janko Martinkovič. Na brněnské gastro scéně působil 12 let. 

Restaurace se kromě existenčních potíží potýkají také s velkou dávkou nejistoty ohledně dalšího provozu. Mnoho majitelů podniků, včetně těch oceněných michelinskou hvězdou, se již při jarní vlně pandemie rozhodlo pro alternativní způsob servírování jídla zákazníkům a otevřelo si výdejní okénka nebo se přidalo k rozvozovým službám.

Jak předvídají budoucnost gastronomie v Česku v následujícím roce? Někteří zůstávají pozitivní a věří, že lidé budou do restaurací chodit pořád. Přiznávají však, že to zřejmě bude méně často než předchozí roky.

Podle táborského podnikatele Jana Čulíka se v Česku v nejbližší budoucnosti sníží počet restaurací a gastronomickou krizi přežijí jen ty podniky, které "to myslí opravdu vážně a jsou ochotny si odepřít v době krize". 

Podívejte se na pohled restauratérů do roku 2021 a přečtěte si, co budou chystat na štědrovečerní tabuli. 

Foto: Jakub Plíhal

David Marek, Eska, Praha

Generální manažer Esky ze skupiny Ambiente David Marek si myslí, že restaurací v Česku ubude a zvýší se ceny. "Fixní náklady totiž zůstávají pořád stejné, bez ohledu na to, jaké jsou tržby. Jejich výpadky se budou muset někde projevit," vysvětluje. 

Pražský podnik z Karlína, ověnčený michelinskou cenou Bib Gourmand, vsadil během pandemie na rozvoz jídla a prodej zboží od některých dodavatelů. "Museli jsme se mnohem víc začít zabývat on-line prodejem. Další level byl, když jsme ho museli zkombinovat s běžným provozem. Také se učíme vařit trochu jinak, abychom mohli i prostřednictvím rozvozů a z okének dodávat jídla, která jsou vhodná do krabiček a pro hosta bude jejich konzumace zážitek i doma," říká Marek. V tom hodlají pokračovat i výhledově. 

Ačkoliv se podle generálního manažera Esky stát snaží, pomoc pro pohostinství není dostatečná. "Asi nejhorší jsou nepředvídatelné změny. Připravit a rozběhnout restauraci, která má otevřené jen na jídlo s sebou, stojí spoustu energie a peněz - ani jednoho teď my v hospodách nemáme nazbyt," říká. 

 

Právě se děje

Další zprávy