Praha - Už za necelý rok od svého vzniku a po četných koncertech vydali Midi Lidi svůj vydařený debut Čekání na robota. Získali přezdívku "čeští Kraftwerk," možná proto, že jsou také tři, možná proto, že na pódiu předvádějí synchronizované pohyby. Přestože jejich hudba spíš než na německé klasiky odkazuje k počátkům elektronické scény v devadesátých letech a trochu poťouchle i vychytrale operuje lehce mimo současné trendy.
Aby také ne, když se v něm potkává profese šperkařky (Markéta Lisá) s jedním ze zakladatelů brněnského klubu Fléda (Prokop Holoubek) a hyperaktivním muzikantem Petrem Markem. Ten kromě vydávání domácích nahrávek jako Muzikant Králíček, působení v kapelách se jmény ve stylu Krásný stěhovák Gerard & Sexuální nábytek, ještě stíhá hrát v improvizačních divadelních skupinách a učit na FAMU režii.
Když jsme spolu organizovali tenhle rozhovor, řekl jsi mi, že bys ho nejraději udělal hned... při pohledu na to množství tvých aktivit se musím zeptat, jak velkou roli u tvé tvorby hraje spontaneita?
Úplně zásadně. Pro mě je to základní výrobní prostředek. Vlastně když jsou Midi Lidi už naprogramovaní, je to chvílemi omezující. I písničky, které vznikly nejrychleji - během minuty až deseti - z okamžitého popudu, ty většinou přežily.
Zpíváte česky a texty stojí hlavně na sloganech. Hledali jste si způsob, jak češtinu používat jinak? Ve skladbě Láska s ní zacházíte až k nepoznání.
Člověče, víš jak někdy vzduchem poletuje pytlík? Tak teď se jeden zastavil přesně na jednom místě za mým oknem jako dravec... Pardon, jsem tím zaujat, kromě toho, že jsem nahý s mokrou hlavou... K té češtině. Texty vznikají podle mě velice žánrově, jelikož jsou rytmické. První, co nastane, je potřeba rytmu, který už nechci vytvářet nástrojem, ale slovy. Pak si ten rytmus zpívám a do něj mi přirozeně vplynou slova. Ta, která vplují v první minutě, jsou právě ty slogany. Druhý požadavek, který si kladu, je, aby se ten slogan v normální komunikaci dal říct bez toho, aby bylo poznat, že jde o písňový text.
Měli jste možnost hrát jak v Německu, tak Polsku, reagovalo publikum nějak na češtinu? Pokud ji teda vůbec poznalo?
Myslíš asi cizince. Reagují akorát tak, že řeknou: "Škoda, že tomu nerozumím." Ale my bychom se asi cítili podivně, kdybychom zpívali anglicky, je to takový náš divný předsudek.
Byly pro vás koncerty v zahraniční něčím specifické?
Co se týče naší kapely, tak ani ne, ale ve vnímání publika byly rozdíly. Třeba polští fanoušci jsou schopni po prvních 5 až 10 sekundách, co začneme hrát, tančit kompletně celý klub. To je rozdíl oproti českým. Nevím, jestli to bylo náladou nebo národní povahou, ale nemohlo to být naší hudbou, protože ji ještě skoro vůbec neslyšeli. Na té české noci v berlínském klubu Magnetu se mi hodně líbilo, že tam v rámci české party slavili Němci své vítězství nad Českem ve fotbale.
V jednom rozhovoru tvrdíte, že Brno považujete za své mateřské město mj. proto, že je tam jazyk měkčí než v Praze... Brno je zajímavé v tom, že tam může dojít k úplně jinému druhu humor než v Praze, co se týče třeba připuštění si trapnosti k tělu. Jsou tam třeba názvy obchodů, které se jmenují Béďův Shop. V Praze je hodně věcí daných jako "cool", a přes to nejede vlak. Brno je v tomhle řemenu povolenější, což je ta lidštější stránka Midi Lidi.
Na pódiu působíte dost organizovaně, máte secvičené některé pohyby, oblíkáte se do bílých mikin... tím si dost utahujete řemen.
Je v tom všechno dohromady- image, poznávací znamení, ale prvotní, proč máme bílé mikiny, je to, že přes nás jde projekce. Když jsme hráli během dne na Střeláku, tak jsme se jich rádi vzdali a celá image šla do háje.
MySpace profil Midi Lidi najdete ZDE
Od května máte venku album Čekání na robota, úmyslně jste jej pojmenovali tak odlidštěně?
Robot tam je proto, že už asi 20 let paří k současnému diskurzu. Zároveň v tom je prvek toho, že spoléhat se na to, že technika něco vyřeší a bude spolehlivě fungovat, je stejně bláhové jako čekání na Godota. Můžeš to brát pozitivně i negativně.
V souvislosti s vámi se hodně jako přirovnání zmiňují Kraftwerk, ale já bych z vaší hudby daleko více cítil boom elektronické a taneční scény v polovině devadesátých let.
Jsem rád, že to říkáš - skoro jako první. Kraftwerk jsme dostali jako takové vysvědčení, které se s námi táhne. Ale já jsem skutečně kromě vlivů z osmdesátých let poslouchal hodně počínající raveovou scénu, kdy ty kapely ještě úplně nevěděly, jak to bude vypadat. Zásadně mě ovlivnila první deska Shamen. Zdá se mi, že teď instinktivně začínám skládat skladby, které vypadají jako retro roku 1991.
Midi Lidi vystoupí v sobotu 18. srpna na festivalu Summer of Love.