Recenze: První McClane by s pátým vůbec neztrácel čas

Radomír D. Kokeš
15. 3. 2013 21:00
V páté Smrtonosné pasti se snaží o akci unavené karikatury
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Smrtonosná past: Opět v akci alias Smrtonosná past 5 je přesně ten typ filmu, u něhož si po první informaci o natáčení nepřeji jeho vznik. Jenže si zároveň uvědomuji, že u čtyřky jsem si to nepřál taky, nicméně výsledek byl vlastně koncepčně podnětný film, který představoval překvapivě zábavný a chytrý komentář k proměnám akčního filmu od osmdesátých let do první dekády nového století. Tak… to se tentokrát nestalo, fakt ne.

Bruce Willis a spol. nemají zábavný ani chytrý komentář k minulosti čehokoli. Pátá "past" je spíš palčivý příklad nepovedeného díla jako z minulosti, které by bylo pravděpodobně považován za blbé i v době mezi prvním a druhým dílem.

Foto: Aktuálně.cz

Upřímně řečeno, dlouho jsem v kině neviděl vypravěčsky jednodušší a významově prázdnější snímek - vždyť proti Smrtonosné pasti: Opět v akci jsou i nejbizarnější, nejšablonovitější a nejpřímočařejší bondovky s Rogerem Moorem něco mezi Obvyklými podezřelými a Mementem.

Obvykle nemám problém i na nejjednodušším žánrovém filmu najít něco, čím je výjimečný. Někdy je výjimečný prostě tím, jak není výjimečný v pozitivním slova smyslu. Jindy je výjimečný něčím, co není automaticky nutno považovat za dobré, ale čím třeba jen drobně ozvláštňuje existující normy. Výjimečné jsou v jistém ohledu i Van Helsing nebo Světová invaze. Smrtonosná past: Opět v akci je tragická v tom, jak je naprosto nevýjimečná, zaměnitelná a s vlastní sérií ji mnoho nepojí.

Mocmocmoc zlý Rus

John McClane jede do Moskvy, kde má být společně s politickým vězněm Komarovem souzen McClane mladší. V Rusku je mocný a mocmocmoc zlý politik, kterému Komarov vadí, a to hlavně proto, že na něho má usvědčující materiály. Extrémně hlučným způsobem soudní budova skončí v troskách, Komarov s mladým McClanem uprchnou, v patách jsou jim zlí nohsledi mocmocmoc zlého politika a jim zase na stopě John McClane starší.

Foto: Aktuálně.cz

A informace? Musí ujet. Kam? Někam, hlavně že to bouchá. To je model celého vyprávění: postavy někam dorazí a dovědí se, že se musí dostat někam jinam. Pak se tam objeví zlí a odhalí se dílčí tajemství, ale mezitím už postavy vědí, kam jinam se musí dostat, a tak proskočí oknem/podlahou/lešením a dostanou se tam, přičemž tam se objeví zlí…

Nepokoušejte se přemýšlet nad tím, že plán (kohokoli) nedává smysl, protože na příští zastávce sice nezačne dávat smysl, ale přestane dávat smysl jinak, než nedával smysl původně. Každá zastávka slouží k diskuzi o rodině, přičemž libovolná replika mezi otcem a synem se dá odhadnout tak dvě repliky dopředu.

Jeden jejich rozhovor u auta po posledním proskoku oknem/podlahou/lešením a před dalším proskokem oknem/podlahou/lešením už navíc není jak ze špatného drahého filmu, ale jak ze špatného videobéčka. Mezitím McClane tisíckrát připomene, že je jen na dovolené (není to vtipné ani jednou), objeví se nějaká ta citace předchozích dílů (nepousmějete se ani jednou) a kvůli mizernému střihu nestihne McClane po ráně pěstí ani tvrďácky odplivnout krev (protože střih přijde ve chvíli, kdy teprve špulí hubu).

Foto: Aktuálně.cz

Unavená karikatura superhrdiny

McClane nemá vlastně s McClanem kromě jména a obličeje moc společného, přičemž Bruce Willis působí jako bezvýrazná a unavená karikatura superhrdiny, kterému sice tvář rámuje čůrek krve, ale přežije víc než dopravní prostředky od obrněných transportérů po vrtulníky. Jeho filmový syn je pak bezvýrazná a unavená napodobenina ozbrojeného anonymního hlídače Blofeldova skladu kočičích obojků.

Úplně nejhůř však dopadli všichni padouši, kteří se jevili jako padouši, protože při všech jejich ďábelských šklebech, stepařských výstupech a nezamýšlených parodiích na mocné sovětské státníky, kteří ohrožují tvrdý yankee západ, musí nakonec ustoupit násilným pointám vymyšleným po desáté flašce vodky režiséra se scenáristou.

Jsem ironický, možná trochu nefér a nehledám na tomto filmu nic dobrého…

…jenže já se snažil, fakt jo. Jak mám však rád akční filmy, nevadí mi přímočaré blockbustery a zbožňuji první dvě Smrtonosné pasti, tak tohle je přes všechny peníze zoufale nevynalézavý akční film, ve kterém se neobjevil jediný nápad, který bych neviděl tisíckrát někde jinde, a to buď řešený úplně stejně, nebo mnohem lépe.

Ve fikčním světě každopádně mají velmi, ale fakt velmi křehké podlahy, neřezající skla a hlavně gravitaci jak na měsíčním povrchu, protože žádný pád není dost vysoký, žádná podlaha dost pevná a žádné sklo skutečně nebezpečné. Což by vůbec nevadilo, kdyby těmi podlahami a skly nepropadávali a neproskakovali dva trapní blbečkové, s kterými by se (naopak zranitelný a depresivní) McClane z prvních dílů vůbec nebavil, zastřelil je mezi dvěma potáhnutími z cigára ve výtahové šachtě, zatímco ty zbývající by pak vyřídil dřív, než by vyběhl zastavovat letadlo.

PS: Zajeďte si raději místo Smrtonosné pasti: Opět v akci v dubnu na festival 70mm filmů do Krnova, kde poběží na plátně nestárnoucí a stále stejně geniální Smrtonosná past… ještě bez číslovky či podnázvu.

Smrtonosná past: Opět v akci
A Good Day to Die Hard
Žánr: Akční, Krimi, Thriller
Režie: John Moore
Obsazení: Bruce Willis, Jai Courtney, Amaury Nolasco, Cole Hauser, Sebastian Koch, Julia Snigir, Anne Vyalitsyna, Mary Elizabeth Winstead, Megalyn Echikunwoke, Atilla Árpa, Roman Luknár, Aksel Hennie, Patrik "Rytmus" Vrbovský, Martin Hindy
Délka: 105 minut
Premiéra ČR: 14.03.2013
 

Právě se děje

Další zprávy