Kaligrafie meče. Úchvatně animovaný seriál Modrooký samuraj patří k počinům roku

16. 1. 2024 12:00
Mít bílou pleť v Japonsku 17. století bylo tabu. V horší situaci už se nacházely snad jen ženy, které se pokusily vládnout mečem stejně zdatně jako samurajové. Míšenka Mizu, hrdinka seriálu Modrooký samuraj, je k vlastní smůle či spíše smůle svých protivníků obojím. Stačí jí pár švihů zbraní a videotéka Netflix opět dokazuje, že i Američané umí vystihnout poetiku Dálného východu.
Seriál Modrooký samuraj je na Netflixu s českými titulky. | Video: Netflix

Loni byl seriál One Piece, adaptace stejnojmenné populární mangy a anime, jedním z prvních povedených hraných pokusů o zámořskou adaptaci japonské kreslené tvorby. Modrooký samuraj, kterého lze také vidět na Netflixu, z žádné podobné ságy nevychází. Přesto jde o lepší animované samurajské akční drama, než byla celá řada tam natočených pokusů přispět k tradičnímu žánru.

Hlavní tvůrci Amber Noizumi a Michael Green vymysleli nejen poctu asijským vzorům, ale obecně jeden z nejpovedenějších žánrových seriálů loňského roku. Úchvatně animované drama z období Edo, to znamená z let 1603 až 1867, umně mísí lyrické chvilky s nadupanou akcí. Pohrává si s mnoha prvky japonské tradice, zároveň ale kriticky nahlíží na jí svázanou společnost i na britský imperialismus.

Přitom v jádru jde o jednoduchý příběh o pomstě. Mizu se protlouká světem, hnaná jediným cílem: zabít všechny čtyři bělochy, kteří tajně žijí v Japonsku a tahají za nitky místní politiky. A kteří by zároveň mohli být jejím otcem.

Jako každý hrdina i Mizu potřebuje pomocníka, a tak se k ní záhy snaží připojit tělnatý kuchařský pomocník Ringo. Je okouzlen jejími schopnostmi a touží se také naučit vládnout mečem. Navzdory drobnému handicapu - nemá dlaně ani prsty a jeho paže končí pahýly.

Modrooký samuraj si už tady odlehčeně hraje s nabízejícím se stereotypem. Zapálený tlouštík se pokouší vetřít do přízně Mizu, která se na své cestě nechce nechat brzdit nikým. Jenže obrovitého bezelstného dobráka nejde jen tak setřást. Nejenže dokonale naplňuje pořekadlo "Vyhodíš ho dveřmi, vrátí se oknem". Především se brzy ukážou dvě věci. Jednak je kuchař na své rozměry nečekaně obratný. A především opravdu dovede být užitečný.

Osmidílný seriál neustále pracuje s nadhledem, byť umí až osudově zvážnět. A tahle dynamika spolu s výrazným stylem z něj dělá návykovou podívanou. Mezi řádky přitom neustále tematizuje gender, dětská traumata či politické otázky.

Mizu je nejen aktivní a akční, ale také málomluvná, nečitelná, někdy velmi tvrdá a nepříjemná hrdinka. Navazuje na všechny ty zachmuřené mlčenlivé protagonisty samurajských ság, žánru spaghetti western či slavných manga sérií, jako byla třeba akční klasika Berserk. S tou Modrooký samuraj sdílí také brutalitu soubojů, v nichž meče a další zbraně neváhají v proudech krve roztínat těla ve dví.

Choreografie akčních scén je ale zároveň silně stylizovaná. Tvůrci odkazují mimo jiné na dvojdílný opus Kill Bill od Quentina Tarantina, přičemž estetiku dotahují ještě dál. Navzdory drsnosti některé šermířské výměny balancují na pomezí akce a výtvarného umění, krev místy tryská - bez nadsázky - skoro jako barva na abstraktně expresionistických malbách Jacksona Pollocka.

Dílo je plné narážek a poct. Jednou hudba cituje Matrix, jindy Mizu útočí na nohy svých protivníků jako Bruce Lee v klasice bojových filmů Pěst plná hněvu.

S podobnou směsí odvážnosti a silné estetizace tvůrci pracují také v oblasti erotiky. Jedna epizoda se odehrává v nevěstinci, překvapuje směsí sexu a lyriky, využitím prvků tradičního japonského divadla či loutkového bunraku, aby diváky naopak záhy vtáhla do akčního mumraje, jaký si lze na jevišti těžko představit.

Samurajka Mizu, kterou nadabovala Maya Erskine, se protlouká Japonskem 17. století.
Samurajka Mizu, kterou nadabovala Maya Erskine, se protlouká Japonskem 17. století. | Foto: Netflix

Chytře vystavěné vyprávění umně pracuje s retrospektivami, v nejnapínavějším okamžiku neváhá na celou epizodu odklonit děj. Přitom se nikdy nedostaví pocit, že jde o vatu a výplň, jak se občas děje v násobně delších anime ságách.

Naopak zde všechny postavy získávají na plastičnosti, z původně trochu nabubřelého hejska se stává důstojný protivník a záhy mnohem víc. To vše dodává zdánlivě přímočaré misi jménem pomsta nuancovanější, ambivalentnější povahu.

Modrooký samuraj úžasně mísí chytlavost se sofistikovaností, lyriku s brutalitou, osudovost s nadhledem. Už teď jde o počin, který se stává akční klasikou. Střety samurajských katan na obrazovce vykreslují místy až bezprecedentní scény a postavy mluví hlasy etablovaných herců jako Kennetha Branagha nebo George Takeie. Žádný div, že Netflix již oznámil práci na druhé řadě.

Své publikum umí Modrooký samuraj rozetnout vejpůl. Nepotřebuje přehnaně poetizovat, ale jeho kaligrafie meče se vám vepíše pod kůži.

Seriál

Modrooký samuraj