Bílí 3D imperialisté už získali 232 milionů dolarů

Pavel Kroulík, krk
21. 12. 2009 15:40
V Americe Avatara přibrzdily sněhové vánice

Los Angeles - Novátorská 3D sci-fi Avatar je film, který musíte vidět, jinak budete vyřazeni ze společenské konverzace, přivítal snímek Jamese Camerona před víkendem v amerických kinech slavný recenzent Roger Ebert. Jeho sledování přirovnal k zážitku z prvního zhlédnutí Hvězdných válek v roce 1977 a dodal, že v Hollywoodu existuje alespoň jeden muž, který dokáže 300 milionů dolarů utratit moudře.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Recenze: Avatar je film, který pár let nikdo nepředčí
Z filmu Avatar vám spadne čelist, říkají první ohlasy

Pokud k tomu připočteme i reklamní kampaň a zájem médií, pak se suma 75 milionů dolarů, kterou Avatar získal za svůj premiérový víkend v zámořských sálech, může zdát nepříliš úspěšná. Je to méně než analytiky odhadovaných 100 milionů i méně než odhad studia, které tipovalo 85 milionů dolarů (nicméně i Cameronův Titanic první víkend utržil jen 28, 6 milionu a nakonec v USA nastřádal rekordních 600 milionů).

O Vánocích můžou vyrazit rodiny

Letošní rekord drží druhý díl ságy Stmívání: Nový měsíc v listopadu získal při premiéře 143 milionů. Absolutní rekord má od loňska batmanovský Temný rytíř - 158 milionů. Na druhou stranu není prosinec příliš dobrý startovní měsíc pro výpravné snímky a podle distributorů návštěvnost ovlivnilo i počasí: kvůli sněhovým vánicím lidé návštěvy kina odkládali.

Hlavním důvodem je však zřejmě to, že snímek není součástí žádné populární série.  Nejlepší zámořský start „samostatného" snímku zaznamenalo v roce 2004 „skandální" Umučení Krista od Mela Gibsona; tam jde ovšem o biblický příběh.

Avatara sice provázela obrovská reklamní kampaň: podle některých zdrojů stál snímek i s reklamou půl miliardy dolarů. Nicméně z 2D médií si lze těžko udělat představu o vyznění 3D snímku.

Producenti se můžou spoléhat na to, že jim další diváky zajistí šeptanda těch, kteří už ho viděli, a že se na film o Vánocích vypraví celé rodiny. Avatar staví mimo jiné právě na tom, že není jen pro malé diváky jako dosavadní „prostorové filmy".

Foto: Bontonfilm

Náladu můžou studiu 20th Century Fox už teď vylepšit světové tržby. Ze 106 teritorií mimo Severní Ameriku, kde měl Avatar paralelně premiéru, získal za víkend dalších 159 milionů dolarů;  v ČR jej od čtvrtka do neděle navštívilo 111 814 diváků. Celkový zisk 232 milionů se tak už nyní rovná „čistému" oficiálnímu rozpočtu - a znamená světový rekord pro „non-sequel" filmy.

K rychlejším ziskům může filmu pomoct i to, že se Avatar promítá hlavně v IMAX sálech nebo kinech se 3D zařízením, kde je vyšší vstupné. Takových kin bylo o víkendu v USA 59 procent a pochází z nich 71 procent domácího zisku.

Jako když poprvé zazněl zvuk

Právě technická stránka zůstává takřka nezpochybnitelným vítězstvím Avatara a chválí ji většina recenzí. Server Rottentomatoes.com eviduje 203 recenzí a z nich je 83 procent kladných; v podkategorii „top kritici" je to dokonce 94 procent.

Většina kladných recenzí přitom zároveň zdůrazňuje, že se nejedná o žádné „přidané triky", ale že technologie jsou přímo v těle snímku a tvoří vyprávění. Kenneth Turan v Los Angeles Times píše, že Cameron využil nové technologie podobně, jako když ve filmu Jazzový zpěvák poprvé zazněl zvuk.

Foto: Reuters

„Tento film nevyužívá 3D proto, že ho má k dispozici a chce jen ukázat, že umí nabourat čtvrtý rozměr - prostě proto, že on zkrátka JE 3D," shrnuje svůj dojem už zmíněný Ebert v Chicago Sun Times, podle nějž Cameron po Titanicu dokázal, že je opět králem.

Většině recenzentů „nevadí" ani na první pohled „prvoplánově ekologický" příběh Avatara; i ten považují za součást celkového zážitku a vnímání. „Jen málo filmů nás vrací do světa prvního filmového zážitku, k magickému okamžiku v dětství, kdy nám film připadal velkolepější než skutečný život. Cameron kinematografii nezměnil, ale ukázal, že film může být zázrak," píše Manohla Dargis v The New York Times.

Těch, kteří s citovanými argumenty nesouhlasí, je menšina a jejich důvody jsou víceméně shodné. Za prvé označují Cameronův film za technologii bez srdce, a přitom ani technickou a řemeslnou stránku nehodnotí bez výhrad.

Foto: Reuters

„Proč lid Na'vi pořád stříhá modrýma ušima a nad mrtvým tělem říká jen Wakey, wakey," ptá se Moira Macdonald v The Seattle Times s tím, že 3D akce nevypadají realističtěji, ale naopak uměleji. Při sledování filmu se podle ní dostavuje jen únava a nuda; a na rozdíl od Koralíny nebo Vzhůru do oblak prý Avatar nevypráví dobrý originální příběh.

Povrchní B-movie

S tím souhlasí Peter Keough v The Boston Phoenix a jmenuje filmy, které prý Cameron vykradl: Tanec s vlky, Hvězdná pěchota, Hvězdné války, nový Distrikt 9 i vlastní Vetřelce.

Navíc přidává nejzásadnější obvinění, která proti Avatarovi zaznívají: film podle něj jen podporuje pasivní konzumaci popkultury, jde na ruku hráčům počítačových her a je dosavadním vrcholem oslavy virtuální existence a eskapismu.

Tyto ideologické a filozofické námitky korunuje afroamerický kritik Arnold White: "Cameronův ,totálně pohlcující film' leze ve své tříhodinové délce na nervy. Avatar je nejotřepanější film všech dob o potřebě bílého muže popřít svou identitu a zmírnit svou rasovou, politickou, sexuální a historickou vinu."

Foto: Bontonfilm

„Povrchní B-movie" podle Arnolda jen předstírá filozofický význam: „Jeho příběh o ze řetězu utrženém imperialismu je v podstatě sentimentální comics s pacifistickým a environmetalistickým vyzněním. Cameron módně odsuzuje stejný systém, který umožnil jeho technologickou extravaganci - je to jako odsuzování NASA při jízdě průzkumným vozidlem po povrchu Marsu."

Daleko od těchto diskusí se pak pohybuje jediná novinka v první desítce amerického víkendového žebříčku: komedie Morganovi, ve které hrají Sarah Jessica Parkerová a Hugh Grant manželský pár stěhující se z New Yorku na venkov.

Snímek přes hvězdné obsazení utržil jen 7 milionů dolarů, což je při zjevně nešetrném 58milionovém rozpočtu znakem typického propadáku. Potvrzují to i téměř jednomyslně záporné recenze, v nichž se nejčastěji opakuje, jaká je škoda, že si film pro sebe ukradla málo vtipná Parkerová a Grant dostal příliš málo prostoru.

 

Právě se děje

Další zprávy