Platforma objevovala mikrosvěty v nekonečném pohybu

Jakub Novák
17. 4. 2012 10:34
Cenu diváků České taneční platformy si odnesla choreografie o smíření lidstva s vlastní podstatou
Brut
Brut | Foto: Aneta Šebelková

Praha - Představte si jabloň, kterou někdo narouboval tak, aby plodila v různých obdobích a aby si z jejích plodů vybrali lidé s různými chutěmi.

A teď si představte, že vás někdo do sadu s touto jabloní vezme a ukáže vám ji. Asi tak by se dala popsat i návštěva letošní České taneční platformy.

Těžko zde člověk hledal nějaký společný jmenovatel, trend propojující většinu představení. To je samo o sobě dobře, ukazuje to na vlivovou pestrost české taneční scény, která je více než která jiná otevřená té světové.

Tělo je to, čeho si logicky na člověku všimneme prvního - po staletí lidské existence zůstává bez výraznějších proměn. Díky němu se tak můžeme dívat na lidství z perspektivy minulosti i přítomnosti a znovu a znovu ho zkoumat a objevovat. A právě člověk, jeho vztah k ostatním i k sobě samému i ke společnému dědictví, které v sobě neseme a jehož projevům se možná bráníme, ale nevyhneme.

Na propojení s časy minulými i na vzájemné příbuznosti, hraničící až se ztrátou vlastní identity jedince samotného, byla založena inscenace Jana Komárka Skutky a cesty - trilogie.

Představení vyniklo zejména scénou vyvolávajícím ducha starých časů. Zastřenost, šero i velmi úsporné pohyby vyvolávaly lehkou tísnivost, monology hlavní představitelky potom otevíraly téma kolektivního podvědomí. Jung by měl radost.

S naprosto odlišným konceptem pracovala skupina VERTEDANCE v rámci inscenace Kolik váží vaše touha? S hravostí a (sebe)ironií, vrstvu po vrstvě, odhalovaly tanečnice zákoutí ženské mysli i pozadí jakési současné neurózy - oblékáme se, abychom se skryli? Nebo je tomu přesně naopak? Je lepším komunikačním prostředkem s okolním světem oděv či nahota?

Velmi "lehké", hravé a s přehledem provedené představení, které je jako zlobivé dítě - i když se vám chvílemi nemusí chvílemi líbit, co dělá, stejně ho budete zbožňovat.

Kolik váží vaše touha?
Kolik váží vaše touha? | Foto: Vojta Brtnický

Na druhé straně pomyslných vah se potom ocitl divák, který dorazil na představení skupiny NANOHACH. Brut francouzského choreografa Fabrice Ramalingoma.

Inscenace, na první pohled nepochopitelná, těžká a jednoznačně "artová" dosahuje pomocí účinných minimalistických figur u připravených návštěvníků silného efektu. Syrovost a "nezpracovanost" pohybů, často jen letmých gest či mimiky, vyvolává u diváka podobný pocit, jako když se při prohlídce lví klece najednou ocitnete uvnitř.

I když to jistě nebylo účelem, surovost představení nechtěně posílila drobná nehoda jedné z tanečnic. Na podlaze po ní zbyl krvavý kruh, jakýsi symbolický podpis tanečníka. Některé věci se opravdu nacvičit nedají.

Po nich se v holešovickém studiu Alta objevila se svou první vlastní choreografií mladá slovenská tanečnice Martina Hajdyla Lacová.

SoloS (part III)
SoloS (part III) | Foto: Vojta Brtnický

SoloS (part III), v němž vystupuje sama, pouze v doprovodu bubeníka Ivo Sedláčka, je krátkým, svižným a snadno srozumitelným.

Lacové je rozumět, v reálném čase, i bez znalosti konceptu. To není myšleno jako výtka, ale naopak - podařilo se jí výborně vybalancovat na nejisté půdě mezi dvěma extrémy.

Jak bylo již zmíněno, jednalo se o debut, proto je možná výtka ke krátkosti představení trochu neoprávněná, ale závěr v divákovi musel zanechat pocit, že "teď ještě něco musí přijít". Jestli to byl účel, nevím.

Silným zážitkem byla "exotická" inscenace Hany Turečkové v podání Pražského komorního baletu MONO NO AWARE / Na hranici krásy. Popravdě, ztratil jsem se v ní.

Pohybová preciznost, nevídaná souhra mezi jednotlivými tanečníky a pestrost variací mě strhla způsobem, který se podobal snu. Podle autorů vyjadřuje název představení, "vyřčení úžasu nad pomíjivostí krásy".

Mono no aware
Mono no aware | Foto: Pavel Hejný

Květ sakury rozkvetl a uvadl, zbývá jen vydechnout a dodat "mono no aware".

Po tomto představení následovala druhá inscenace skupiny VERTEDANCE, Found & Lost švédské autorky Charlotty Öfverholm.

Choreografie o vztahu matky a dcery je jednou velkou vlnou, která si s vámi pohazuje, v jedné chvíli vás rozesměje, aby v té další zdrtila v zoufalství, vyvolaném vědomím neodvratného a nepříliš šťastného konce. Divoká šlehačkovo - burizonová terapie v průběhu vystoupení rozhodně přijde vhod.

Samotný festival potom v pondělí zakončilo představení Afrika - Smíření choreografky Moniky Rebcové. Představení zaujalo návštěvníky festivalu natolik, že si odneslo Cenu diváka.

Krása pohybu v proměnách čtyř živlů a jejich provázání s člověkem od jeho afrických počátků až po moment, kdy definitivně dobyl svět, ukazuje na to, čím doopravdy jsme - mikrosvětem, který se v nikdy nekončícím pohybu setkává, spojuje a zase rozděluje s těmi ostatními.

Čtěte více:

 

Právě se děje

Další zprávy