Elektroničtí dadaisté ozvláštní Rock For People

Jan Pomuk Štěpánek
6. 7. 2007 11:00
Basement Jaxx staví mosty mezi kluby a hitparádami
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Křížení všemožných žánrů je už dávno zcela běžný standard nejen v undergroundu, ale i v intencích středního proudu.  Basement Jaxx dokázali spojit anarchistický přístup klubového undergroundu s chytlavostí, která si podmaní davy. Dnes večer to zkusí s publikem na festivalu Rock For People.

Když v roce 1999 vydali debutové album Remedy, měla už taneční scéna leccos za sebou a stěží chytala třetí dech. Hity jako Red Alert nebo Bingo Bango jim získaly popularitu u klubové veřejnosti; způsob, jak pospojovali vlivy house, 2 stepu, uk garage a popu, jim přinesl i uznání kritiky.

Foto: Aktuálně.cz

Nicméně Remedy byla spíše rozcvička v porovnání s tím, co mělo přijít. Album Rooty ukazuje Simona Ratcliffa a Felixe Buxtona coby rozjívené hudební dadaisty, kteří s chutí  pokoušejí významy a klišé hudebních stylů: od klasického diska přes europop, funk, techno a house po jungle. Ostatně gorilí koláž na přebalu desky od designérské skupiny Big Active dává hned tušit, že uvnitř se skrývá skutečný zvukový a stylový maglajs.

Efekt, kdy lid je nadšen chytlavými hity, a odborníci se neméně nadšeně pouštějí do rozboru mnohovrstevných kompozic, se v případě druhé desky ještě znásobil. Začátek milénia znamenal  pro londýnskou dvojici dosavadní vrchol. Aspoň co se komerčního úspěchu týče.

Desce proráží cestu hitparádami především hit Where´s Your Head At s videoklipem natáčeným v červnu 2001 v Praze. Redakce Mixmagu ho označila za nejlepší taneční video všech dob.

S třetím albem Kish Kash z roku 2003 pak dosahují uměleckého vrcholu. Neuchopitelná deska se brání srozumitelnému popisu, Basement Jaxx dotahují svůj ne-styl k dokonalosti a poprávu si odnášejí Grammy pro nejlepší elektronickou nahrávku roku.

Na Kish Kash se potkává kabaret, house, disko i rock; vlastně jakýkoliv styl si vybavíte, je tu pravděpodobně zastoupen. Hitů bylo méně než na Rooty nebo Remedy, ale o dobrý prodej alba se postarala i řada hvězdných hostů v čele Dizzee Rascalem a Siouxsie Sioux.

Crazy Itch Radio
Crazy Itch Radio | Foto: Aktuálně.cz

Jejich loňská deska Crazy Itch Radio se více přiklání k tanečním začátkům; jakoby Ratcliff a Buton pochopili, že o větší chumel zvuků a stylů než na Kish Kash už nemá smysl pokoušet.

Asi nejpříhodněji album okomentoval deník Guardian: "Jejich bláznivé mezihry a záměrně kýčovitá produkce už zní příliš povědomě, přesto Crazy Itch Radio umí překvapit." Jinými slovy: měli jste lepší chvilky, ale těžko se vás nabažit.

Poté, co dokončí šňůru po letních festivalech, slibují návrat do studia a zásadní obrat. Fanoušci na internetu vzhledem k latino motivům na Crazy Itch Radio spekulují, že by mohli vyzvat na souboj klasické motivy world music.

Není divu, že jsou i vyhledávanými producenty a remixéry, mají na kontě zhruba třicet remixů a jejich klientské portfolio je doširoka rozevřené. Remixy od Basement Jaxx se mohou pyšnit nejen Justin TImberlake, Missy Elliot, ale také INXS, Roy Davis jr. nebo Throbbing Gristle.

Basement Jaxx vystoupí v rámci Rock For People v pátek 6. července od 22:55

 

Právě se děje

Další zprávy