Diváci jsou více posedlí Beyoncé než zpocenými bijci

Kamil Fila Kamil Fila
27. 4. 2009 23:39
Thriller Obsessed vyhrál americký víkendový žebříček

Los Angeles - Amerika je zjevně posedlá tématem stalkingu - tedy dlouhodobého pronásledování a obtěžování. Anebo bylo tolik diváků zvědavých, jak se nakonec ve filmu Obsessed (Posedlá) zpěvačka Beyoncé popere s herečkou Ali Larterovou; případně, jak se čtvrteční návštěvnice Prahy vůbec popere s velkou rolí v dramatickém filmu?

Každopádně  návštěvníci přinesli do pokladen kin za první víkend 28,5 milionu dolarů, což je na film s dvacetimilionovým rozpočtem slušné. Thrillery o pomatených milencích či milenkách, které rozloží rodinnou idylku, mají největší a komerčně nepřekonatelný vzor v Osudové přitažlivosti s Michaelem Douglasem a Glen Closeovou z roku 1987, která v Americe utržila téměř 157 milionů (tehdejších) dolarů.

Teorie idiotské zápletky

Beoyncé hraje hodnou manželku přitažlivého manažera, jehož v práci svede blonďatá podřízená. Poté, co muž slečnu nakonec odmítne, začne mu ona dělat ze života peklo. A jak napovídá ukázka, manželka si to s „tou courou" bude muset vyřídit ručně.

Z dosavadních ohlasů recenzentů i běžných návštěvníků kin ovšem vychází Posedlá jako hluboce podprůměrný a klišovitě předvídatelný film. Mnozí si prý při sledování vzpomněli na teorii zesnulého kritika Gena Siskela o tzv. idiotské zápletce.

„Idiotic plot" je podle Siskela zápletka, která by mohla být vyřešena do pěti minut, kdyby ovšem všechny postavy nebyly naprostí idioti. Což bohužel podle všeho v Posedlé jsou.

Foto: archiv

Kritici i běžné publikum mluví o špatném scénáři, přehrávajících hercích i zbytečně vyhroceném konci. Jediné, co stojí, aspoň ze sociologického hlediska, za zmínku, je rasové rozložení rolí - spořádaný a dokonalý manželský pár představují Afroameričané, pro něž představuje hrozbu blond běloška.

Z parketu na newyorské ulice

Druhá novinka týdne, drama Fighting (u nás bude uvedeno pod názvem Život je boj), skončilo při premiéře na třetím místě - za minulým vítězem, fantaskní komedií Opět 17 o muži středního věku, který zázrakem omládne do podoby teenagerského idolu Zaca Efrona.

Fighting využívá pro změnu mladého herce Channinga Tatuma, který se proslavil dvojicí tanečních filmu Let´s Dance (Step Up), tentokrát ovšem v podstatně drsnější roli pouličního rváče, který dostane možnost vydělávat si při ilegálních zápasech.

Foto: Aktuálně.cz

Částka 11,4 milionů za víkend možná není to, co si producenti slibovali, ovšem nebylo také zcela zřejmé, koho chtějí přesně zaujmout. Nejde tu o žádný intelektuální Klub rváčů, ale zároveň ani o jednoduchou mlátičku. Velkou pozornost režisér Dito Montiel, jenž začínal u nezávislých produkcí, věnoval kresbě newyorských ulic a života na nich.

Jak napsal recenzent Randy Cordova pro Arizona Republic: „Je to příliš hloupé, aby to mohlo být bráno vážně, a příliš pomalé, aby to byla zábava a bezmyšlenkovité béčko."

Taková hřejivá manipulace

Psychologické drama The Soloist (Sólista), které mělo rovněž premiéru minulý čtvrtek, se vyšplhalo pouze na čtvrtou příčku s 9,7 milionů, přestože za ním stojí tři slavná jména: herci Robert Downey Jr. a Jamie Foxx a režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Pokání).

Foto: Aktuálně.cz

S tímto filmem jsou recenzenti i diváci v průměru spokojeni nejvíc, ale do kin evidentně příliš netáhne „umělecká zápletka" o novináři (Downey), který na ulici narazí na bláznivého homelese (Foxx), z něhož se vyklube zapomenutý génius ve hře na cello.

Recenze se v zásadě rozcházejí v tom, nakolik se nechají unášet emocionalitou filmu. Například Claudia Puigová v deníku USA Today tvrdí, že Sólista přináší dojemnou poctu přátelství a síle hudby, zatímco Gary Wolcott z Tri-City Herald napsal: „Někdo se možná bude divit, proč dupu po příběhu, který je tak dojemný, lidský a zahřeje u srdce. Podle mě je to totiž jedním slovem manipulace."

Pátá je poslední premiéra týdne, dokument Earth - snímek vyrobený pro studio Walt Disney, který měl celosvětovou premiéru v den oslav Dne Země 22. dubna. Jeho příprava prý trvala Alastairu Fothergillovi a Marku Linfieldovi pět let. Doma vydělal film o třech zvířecích rodinkách 14 milionů, ale ve světě už osmdesát.

 

Právě se děje

Další zprávy