Kromě hlavní ceny za film roku uspěl německý snímek o tajné policii Stasi ještě v dalších dvou kategoriích. Ulrich Mühe si v sobotu odnesl cenu pro nejlepšího herce a debutující režisér, dvaatřicetiletý Florian Henckel von Donnersmarck, získal i ocenění za scénář, který jak se svěřil psal v klášteře, aby ho nikdo nerušil.
Snímek Život těch druhých (Das Leben der Anderen) popisuje činnost komunistické tajné policie Stasi těsně před pádem Berlínské zdi a všímá si hlavně sledování každodenního života východních Němců. Stasi měla nejhustší sledovací síť ve východním bloku
Život ve strachu a bez soukromí však film nesleduje z pohledu obětí, nýbrž očima jednoho z agentů, který postupně začíná stále více pochybovat o "své práci".
"Je to velká čest získat ocenění právě zde - v zemi, kde se narodil můj otec," uvedl režisér vítězného snímku, který se stal v Německu velkým hitem a nedávno zcela dominoval tamním filmovým cenám.
"Po filmech Sluneční alej, Good Bye Lenin! či NVA je to první německý hraný film, který se veskrze vážně, bez nostalgie trabantů, romantiky sprévských okurek a dalších folkloristických hrátek zabývá podstatou zaniklé Německé demokratické republiky - systematickým zastrašováním, utiskováním a represemi svých občanů ve jménu bezpečnosti státu," napsal o filmu Život těch druhých týdeník Der Spiegel.
Jeho nejsilnějším soupeřem při udílení letošních cen Evropské filmové akademie byl španělský snímek Pedra Almodóvara Volver, který získal dohromady pět ocenění a podle některých hlasů kraloval celému ceremoniálu.
Almodóvar si z Varšavy odváží cenu pro nejlepšího režiséra, Alberto Iglesias obdržel cenu pro nejlepšího skladatele. Cenu pro nejlepší herečku si podle předpokladů odnesla hlavní hrdinka této černé komedie Penélope Cruzová. Oděna do zlaté róby se slzami v očích tak znovu potvrdila, že je jednou z největších favoritek letošních Oscarů.
Volver vyhrál i internetové hlasování filmových fanoušků z celé Evropy. O tuto diváckou cenu bojovalo mezi dvanácti snímky také Slámovo Štěstí
Cenu pro nejlepšího kameramana si odnesli dva muži: José Luis Alcaine (opět za Volver) a Barry Ackroyd za britský film Vítr v ječmeni. Významný britský producent Jeremy Thomas pak získal cenu za přínos k rozvoji světového filmu.
Cenu za celoživotní dílo obdržel třiasedmdesátiletý režisér Roman Polanski spjatý právě s Polskem, který Varšavu označil za své město a od diváků si vysloužil bouřlivý potlesk. V publiku mu vzdal hold i Andrzej Wajda.
Evropská filmová cena vznikla v roce 1988 podle vzoru a jako protiváha amerického Oscara. Evropská soška představuje dlouhovlasou krásku v šatech posetých "evropskými" hvězdičkami. Ceny se střídavě udělují v Berlíně, kde akademie vedená Wimem Wendersem sídlí, a dalšími evropskými městy.