Klasifikace ubytování
Přesně se ve hvězdičkách vyznáme málokdo. Rámcově však víme, že čím více, tím lépe. Certifikace je dobrovolná a není povinně stanovena ze zákona. Oficiální jednotné klasifikaci ubytovacích zařízení se věnuje Asociace hotelů a restaurací České republiky v rámci mezinárodní certifikace Hotelstars. Každé zařízení je před přidělením certifikátu pečlivě kontrolováno a posuzuje se, zda splňuje opravdu všechna technická kritéria dané třídy. Proto si musí host dávat pozor na to, zda hvězdičky vyvěšené na fasádě odráží pouze sebevědomí majitele, nebo odpovídají deklarovanému standardu.
Třídy ubytování
Hotely se dělí do 5 tříd od 1 do 5 hvězdiček, penziony a motely mohou získat maximálně 4 hvězdičky. V případě, že si vyberete hotel třídy ** Economy v jakémkoliv regionu, můžete se například spolehnout, že minimálně 85 % pokojů bude mít vlastní koupelnu. A i když budete sdílet koupelnu a toaletu na chodbě, na každém pokoji bude tekoucí teplá a studená voda. Přidáme-li jednu hvězdu, dostaneme se do třídy *** Standard, kde najdeme vlastní koupelnu již ve všech pokojích.
Značka Q - Český systém kvality služeb
Tento článek je součástí značky "Q". Tato značka kvality je udělována českým hotelům, penzionům, restauracím, informačním centrům a dalším firmám působícím v cestovním ruchu. Ti, kteří již tuto prestižní značku získali, na sobě aktivně pracují a znamenají pro své klienty záruku certifikované kvality služeb. Kdo všechno značku získal, najdete na webu Služby Q. Značka je udělována v rámci Českého systému kvality služeb a organizace, které splní stanovené parametry, obdrží certifikát kvality a s ním právo užívat značku "Q".
Měkké aspekty kvality
Jednotné hvězdičky poskytují hostům jistotu a deklarují kvalitu technického vybavení. Celkový dojem z pobytu samozřejmě ovlivňuje mnohem vice aspektů a rozdílné pocity plynou z celkové atmosféry, přístupu a ochoty personálu. V hotelu s vyšším počtem hvězdiček se můžeme jako hosté cítit mnohem hůře než v sousedním, který má hvězdiček polovinu. I proto vznikla značka kvality Q, která mimo jiné zohledňuje také tyto, do tabulek nevtěsnatelné, aspekty.
Značka Q vychází z německého Service Qualität Deutschland (SQD), který funguje více než deset let a prokazatelně přináší výsledky. Jde ostatně o celoevropsky prověřený nástroj zvyšování kvality služeb v cestovním ruchu. Obdobné mají ve Španělsku, Francii i Velké Británii.