Los Angeles - Amerika je zjevně posedlá tématem stalkingu - tedy dlouhodobého pronásledování a obtěžování. Anebo bylo tolik diváků zvědavých, jak se nakonec ve filmu Obsessed (Posedlá) zpěvačka Beyoncé popere s herečkou Ali Larterovou; případně, jak se čtvrteční návštěvnice Prahy vůbec popere s velkou rolí v dramatickém filmu?
Každopádně návštěvníci přinesli do pokladen kin za první víkend 28,5 milionu dolarů, což je na film s dvacetimilionovým rozpočtem slušné. Thrillery o pomatených milencích či milenkách, které rozloží rodinnou idylku, mají největší a komerčně nepřekonatelný vzor v Osudové přitažlivosti s Michaelem Douglasem a Glen Closeovou z roku 1987, která v Americe utržila téměř 157 milionů (tehdejších) dolarů.
Teorie idiotské zápletky
Beoyncé hraje hodnou manželku přitažlivého manažera, jehož v práci svede blonďatá podřízená. Poté, co muž slečnu nakonec odmítne, začne mu ona dělat ze života peklo. A jak napovídá ukázka, manželka si to s „tou courou" bude muset vyřídit ručně.
Z dosavadních ohlasů recenzentů i běžných návštěvníků kin ovšem vychází Posedlá jako hluboce podprůměrný a klišovitě předvídatelný film. Mnozí si prý při sledování vzpomněli na teorii zesnulého kritika Gena Siskela o tzv. idiotské zápletce.
„Idiotic plot" je podle Siskela zápletka, která by mohla být vyřešena do pěti minut, kdyby ovšem všechny postavy nebyly naprostí idioti. Což bohužel podle všeho v Posedlé jsou.
Kritici i běžné publikum mluví o špatném scénáři, přehrávajících hercích i zbytečně vyhroceném konci. Jediné, co stojí, aspoň ze sociologického hlediska, za zmínku, je rasové rozložení rolí - spořádaný a dokonalý manželský pár představují Afroameričané, pro něž představuje hrozbu blond běloška.
Z parketu na newyorské ulice
Druhá novinka týdne, drama Fighting (u nás bude uvedeno pod názvem Život je boj), skončilo při premiéře na třetím místě - za minulým vítězem, fantaskní komedií Opět 17 o muži středního věku, který zázrakem omládne do podoby teenagerského idolu Zaca Efrona.
Fighting využívá pro změnu mladého herce Channinga Tatuma, který se proslavil dvojicí tanečních filmu Let´s Dance (Step Up), tentokrát ovšem v podstatně drsnější roli pouličního rváče, který dostane možnost vydělávat si při ilegálních zápasech.
Částka 11,4 milionů za víkend možná není to, co si producenti slibovali, ovšem nebylo také zcela zřejmé, koho chtějí přesně zaujmout. Nejde tu o žádný intelektuální Klub rváčů, ale zároveň ani o jednoduchou mlátičku. Velkou pozornost režisér Dito Montiel, jenž začínal u nezávislých produkcí, věnoval kresbě newyorských ulic a života na nich.
Jak napsal recenzent Randy Cordova pro Arizona Republic: „Je to příliš hloupé, aby to mohlo být bráno vážně, a příliš pomalé, aby to byla zábava a bezmyšlenkovité béčko."
Taková hřejivá manipulace
Psychologické drama The Soloist (Sólista), které mělo rovněž premiéru minulý čtvrtek, se vyšplhalo pouze na čtvrtou příčku s 9,7 milionů, přestože za ním stojí tři slavná jména: herci Robert Downey Jr. a Jamie Foxx a režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Pokání).
S tímto filmem jsou recenzenti i diváci v průměru spokojeni nejvíc, ale do kin evidentně příliš netáhne „umělecká zápletka" o novináři (Downey), který na ulici narazí na bláznivého homelese (Foxx), z něhož se vyklube zapomenutý génius ve hře na cello.
Recenze se v zásadě rozcházejí v tom, nakolik se nechají unášet emocionalitou filmu. Například Claudia Puigová v deníku USA Today tvrdí, že Sólista přináší dojemnou poctu přátelství a síle hudby, zatímco Gary Wolcott z Tri-City Herald napsal: „Někdo se možná bude divit, proč dupu po příběhu, který je tak dojemný, lidský a zahřeje u srdce. Podle mě je to totiž jedním slovem manipulace."
Pátá je poslední premiéra týdne, dokument Earth - snímek vyrobený pro studio Walt Disney, který měl celosvětovou premiéru v den oslav Dne Země 22. dubna. Jeho příprava prý trvala Alastairu Fothergillovi a Marku Linfieldovi pět let. Doma vydělal film o třech zvířecích rodinkách 14 milionů, ale ve světě už osmdesát.